נציב מס הכנסה לשעבר יאיר רבינוביץ' יועמד לדין פלילי

זאת בכפוף לשימוע ■ הפרקליטות מייחסת לרבינוביץ' ולשותפו דורון שגיב ביצוע עבירה של הסדר כובל, שגרמה להטיית תוצאות של מכרז המשביר לצרכן בטבריה

האם סכסוך עסקי סיבך בפלילים את נציב מס הכנסה לשעבר, רו"ח יאיר רבינוביץ'? המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה החליטה להעמיד לדין פלילי את רו"ח רבינוביץ'; את שותפו רו"ח דורון שגיב, לשעבר רכז היחידה הארצית לשומה; וכן את שותפם לשעבר, יעקב בר; בפרשת הטיית מכרז המשביר לצרכן בטבריה. זאת, בכפוף לעריכת שימוע בטרם הגשת כתב אישום.

אתמול (ד') שיגרה ראש המחלקה הכלכלית, עו"ד אביה אלף, מכתבים לרבינוביץ' ולשאר החשודים בפרשה, המבשר להם על ההחלטה. השימוע צפוי להתקיים במהלך החודשים הקרובים.

הפרקליטות מייחסת לרו"ח רבינוביץ' ביצוע עבירה של הסדר כובל לפי חוק ההגבלים העסקיים, אשר גרמה להטיית תוצאות מכרז שביצע כונס נכסים, ביחס לנכס נדל"ן המוכר כ"המשביר לצרכן" בעיר טבריה.

על-פי המיוחס לרו"ח רבינוביץ' ושותפיו, חברו השלושה למתחרה שניגש למכרז מטעם חברת ארזים, וסיכמו עמו כי בתמורה לרבע מיליון שקל, יוותרו על השתתפותם במכרז ויאפשרו את זכייתו.

מהחשדות עולה כי לאחר זכיית המתחרה במכרז, הועבר הסכום המוסכם לרו"ח רבינוביץ' ולקבוצת רבינוביץ'-שגיב. במשרדו אף נתפסה חשבונית מס אותה רשם בנו, רו"ח אייל רבינוביץ', בה נכתב: "תמורה בגין ויתור על עסקת משביר טבריה".

בר היה שותפם של רבינוביץ' ושגיב בעסקאות נדל"ן שונות, אך כיום, ככל הידוע, כבר לא קיימים ביניהם יחסי שותפות.

הסכמה שלא להתחרות

חוק ההגבלים מגדיר הסדר כובל ככזה העלול למנוע או להפחית את התחרות בעסקים. העבירה ההגבלית "הסדר כובל" מתייחסת, בין היתר, למצב שבו לפחות אחד מהצדדים להסדר עסקי מגביל את עצמו באופן שעלול להפחית את התחרות בינו לבין הצדדים האחרים. במקרה זה החשדות התמקדו בטענה להסדר כובל, שלפיו הייתה הסכמה מראש בין מתחרים שלא להתחרות ביניהם במכרז של המשביר לצרכן.

החקירה בעניינו של רו"ח רבינוביץ' החלה לפני כשנתיים, על-ידי מחלקת החקירות של רשות ההגבלים העסקיים, בראשות עו"ד חיים ארביב. רבינוביץ', שגיב ובר, שנחקרו ברשות, טענו אז כי מדובר בסכסוך עסקי שעבר לפסים אישיים לוחמניים, וכי אין בטענות נגדם ממש.

לטענת רבינוביץ', החקירה היא פרי תלונה של איש העסקים האמריקני אפרים שורקה, המצוי עמם בסכסוך עסקי ממושך, וכבר הבטיח להם בעבר כי לא יניח להם. רבינוביץ' מתייחס לסכסוך שנתגלע בין קבוצת רבינוביץ'-שגיב, לקבוצת שורקה סביב הקמת קבוצת השקעות משותפת.

קבוצת רבינוביץ'-שגיב וקבוצת שורקה התקשרו בהסכם לרכישה משותפת של נדל"ן מניב. במסגרת 28 התאגידים שהקימו נרכשו כ-15 נכסים, הכוללים חנויות, בית-מלון, מקבצי דיור, תחנת דלק, מרכז מסחרי ועוד, בהיקף של מאות מיליוני שקלים.

לימים נוצר משבר חריף בין הצדדים, והם מינו את נשיא העליון (בדימוס) מאיר שמגר לשמש כבורר ביניהם.

בהמשך התפטר שמגר מתפקידו, בשל דברי עלבון שהועלו כלפיו לטענתו מצד קבוצת שורקה, שלפיהם הוא נוטה להעדיף את קבוצת רבינוביץ'. כיום משמש כבורר בסכסוך השופט בדימוס בועז אוקון.

ב-2009 הגישה קבוצת שורקה תביעה בסך 10 מיליון שקל נגד רבינוביץ'-שגיב, בטענה כי אפרים שורקה פותה במירמה ובאמצעות מצגי-שווא להעמיד הון-עתק בסך כ-170 מיליון שקל לצורך הקמת קבוצת ההשקעות, ואולם בדיעבד התברר לה כי השותפות נועדה לאפשר לרבינוביץ' ושגיב לגרוף הון עצום ולהיפטר משורקה.

לטענת רבינוביץ', על הרקע הזה הטיח בו שורקה האשמות-שווא ואף התלונן ברשות ההגבלים העסקיים, זאת על מנת להפעיל עליו לחץ במסגרת הבוררות. רבינוביץ' אף טען בחקירתו כי במכרז האמור לרכישת המשביר לצרכן השתתפו מספר מציעים, ולא רק אותם גופים שעלו בחקירה, וכי המחיר טיפס לרמות לא הגיוניות.

בתגובה להחלטה להעמידו לדין מסר היום (ה') רבינוביץ' ל"גלובס": "קיבלנו את מכתבי השימוע, ונביע את עמדנו היכן שנדרש. לדעתנו, אין בזה שום דבר. נחקרנו בעבר ברשות ההגבלים העסקיים, ואמרנו את דעתנו כי מדובר באינטרס לפגוע בנו ולהפעיל עלינו לחץ במסגרת הסכסוך העסקי עם שורקה. אומר זאת שוב גם בשימוע".

עו"ד דרור מתתיהו ממשרד דולן-דמארי-מתתיהו, המייצג את אפרים שורקה, אמר בתגובה לדברים: "טענת רו"ח רבינוביץ' אינה ראויה, בלשון המעטה. רשות ההגבלים העסקיים אינה עובדת עבור שורקה או כל גורם פרטי אחר. מדובר בתיק שכותרתו 'מדינת ישראל נגד יאיר רבינוביץ' ואחרים', אשר שורקה כלל אינו צד בו, אלא לכל היותר עד. חזקה על הפרקליטות כי הגיעה להחלטתה רק לאחר בחינת הראיות".

יאיר רבינוביץ' - רקע: חתום על רפורמות מיסוי

רבינוביץ' (67), איש עסקים ובעל משרד רואי חשבון פרטי בתל-אביב, שימש בעבר כנציב מס הכנסה, כראש ועדות ציבוריות בתחום המס וכן כיו"ר הבקרה התקציבית של ההתאחדות לכדורגל.

על שמו של רבינוביץ' נרשמו שתי רפורמות מיסוי, בזו אחר זו, בתחילת העשור הקודם: הרפורמה במיסוי הישיר, במסגרתה מוסו רווחי הון (בעקבות מסקנות "ועדת רבינוביץ" מ-2002) והרפורמה למיסוי במקרקעין (משנת 2001).

בעבר היה חבר במועצה המייעצת לנגיד בנק ישראל ובמועצת רואי חשבון.

בתחום העסקי עומד רבינוביץ' בשנים האחרונות בראש קבוצת משקיעים הפועלת בתחום הנדל"ן המסחרי המניב. הקבוצה מחזיקה בנכסים דוגמת סופרמרקטים של שופרסל, רבוע כחול, מחסני להב ויקטורי ועוד, סניפי בנקים, מקבצי דיור המושכרים למדינה בהם משוכנים עולים חדשים, מלון קרלטון בנהריה ועוד.