שנתיים אחרי האקזיט של סולל: אבי ברנמילר עוזב

מהנדס המכונות שהקים ב-1992 את חברת סולל והובילה לאקזיט הסולארי הגדול בתולדות המדינה יפנה את מקומו לד"ר שמואל פלדל, מנכ"ל תאת טכנולוגיות

במסיבת פרידה חגיגית שתיערך הערב בחוות רונית בשרון ייפרד אבי ברנמילר ממפעל חייו. מהנדס המכונות שהקים ב-1992 את חברת סולל והוביל אותה לאקזיט הסולארי הגדול בתולדות המדינה יפרוש בסוף החודש מתפקיד מנכ"ל החברה. ל"גלובס" נודע כי ברנמילר יפנה את מקומו לד"ר שמואל פלדל, מנכ"ל חברת תאת טכנולוגיות שהודיע לאחרונה על התפטרותו מהחברה. בסימנס, שרכשה את סולל באוקטובר 2009, סירבו להגיב לפניית "גלובס". גורמים בתעשייה הגדירו את מערכת היחסים ששררה בין ברנמילר לסימנס "קורקטית".

באוקטובר 2009 הדהימה סימנס את השוק המקומי כשהציעה לרכוש את סולל תמורת 418 מיליון דולר בתום תהליך התמחרות שארך כמה שבועות. הצעתה של סימנס הייתה גבוהה בפער ניכר מאלו של מתחרותיה, אלסתום ו-Areva הצרפתיות ושיכון ובינוי הישראלית שהציעה 275 מיליון דולר. סולל, הפועלת בבית שמש, מייצרת קולטנים תרמו-סולאריים להפקת חשמל עבור שדות סולאריים. סימנס הסכימה לשלם את הסכום האסטרונומי על רקע הערכות לצמיחה חזקה בשוק התרמו-סולארי ולאור העובדה כי סולל הייתה אחת משתי החברות היחידות בעולם שהחזיקו בידע לייצור הקולטנים, לצד Schott הגרמנית.

אופטימיות מופרזת

ואולם תחזיותיה של סימנס התגלו כאופטימיות בצורה מופרזת. משבר האשראי העולמי גרם לביטול תכניות רבות להקמת שדות תרמו-סולאריים. ספרד, שוק היצוא העיקרי של סולל, נפגעה באופן קשה במיוחד מהמשבר העולמי. בסוף השנה דווח כי סימנס מחקה בספרים כ-200 מיליון אירו (במסגרת רה-ארגון) - כמחצית מהשקעתה בסולל, ששינתה את שמה לסימנס STE. יחד עם זאת מציינים בשוק כי סימנס STE מפגרת אחרי מתחרות כמו אבנגואה הספרדית שסגרה לאחרונה חוזים להקמת תחנות כוח תרמו-סולאריות בארה"ב ובהודו.

ברנמילר, שהחזיק לפי הערכות כ-10% ממניות סולל, רשם רווח של כ-40 מיליון דולר על המכירה לסימנס. גם שותפיו של ברנמילר רשמו רווחים נאים על האקזיט הענק ובראשם קרן אקופין שהחזיקה בשליטה (53%) בחברה. הקרן, ששילמה זמן לא רב קודם לכן כ-100 מיליון דולר עבור סולל, יכלה לרשום רווח הון של 121 מיליון על השקעתה. שותפים נוספים בסולל היו משפחת בגו, בכירים בחברה ומשקיעים פרטיים (ראו תרשים).

עסקת הרכישה עוררה בשעתה ביקורת מצד גורמים שטענו כי סימנס תעביר את רוב הפעילות העסקית של סולל לחו"ל, על מנת לחסוך בעלויות הייצור וההובלה. בפועל הרחיבה סימנס את פעילות המפעל, למרות ההפסדים הכבדים, והגדילה את מספר עובדיו מ-350 ל-500, מהם כ-200 מהנדסים.

מחליפו של ברנמילר, פלדל, כיהן בתפקיד סמנכ"ל תחזוקה באל-על בין השנים 2005 ל-2008 , לפני שעבר לתאת. הוא צפוי לפרוש מהחברה רק באפריל, על פי הודעתה לבורסה.

המרוויחים והמפסידים מעסקת הרכישה של סולל
 המרוויחים והמפסידים מעסקת הרכישה של סולל