גפני: "זה שקר שחרדים לא רוצים לעבוד; הממשלה אשמה"

(עדכון) - יו"ר ועדת הכספים בדיון על חרדים: "החרדים רוצים, הממשלה לא מתקצבת" ■ שר התמ"ת שמחון בדיון: "מסלול התעסוקה לחרדים לא ייפגע למרות הקיצוץ בתקציב"

שר התמ"ת שלום שמחון בוועדת הכספים בדיון על חרדים: "לא משנה מה יהיה עומק הקיצוץ במשרדי הממשלה, מסלול התעסוקה לא ייפגע, והוא אף יגדל תקציבית".

בדיון עלה כי מהנתונים של התמ"ת חרדים רבים רוצים לעבוד, אבל אין תקציב ממשלתי לכך.

בדיון נמסר כי ב-3 השנים האחרונות הוקצו 102 מיליון שקל למסלולי תעסוקת חרדים, והתווספו כ-2,000 משרות חדשות. ב-2011 נדחו כ 500 חרדים שפנו למסלולי תעסוקה, מחוסר תקציב.

לדברי יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, "מוכח שוב כי הטענה שחרדים לא רוצים לעבוד שקרית. החרדים רוצים, הממשלה לא מתקצבת".

בשבוע הבא תובא לאישור הממשלה תוספת תקציב של מיליארד שקל וחצי לשנתיים הקרובות לנושא התעסוקה ובכלל זה תעסוקת חרדים במסגרת מסקנות ועדת טרכטנברג- כך אמר היום שר התמ"ת שלום שמחון בדיון בוועדת הכספים. "הצבתי לעצמי שלוש מטרות בכניסתי למשרד, תעסוקת חרדים, מיעוטים ואנשים עם מוגבלויות. ורק השבוע סיכמנו עם משרד האוצר על תוספת תקציבית משמעותית שתיועד להגברת מסלולי התעסוקה לאוכלוסיות אלו", סיפר לחברי הוועדה.

מנכ"ל התמ"ת שרון קדמי אמר כי יש העדפה ברורה במסלולי התעסוקה לאוכלוסיות אלו וכי התוספת התקציבית עליה הגיעו להסכמה עם משרד האוצר בימים האחרונים תעמוד על בין 150 למאתיים מיליון שקלים שיתווספו לבסיס התקציב.

מנתוני משרד התמ"ת שהוצגו בדיון, עלה כי בשלוש השנים האחרונות המשרד הקצה בסך הכל 102 מיליון שקל למסלול תעסוקת חרדים וכתוצאה מכך התווספו כ-2,000 משרות חדשות. ב2009 הוקצו 28 מיליון שקל והתווספו 560 משרות, בשנת 2010 הוקצו 38 מיליון שקל והתווספו 783 משרות, ובשנת 2011 הוקצו 8 מיליון בלבד והתווספו 140 משרות ותינתן השלמת תקציב בסך 27 מיליון שקל ויתווספו עוד 467 עובדים חרדיים שנדחו בשל חוסר תקציב.

חזי צאיג מנהל מרכז ההשקעות במשרד התמ"ת אמר כי ב-2011 היה מחסור תקציבי במסלולים אלו. "נאלצנו לתת תשובות שליליות לאותם מאות חרדים אשר הגישו בקשות למסלולי התעסוקה מחוסר תקציב".

מהנתונים שהוצגו בדיון עלה כי במסלולי התעסוקה למיעוטים הקצה המשרד תקציב של 120 מיליון שקל בשלוש השנים האחרונות, והתווספו 2300 משרות, ולטובת אנשים עם מוגבלויות הוקצו בשנתיים האחרונות 11 מיליון שקל והתווספו 266 משרות חדשות בשוק העבודה.

ח"כ שלי יחימוביץ אמרה בדיון כי בציבור החרדי וגם הערבי יש רבים שרוצים לעבוד ולא נותנים להם כי אין תקציב. ''צריך להפסיק לומר שהם לא רוצים לעבוד, הם רוצים, רק צריך לתת להם הזדמנות''. בתגובה ענה חזי ציאג כי אכן, "ככל שמתאימים ומשווקים את מסלולי התעסוקה, הביקושים עולים על ההיצע התקציבי. בציבור החרדי יש רבים שרוצים ויוצאים לעבוד".

ציאג הוסיף כי חברה שתבקש מענקים ותציין שמעסיקה אוכלוסיות מיוחדות, היא תקבל העדפה. בתגובה העלה יו"ר הועדה ח"כ הרב גפני את החשש כי התקציב שמיועד לסיוע לאוכלוסיות מיוחדות בתעסוקה, ייפגע בשל הקיצוץ הרוחבי והצהיר כי ועדת הכספים תמנע זאת בכל כוחה. השר שמחון הודה על שיתוף הפעולה בעניין והבטיח כי "לא משנה מה יהיה עומק הקיצוץ במשרדי הממשלה, מסלול התעסוקה לא ייפגע והוא יגדל תקציבית. הדרישה עלתה על התקציב שהיה לנו. וכי בשנת 2012 הסכום למסלולי התעסוקה לאוכלוסיות מיוחדות לא יפחת מ-75 מיליון שקל".

בסיכום הדיון מחה יו"ר הוועדה ח"כ הרב גפני כי הצגת הדברים בתקשורת כלפי המגזר החרדי איננה נכונה. "אני מכיר את הפניות מקרב הציבור החרדי שמחפשים עבודה. שנים נלחמתי למען יועצות המס החרדיות שיכירו בהם, נשים חרדיות רבות מוצאות תעסוקה ומצליחות מאד, אבל המדינה חוסמת כניסת חרדים לתעסוקה ע"י הבירוקרטיה".

גפני הוסיף ואמר כי "הממשלה מתנהגת בצביעות. כי אם זה אכן היה פיגוע כלכלי שבציבור החרדי לא עובדים, היו משקיעים בזה יותר".