מסדר הבושה היווני

אמרו שהם עצלנים ומושחתים, והנה יוזמת הממשלה הנוכחית רומזת על ניסיון להשתנות

אמרו על היוונים שהם עצלנים ומושחתים, אבל היוזמה האחרונה של הממשלה מראה שהם לפחות מנסים להשתנות. מדובר בפרסום רשימה של 4,152 האזרחים שחייבים את הסכומים הגדולים ביותר למס ההכנסה, ושאחראים לחובות בסך של כ-15 מיליארד אירו - שני שלישים מהגירעון הלאומי של המדינה בשנת התקציב האחרונה.

ברשימה נכללים עברייני מס מורשעים ואנשי עסקים פושטי רגל, אך גם כוכבי טלוויזיה, זמרים וספורטאים מפורסמים. סכום זה מהווה רק חלק מסך העלמות המס עד כה, שמוערכות בכ-40 מיליארד אירו, או כרבע מהכלכלה היוונית.

פרסום הרשימה, צעד שבו איימה במשך חודשים הממשלה הטכנוקרטית שמנסה לחלץ את יוון ממשבר החוב שאליו נקלעה, התרחש ימים ספורים בלבד לפני עוד סבב דיונים בין יוון לאיחוד האירופי, והשיחות המתוכננות עם חלק מנושיה בשוק הפרטי. כדי לנקוט צעד זה נאלצה הממשלה לשנות את חוקי הגנת המידע הפרטי, בניסיון לגרום בושה למעלימי המס הגדולים ביותר, ולהפעיל עליהם לחץ ציבורי להגיע להסדר עם רשויות המס. הפרסום אמור גם לאיים על מעלימי מס נוכחיים, שטרם נתפסו.

מצד שני, התהליך כולו מראה גם עד כמה חמורה תופעת העלמת המס ביוון, ואת היקף האחריות הממשלתית לתופעה, שהגיעה עד לרמת שיתוף פעולה. בכירים רבים ברשות המסים היוונית לקחו חלק בסיוע להעלמות מס, ולכמה מהשמות המובילים ברשימה היו קשרים טובים מאוד עם הדרגים הבכירים ביותר בממשלות יוון.

הממשלה גם מודה כי חלק גדול מהחובות נובע מקנסות, וכי פרסום הרשימה נועד גם כדי להבהיר לציבור שחלק גדול מהחוב פשוט לא ניתן לגבייה - חלק מהתושבים הכלולים בה נמצאים בכלא, או פשטו רגל מזמן.

הורסט רייכנבך, הכלכלן הגרמני שאחראי לייעול של מערכת המס היוונית, העריך בעבר כי רק 8 מיליארד אירו מסך חובות המס שנצברו עד כה עשויים להיגבות על-ידי הרשויות. שלא במקרה, הוא אחראי גם לפקח על יעילות הגבייה מעתה והלאה.