ענף היצוא מספר 1: שחקני כדורגל

528 ברזילאים שטפו את אירופה ב-2011 - כך עולה ממחקר דמוגרפי שהקיף 500 קבוצות מ-33 ליגות ביבשת ■ שליש מהשחקנים שמועסקים באירופה - זרים

כשריאל מדריד וברצלונה יעלו הערב (ד') להתמודדות ראש בראש ביניהן בגביע המלך, זו תהיה עוד ועידת פסגה בינלאומית: שחקנים מ-6 מדינות שונות יתרוצצו על כר הדשא בקאמפ נואו, ולמרות שמדובר במשחק בין שני מועדונים אירופים, כרבע מהשחקנים במגרש יהיו כאלו שנולדו ביבשות אחרות.

עניינים דמוגרפיים כאלו ואחרים בכדורגל הפכו מוקד למחקר מקיף של הארגון השווייצרי CIES Football Observatory, שמבצע מאז 2005, בשיתוף עם פיפ"א ועם אוניברסיטת נוישאטל השווייצרית, את האנליזה הסטטיסטית/דמוגרפית/גיאוגרפית/גופנית המקיפה ביותר על הכדורגלנים באירופה.

הנה כמה מהדברים המעניינים ביותר שניתן ללמוד מהדו"ח החדש שפורסם אתמול, ושמתייחס לשנת 2011:

הגיל המושלם לכדורגלן: 26

500 קבוצות מהליגות הבכירות של 33 מדינות אירופיות שונות החברות באופ"א נבדקו במחקר. מהנתונים עולה כי הגיל הממוצע של הכדורגלנים עמד על 25.8. גם בענפים אחרים מגיעים ספורטאים גברים לפיק סביב גילאים 26-27: ב-NBA עמד הגיל הממוצע בעונה הקודמת על 26.7; ב-MLB שחקני הבייסבול בני 27.3 בממוצע; המדורגים ב-10 המקומות הראשונים בסבב ה-ATP בטניס - 27.2.

קבוצת הכדורגל הזקנה ביותר באירופה, וזה כבר לא מפתיע, היא מילאן האיטלקית (גיל ממוצע 30). אותה מילאן שב-2002 חנכה את המילאן-לאב ("מעבדת מילאן"), שמטרתה היא להפוך את שחקניה למחוסנים מהזדקנות.

הליגה הכי צעירה באירופה היא הסלובנית (גיל ממוצע 23.6), והמבוגרת ביותר - הקפריסאית (28.2). הסיבה לגיל המבוגר בקפריסין היא העובדה שבאי השכן אין מגבלות על כמות שחקנים זרים שיכולים להירשם בכל סגל, מה שגורם למועדונים להסתמך באופן כבד על רכש, ובאופן קטן הרבה יותר על תוצרת מקומית של מחלקת הנוער.

ליגת העל הישראלית היא אחת הצעירות באירופה, ומדורגת במקום ה-26 מבין 33 הליגות שנבדקו, עם גיל ממוצע של 25.02. למה? ככל הנראה בגלל הגדלת הליגה ל-16 קבוצות לפני שנתיים (ממנה הרבה יותר "קשה" לרדת), במקביל ליציאה מאסיבית של שחקנים לאירופה - שני גורמים שהובילו יותר ויותר קבוצות לתת הזדמנות לחומר צעיר.

אנחנו נמוכים (אבל זה לא אומר כלום)

על-פי הדו"ח, הליגה הכי נמוכה היא ליגת העל שלנו - עם שחקנים בגובה 180 סנטימטרים בממוצע. אבל ההבדלים לעומת הליגה הכי גבוהה ביבשת, הבונדסליגה - הם מינוריים (183.5 ס"מ ממוצע בליגה הגרמנית). ולפני שקוטלים את "הנחיתות הפיזית של השחקן הישראלי", כדאי לשים לב לנתון הבא: הקבוצה הנמוכה באירופה היא גם הקבוצה הטובה בעולם - ברצלונה, ששחקניה מתנשאים ל-177.5 ס"מ בממוצע. אגב, היריבה הגדולה של בארסה, ריאל מדריד, מחזיקה את הסגל הגבוה ביותר בליגה הספרדית: 183.4 ס"מ בממוצע.

אוליגרכים מביאים איכות לרוסיה

אחד הנתונים שמאפשר לנו ללמוד על עוצמה מקצועית של ליגה היא כמות השחקנים הבינלאומיים הפעילים שהיא מצליחה לייצר (שחקנים שקיבלו במהלך השנה זימון לסגל הנבחרת שלהם). הפרמיירליג האנגלית מציגה לראווה 41.2% שחקני נבחרות, שיעור גבוה יותר מכל הליגות האחרות באירופה. בליגה האירית דלת התקציב, שכל הכישרונות שלה בורחים בגיל צעיר מאוד לליגות החזקות יותר באנגליה וסקוטלנד, לא קיבל ב-2011 אפילו שחקן אחד זימון לנבחרת כלשהי.

במקום השני מבחינת שיעור הבינלאומיים מתייצבת הבונדסליגה (33.3%), ובמקום השלישי נרשמת הפתעה גדולה: הליגה הרוסית. הכסף של האוליגרכים הביא איתו איכות גדולה מאוד של כדורגלנים לליגה המקומית - 28.6% מסך השחקנים (לעומת 11.6% בינלאומיים לפני שנתיים). אפילו הליגות באיטליה, צרפת וספרד משתרכות מאחורי רוסיה (למרות שברצלונה היא הקבוצה הכי בינלאומית באירופה - עם 81% שחקני נבחרות).

גל בינלאומי שוטף את פולין

במהלך 2011, שורה של כדורגלנים ישראלים (דודו ביטון, מאור מליקסון, עידן שריקי, תמיר כחלון, לירן כהן, משה אוחיון, אבירם ברוכיאן) הצטרפו לליגה הפולנית. זה לא שהפולנים התאהבו פתאום בעם היהודי: הפולנים פשוט התאהבו בשחקנים זרים. "הליגה הפולנית, יותר מכל ליגה אחרת באירופה, עוברת גל של אינטרנשיונאליזציה", כפי שמציין הדוח של CIES. ואכן, 34.4% מהשחקנים בפולין ב-2011 אינם ילידי המדינה, בהשוואה ל-18.3% בלבד ב-2009.

שיעור הזרים הכולל בכדורגל האירופי עומד על 33.4%. הליגה הזרה ביותר היא הקפריסאית (70.3%). רק 11 קבוצות לא מעסיקות אפילו שחקן זר אחד. המועדון הכי זר באירופה הוא סלטיק: הסקוטים מעסיקים 84% זרים בסגל שלהם, ביניהם הקשר הישראלי בירם כיאל.

הסמבה נשמעת בכל פינה בגלובוס

ברזיל ממשיכה, כמו בכל הדוחות של ה-CIES מאז 2005, להיות המדינה המיוצגת ביותר באירופה, עם 528 שחקנים בסך הכל ב-33 הליגות. עם זאת, הכסף הגדול שהתחיל לחדור לליגה הברזילאית, וגורם לברזילאים רבים לחזור מאירופה לטובת הסמבה המקומית, נותן את אותותיו: יש ירידה של כ-7% בכמות הברזילאים שמשחקים באירופה השנה (39 שחקנים פחות). גם ליגות נובורישיות מהמפרץ הפרסי, ארצות הברית והמזרח הרחוק, שתמיד שמחות להחתים ברזילאים מזדקנים בעלי שם, ואחראיות לפיחות בכמות הברזילאים באירופה.

בסך הכל, כוללים הסגלים באירופה שחקנים מ-116 מדינות שונות.

היצואניות המצטיינות של שחקנים לאירופה
 היצואניות המצטיינות של שחקנים לאירופה