"חוק התספורות" עבר בקריאה טרומית; אף ח"כ לא התנגד

הכנסת אישרה היום בקריאה טרומית ללא מתנגדים את "חוק התספורות", הקובע חובת מינוי נאמן מטעם בית המשפט על כל הסדר חוב הכולל "תספורת" בגובה של יותר מ-10% מהחוב

הכנסת אישרה היום (ד') בקריאה טרומית ברוב של 25 תומכים וללא מתנגדים את "חוק התספורות" של ח"כ זהבה גלאון ויצחק וקנין, הקובע חובת מינוי נאמן מטעם בית המשפט על כל הסדר חוב הכולל "תספורת" בגובה של יותר מ-10% מהחוב. ההצעה עוד קובעת שאישור הסדרי חוב כאלה יעשה בפיקוח הנאמן, ויאושר בתיאום עם הממונה על שוק ההון, ורשות ני"ע.

"אישור חוק התספורות שם סוף להונאה הממוסדת של החוסכים לפנסיה על ידי בעלי ההון במשק", אמרה גלאון. "בשנים האחרונות חלה עלייה דרמטית בהיקף תופעת הסדרי החוב בשוק ההון ואלה מסתכמים בהיקפים של מעל 15 מיליארד שקל בשלוש השנים האחרונות בלבד. ההסדרים הללו כוללים 'תספורות' עמוקות למחזיקי האג"ח והם נערכים במשא ומתן המתקיים מחוץ לכתלי בית המשפט ומאושר על ידו רק בדיעבד. הם פוגעים בראש ובראשונה בציבור החוסכים, שכספו מנוהל על ידי הגופים המוסדיים.

"אותו ציבור התרגל להשקיע את כספו בטייקונים ממונפים ששוב ושוב מתגלים כחסרי יכולת לעמוד בהחזר חובותיהם. למרות זאת, המוסדיים מאשרים כמעט תמיד את הבקשות להסדרי חוב, מועלים באמונם של החוסכים, ומאפשרים לבעל השליטה לגלגל את חובתיו על חשבון כספם של החוסכים".

גלאון הוסיפה כי "החוק החדש יחייב את המוסדיים להפעיל את סמכויותיהם ולהעניש את אותם בעלי הון שכושלים שוב ושוב בהחזר חובותיהם. הנאמן יוכל לקבוע שהסדר החוב אינו משרת את הציבור, להורות על ביטולו, ובכך יאלץ את המוסדיים לפעול לפירוק החברה שלא עמדה בהחזר חובותיה. שוק האג"ח יהפוך מבזאר טורקי שבו כולם קושרים יחדיו כדי להכשיר מינופים ספקולטיביים, למקום שבו כספי הציבור מוגנים".