מחיר הגז בשפל של למעלה מעשור: כך תנצלו את הירידה

אופנהיימר ישראל: קרן הסל FCG תציע לכם חשיפה מחושבת לשוק הגז הטבעי דרך מפיקות גז מובילות

הירידות החדות האחרונות שהתרחשו במחירי הגז הטבעי בארה"ב, הביאו לשפל חדש של למעלה מעשור, כאשר נגעו ברמה של 2.4 דולר לאלף רגל מעוקב. לא מעט משקיעים סבורים, כי מדובר בהזדמנות ארוכת טווח, ומבקשים להיחשף לסחורה זו באמצעות קרנות הסל.

הכלי הפופולרי בקרב המשקיעים להשקעה בגז הטבעי הוא קרן הסל United States Natural Gas Fund (סימול: UNG). נדגיש כי במקרה זה מדובר בכלי שהוא בין הגרועים ביותר בעולם קרנות הסל, שכן קרן UNG מספקת חשיפה לשוק הגז הטבעי באמצעות חוזים עתידיים, ובכך מפסידה עבור המשקיע את ההפרש בין חוזה עתידי למחיר הסחורה בכל גלגול חוזה. כך למשל, בעוד מחיר הגז הטבעי ירד בשלושת החודשים האחרונים בכ-30%, צנח מחירה של UNG כמעט ב-50%, לשפל חדש.

למרות הירידה במחיר הגז הטבעי, לא מדובר בהכרח בבשורה רעה לחברות האנרגיה העוסקות בהפקת גז. חברות רבות מנצלות את הטכנולוגיות המתקדמות להפקת גז בעלויות נמוכות, ובכך מציגות רווחיות נאה גם ברמות השפל שבהן נסחר הגז. בנוסף, מרבצי הגז הטבעי כוללים במקרים רבים גם סימני עתודות נפט, שמחירן ממשיך לנסוק לשיאים חדשים. אז איך ניתן לנצל את החולשה במחירי הגז באמצעות קרן סל מתאימה?

את המענה לשאלה זו מספקת קרן First Trust ISE Revere Natural Gas Index Fund (סימול: FCG), המנוהלת על ידי חברת הניהול First Trust. הקרן הוקמה במאי 2007, ומנהלת נכסים בהיקף של כ-330 מיליון דולר, עם סחירות טובה יחסית - למעלה מ-200 אלף מניות ביום.

יתרון הקרן הוא השקעה בחברות אנרגיה המתמחות בהפקת גז ולא בסחורה עצמה - דבר המאפשר מחד להימנע מתנודתיות שוקי הסחורות, ומאידך להיות תלויים באיכות הניהול של החברות, המאופיינות בדרך-כלל בפעילות המניבה תזרימי מזומנים.

למי שחושש מחשיפת נכסי קרן FCG לחברות הפקה קטנות וחלשות, שעלולות להיפגע מירידות חדות במחיר הגז הטבעי, מחכה הפתעה חיובית: מתוך 30 המניות שבהן מפוזרות החזקות הקרן, רק כשליש הן בעלות שווי שוק של פחות מ-5 מיליארד דולר, והשאר הן חברות מובילות כמו ענקיות ענף האנרגיה ExxonMobil (XOM), ConocoPhillips (COP), Royal Dutch Shell (RDS/A) ו-Statoil (STO), המתמחות גם בהפקת גז טבעי, אך לא תלויות במידה ניכרת במחירי הגז.

נציין כי עם נציגות הקרן נמנית גם חברת נובל אנרג'י (NBL), אשר פעילה בהפקת גז טבעי ממרבצי "תמר" ו"לווייתן" בחופי ישראל, בנוסף להפקת גז טבעי בארה"ב. מניית נובל נמצאת קרוב לשיא, על אף החולשה במחירי הגז הטבעי בארה"ב.

בשנה שעברה ירד שערה של FCG בכ-9%, בזמן שתעודת סל על הגז הטבעי הפסידה כ-50%, בשל גלגול החוזים. מתחילת 2012 נותרה FCG ברמת מחירים דומה לסוף 2011, ואילו UNG ירדה בכ-14% נוספים בתוך פחות מחודש. FCG גובה דמי ניהול שנתיים של כ-0.6%, ומספקת תשואת דיבידנד של כ-0.4%.