רכב: מציאה בת 40 - לקנות מכונית עם נשמה

המשבר הכלכלי שבר את שוק מכוניות האספנות הבינלאומי ■ זה הזמן לקנות מכונית עם נשמה במחיר של משפחתית יפנית

סוכני הנסיעות בארץ מדווחים לאחרונה על טרנד של תיירות נדל"ן. אלפי ישראלים נוסעים לארצות הברית כדי לאתר לעצמם הזדמנויות השקעה בשוק האמריקאי, שהמחירים בו צנחו לבור ללא תחתית. למרות ההצהרות המרגיעות של אובאמה, המשבר הכלכלי בארצות הברית עדיין נמשך, ומשפיע על תחומים רבים בנוסף למחירי הנדל"ן.

אחד מהם הוא שוק רכבי האספנות, שהמחירים בו ממשיכים להישחק זו השנה השלישית ברציפות. מכוניות שלפני חמש-שש שנים נחטפו אחרי מאבק בין הקונים, במחירים בטווח 50-40 אלף דולרים, מתקשות להשיג כיום מחצית מכך, ולא משנה עד כמה בעליהן השקיעו בשיפוץ. יתר על כן, המצב הכלכלי מביא לא מעט אספנים אמריקאים להיפרד מיקירותיהן לטובת מפגש מיידי עם מזומנים.

את המצב הזה ניתן היה לראות במכירה של בית המכירות הפומביות Jackson Barret בסקוטסדייל, אריזונה, שנערך החודש. המכירה החשובה הזו פותחת את השנה ונחשבת לסמן לגבי מצבו של השוק. השנה היו בה הרבה מאוד מכוניות אספנות, שנמכרו ללא מחיר Reserve, מה שמעיד על כך שבעליהן מוכנים לקבל כל מחיר, והמחירים הסופיים הנמוכים-עד-מגוחכים אכן שיקפו את המצב.

מנגד, לאספני רכב ישראלים, שמתחילים את דרכם בתחום ומצוידים באופטימיות בריאה, זוהי הזדמנות טובה לנצל את השפל בארצות הברית, ואת הגמישות, היחסית, ביבוא ארצה של רכבי אספנות (בני מעל 30 שנה), כדי לצייד את עצמם במכונית ייחודית במחיר מצחיק. הנה כמה דוגמאות מתוך המאות שנמכרו השנה בתערוכה.

פונטיאק צ'יפטיין 1951: האוטו של אימא

אחד הסוגים שאספנים מקצועיים אוהבים לחפש הם "רכבי סנטימנטים": מדובר במכוניות שהוחזקו במצב מקורי על-ידי הבעלים הראשונים או על-ידי בני משפחותיהם, ולא נמכרו עשרות שנים בשל ערכן הסנטימנטלי.

גם במכירה השנה היו כאלה, דוגמת פונטיאק Chieftain ממודל 1951 - סדאן ארבע דלתות ענקית, שייצגה את הרנסנס של תעשיית הרכב האמריקאית לאחר מלחמת העולם השנייה. המכונית נרכשה על-ידי אמו של המוכר, ונשמרה מאז כמעט ללא שינויים, פרט להחלפת מצברים ומפלט חדש, ועם כ-48 אלף מיילים בלבד. המוכר שמר על קבלת הרכישה המקורית, על ספר הרכב ועל כלי הטיפולים המקוריים (כן, כך זה עבד בשנות ה-50) ועוד.

המכונית עצמה מצוידת במנוע V8, שייצר הספק מרשים של 122 כוחות סוס, והוצעה עם הרבה חידושי היי-טק, כמו מכשיר רדיו מתקדם עם שבע נורות ואקום, מפזר מפיות טישיו(!), חימום מושבים, ואפילו מכונת גילוח חשמלית של רמינגטון, שניתן היה להשתמש בה גם ברכב וגם בבית. המכונית נמכרה תמורת כ-6,600 דולרים.

מרצדס SL: הגשמת חלום בורגני

המרצדס SL הייתה חלק מחלום ההתעשרות של הבורגנות בישראל של שנות ה-80. בשעה שכל העם נסע בסובארו DL, ואולי טיפס עד ה"לגאסי" זכה קומץ עשירים נהנתנים, שנהגו ב-SL, לתשומת לב של כוכבי קולנוע. מי שרוצה "לסגור מעגל" ולפצות על החסכים של העבר, יכול לעשות זאת כיום בקלות יחסית. בסקוטסדייל נמכר שלל מכוניות SL משנת הייצור 1980, פלוס מינוס, רובן במצב מעורר קנאה ובמחירים מגוחכים.

ההיצע מתחיל כבר ב-SL450 קונברטיבל נאה, "מתוחזקת היטב, הכול מקורי, גג בד מתקפל ששוקם לאחרונה", שמצאה לה בית חדש תמורת 5,500 דולרים בלבד. מכונית אחרת, SL380 משנת הייצור 1981, שעליה נאמר "נטולת חלודה, מספרי מנוע תואמים את השלדה, מושבי עור ודיפוני עץ במצב מצוין", נמכרה במכירה הפומבית בקצת יותר מעשרת אלפים דולרים.

והיה גם לקוח "פזרן", ששילם במכירה הפומבית 13,200 דולרים תמורת SLC500 נדירה - גרסה מיוחדת וקלת משקל עם רכיבים רבים מאלומיניום, שיוצרה בכמות מוגבלת של 1,299 יחידות לצורך תקינה לדגם שהתחרה באותה עת באליפות העולם למכוניות ראלי. במחיר הזה קיבל הלקוח מנוע V8 רציני, תיבה אוטומטית וכל הפינוקים, בתוך רכב ש"נשמר בקפידה ובמצב נסיעה מצוין במוסך סגור באריזונה"

שברולט קורבט: מנעד מחירים רחב

שברולט קורבט
 שברולט קורבט

השברולט קורבט נחשבת לאייקון אמריקאי, והיא מבוקשת על-ידי אספנים ברחבי העולם. גם לישראל מגיעות בכל שנה כמה וכמה מכוניות כאלה, ממגוון שנות ייצור ודגמים. השנה הייתה למכונית נציגות לא מבוטלת במכירה, כשהמבחר החל כבר בדגם קונברטיבל מ-1968 עם מנוע V8 ועם תיבת הילוכים אוטומטית במצב מקורי. המכונית עברה צביעה וריפוד מחדש, ונמכרה תמורת סכום צנוע של 16,500 דולרים.

בקצה השני של מנעד המחירים ניתן למצוא קורבט קופה ממודל 1965, שנשמרה במצב מקורי ונושאת עליה מספר שלדה, שמעיד כי לא נמכרה לציבור אלא שימשה את מחלקת הפיתוח וההנדסה של ג'נרל מוטורס. המכונית מצוידת במנוע בהספק 300 כוחות סוס, בתיבה אוטומטית ובארבעה בלמי דיסק, ונמכרה לאספן בכ-51 אלף דולרים.

והיה גם היצע לא קטן של מכוניות קורבט מראשית שנות ה-80, שחביבות במיוחד על אספנים ישראלים בשל השילוב של מחיר נגיש, מראה קטלני ותחזוקה זולה יחסית. אחת המכוניות הללו, ממודל 1981 עם מנוע V8 בהספק 222 כוחות סוס, נמכרה עם מספרי שלדה תואמים ופחות מ-15 אלף מיילים מקוריים על השעון בכ-16 אלף דולרים.

פורשה 914: קלאסיקה עממית

פורשה 914
 פורשה 914

כמעט בכל מכירה פומבית בעולם יש נציגות לא מבוטלת למכוניות פורשה, הנחשבות בקרב אספנים וחובבים ל"מכוניות בלי גיל", הנשארות אטרקטיביות לנצח. המחירים לרוב אינם זולים, במיוחד אם למכונית יש "ייחוס". לדוגמה, חובב בתערוכה שילם 38 אלף דולרים עבור פורשה 911, שכיכבה בסרט "עקיצה ב-60 שניות" תחת השם טינה. המכונית עברה הרבה שינויים מיוחדים לקראת הסרט, ונמכרה עם שורה של מגבלות מסחריות על השימוש בזכויות היוצרים.

גם למתחילים דלי תקציב יש מה לחפש אצל המותג. כך, למשל, נמכרה ב-17 אלף דולרים פורשה 914 טארגה דו-מושבית משנת 1976 - שהייתה שנת הייצור האחרונה של המכונית. מדובר במכונית שיוצרה ושווקה במשותף על-ידי פורשה והחברה האם שלה, פולקסווגן.

היא אולי לא המכונית הכי נאה של המותג, בוודאי לא בגרסה האמריקאית בעלת הפגושים המסיביים, אך עדיין מדובר באם הרוחנית של הבוקסטר: מכונית ספורט קלילה וחדה, עם מנוע מרכזי שממוקם מאחורי המושבים, וגג שניתן להסרה בקלות בימי שמש.

לתוך הממדים הקומפקטיים נדחק באותה שנה מנוע שני ליטרים של פולקסווגן עם הזרקת דלק, שייצר 88 כוחות סוס צנועים. פחות מ-4,000 יחידות יוצרו באותה שנת ייצור, וכולן יועדו לשוק האמריקאי. המכונית שנמכרה במכירה הפומבית שופצה "מהשלדה ומעלה" ברמה מקצועית, והציעה תא נוסעים חדש לגמרי.

טיפ למתחילים:

איך להתגבר על המכס

את האיתור, הרכישה, העברת הבעלות ואפילו המשלוח של רכבי אספנות מארצות הברית אפשר לבצע כיום מבלי לקום מהכורסה, באמצעות האינטרנט וסוכנים ישראלים שמתמחים בשילוח של רכבי אספנות. גם משרד התחבורה מגלה גמישות יחסית כאשר מדובר ברישיונות יבוא לרכבי אספנות. אבן הנגף המרכזית, שמגבילה את התפתחות אספנות הרכב בארץ, היא המכס. העובדה שהמכס בישראל מטיל על רכב בן 30 ו-40 שנה שיעורי מס מקבילים לאלה של רכב חדש מהניילונים, היא שערורייה בפני עצמה. אבל מי שמצא בארצות הברית מציאה במצב טוב ב-50-40 אלף שקלים יכול לשלם עוד סכום דומה של מס, ועדיין ליהנות ממכונית "נשמה" ייחודית מבלי לחרוג מהתקציב של משפחתית חדשה.

הבעיה היא שבניגוד ליבוא אישי מקובל, שבו המכס מקבל אוטומטית (פחות או יותר) את חשבוניות הרכישה ומחשב את המס על-פי המחיר בפועל, כאשר מדובר ברכבי אספנות המכס מתייחס לכל הלקוחות בתור נוכלים פוטנציאליים. לפיכך נוטה המכס לחשב את המחיר לצורך מס על-פי קטלוגים ומחירונים בינלאומיים, שלרוב אינם משקפים את מגמת המחירים בשוק, ועל-פי קטלוג מצב הרכב המגיע ארצה. כתוצאה מכך, נדרשים לעתים אספנים לשלם בארץ מחירים דמיוניים, שיכולים לשלש את מחיר הרכישה בפועל.

הפתרון למי שנקלע לסיטואציה כזו הוא לא לוותר, ולהצטייד בעורך דין לצורך ערעור. לאחרונה היה מקרה של אספן חיפאי, שרכש רולס רויס מודל 1981 ב-Ebay תמורת כעשרת אלפים דולרים, אולם המכס בארץ העריך את שוויו ב-123 אלף שקלים ולפיכך הוא נדרש לשלם כ-150 אלף שקלים מס. האיש פנה לעורך דין, ובסופו של דבר קיבל המכס את הערעור והכיר בחשבונית הרכישה.