מה אומרים בשווקים המתעוררים על הצמיחה?

"מה שהכלכלות הללו אכן הפגינו בתקופה האחרונה היא יכולת די מרשימה להתאושש באופן מהיר מאוד אחרי כל זעזוע", אמר יו"ר מורגן סטנלי-אסיה, פרופ' סטיפן רואץ'

"אחרי שלוש השנים האחרונות, זה ברור שאתה צריך להתכונן לרע", אמר פרופ' סטיפן רואץ', יו"ר מורגן סטנלי-אסיה, בפאנל בשם "האם השווקים המתעוררים יכולים לספק צמיחה גלובלית?" בכנס השנתי של ה-WEF שנערך בדאבוס. "הפוטנציאל לברבורים שחורים נוספים עלה. אין דבר כזה - ניתוק מאירופה וארה"ב. אבל מה שכן, השווקים הללו יצטרכו להתרכז פנימה ולהתבסס על השוק הפנימי על מנת לצמוח יותר. מה שהכלכלות הללו אכן הפגינו בתקופה האחרונה היא יכולת די מרשימה להתאושש באופן מהיר מאוד אחרי כל זעזוע".

"אני לא אוהב לחזות זעזועים", ציין רואץ'. "לפני שנה כאן בדאבוס אף אחד לא דיבר על האביב הערבי. אבל אין ספק שהסוגייה הפוליטית היא בוערת: הבחירות בארה''ב, המשבר הפוליטי ברוסיה והמעבר של סין. יש עוד סיכון: יחסי ארה"ב-סין".

סגן ראש ממשלת טורקיה, אלי באבאג'אן, אמר כי "אנו ניפגע מהמשבר כי 45% מהיצוא שלנו מיועד לאירופה ורוב ההשקעות הישירות הזרות מגיעות מאירופה. החדשות הטובות הן שכמעט כל שאר היצוא מיועד למזרח. הסיבה ששיעור הצמיחה הולך להתמתן זה בגלל שהיינו בחימום יתר וביצענו צמצום הן פיסקאלי והן מוניטארי".

באבאג'אן הוסיף כי "מההתחלה היינו מאוד סקפטיים לגבי הסנקציות על איראן ואנו לא רואים את ההשלכות של זה. אנו מבינים אחד את השני מאוד טוב. אני חושב שחייבים לכבד את איראן וחייבים לשמור על גישה. רק פתרון אחד אפשרי: דיפלומטי. שימוש באנרגיה גריעינית לצרכים אזרחיים הוא זכות בסיסית של כל מדינה".

כשנשאל באבאג'אן האם הוא מעוניין להצטרף לאיחוד האירופי, כמו לפני 10 שנים, ענה: "אנו עדיין בתהליך קבלה לאיחוד ואנו מאוד מעוניינים בו. זאת מפני שהאיחוד הוא גם איחוד של ערכים שאנו מאוד מעוניינים לאמץ, כי זה מאוד יסייע לתהליכים פוליטיים פנימיים שאנו מקדמים".

"זה לא רק תזוזה מזרחה אלא גם דרומה", אמר מרטין סורל, יו"ר WPP, קבוצת המדיה הגדולה בעולם. "המונדיאל הבא בברזיל הולך להיות אירוע מכונן כמו שהיתה האולימפיאדה עבור סין. גם המזרח התיכן ואפריקה. יש גם הרבה אינטראקציה דרום-דרום. השווקים המתעוררים חיפשו במערב מנהיגות ומודל לחיקוי בעיקר בעניין הפיננסי. אחרי נפילת להמן ברדרס, זה הופסק. אנו חוטאים בקצת טפשות מערבית ברגע שאנו מציינים כי הצמיחה בשווקים הללו, לרבות ה-BRICS, קצת ירדה ברגע שמסתכלים על מה שקרה במדינות הלו בעשור האחרון".

לוסיאנו קאוטיניו, נשיא הבנק לפיתוח ברזיל, אמר כי "אנו גם נאלצנו לבצע צמצום כדי לקרר קצת את הכלכלה ולהילחם באינפלציה. האתגר כעת הוא להתחיל להגדיל את ההשקעות במשק בעיקר בכל הקשור בתשתית כדי ליצור צמיחה בת-קיימא. זה בראש סדר העדיפויות של הנשיא. הדילמה: השקעה בתשתיות לצורך בניית תהליך צמיחה בת-קיימא".