יוזמה להגבלת ירושת טייקונים ל-18 מיליון שקל לכל צאצא

יואב בלום, חבר מרכז הליכוד וסגן יו"ר הקונגרס היהודי העולמי בישראל, מציע להגביל משמעותית את ירושות הטייקונים ■ "גם ביל גייטס כבר מזמן העביר לקרן צדקה על שמו את רוב הונו; מה שטוב לבאפט ולגייטס, טוב גם לתשובה ולדנקנר"

99% שההצעה הזו לא תגיע לכנסת: יואב בלום, חבר מרכז הליכוד וסגן יו"ר הקונגרס היהודי העולמי בישראל, מציע להגביל את ירושות הטייקונים ל-18 מיליון שקל "בלבד", כאשר מעבר לכך המדינה תגבה מס ירושה מהטייקונים שיועבר לחברה.

"גם ביל גייטס ורעייתו כבר מזמן העבירו לקרן צדקה על שמם את רוב הונם", טוען בלום. "וורן באפט הוריש 99% מהונו לצדקה. את מה שהאמריקאים מבינים ועושים מתוך רצון ובחירה, אצלנו, כפי הנראה, יעשו בלית ברירה מכוח החוק".

בלום טוען כי מדובר בהצעה סוציאליסטית ברוח זאב ז'בוטינסקי, האב הרוחני של הליכוד. למעשה, להצעת החוק שהוא מנסה לקדם הוא קורא "חוק ז'בוטינסקי 2012".

בלום טוען כי הגבלת ירושות הטייקונים תאפשר לצאצאיהם לחיות בכבוד ותהיה גם בבחינת צדק חברתית לכלל החברה.

"נשמע הזוי? לאו דווקא", טוען בלום. "הצעה זו יוצרת מצב בו לא יהיה כדאי לטייקון כלשהו לאגור את כספו בחשבונות ובמרתפי בנקים אשר אין בהם כל תועלת לציבור... ההצעה תבטל את היכולת של בני טייקונים להתבשם מעמלם של הוריהם ותיאלץ אותם להיות תחרותיים ויצירתיים בעצמם. יתר על כן, ההצעה תאותת לטייקונים כי אין יותר טעם באגירת ההון, ומוטב להם שיפנו אותו עוד בחייהם לפעולות למען החברה והרווחה".

לדברי בלום, לאחר חלוקת הירושה בסך 18 מיליון שקל, המדינה תטיל "מס חברתי" של 99% על ההון שנותר.

"כספים אלו 'ייצבעו' וישמשו אך ורק לפעולות חברה, חינוך ורווחה", טוען בלום. "הרעיון צודק, חברתי, חינוכי... האם זה מעשי? האם זה ריאלי? האם הדבר הינו בר ביצוע? לכל הספקנים שבינינו אני רוצה להזכיר כי גם חזונם של הרצל וז'בוטינסקי על מדינה עברית ועל צבא עברי, נראה אוטופי בזמנם, אך החיבור בין הרצון לחזון הגשים זאת. כפי שניסח זאת הרצל: 'אם תרצו-אין זו אגדה', או בפרפראזה לימינו אנו: מה שטוב לבאפט ולגייטס, טוב גם לתשובה ולדנקנר".