בדיקת פרשת נתן אשל תתבצע ע"י נציבות שירות המדינה

(עדכון) - וינשטיין החליט שלא להעביר את החשדות בהטרדה לידי המשטרה ■ אשל ייצא לחופשה מלשכת רה"מ ■ עוה"ד של ר': "היא אינה מעוניינת להתייצב לחקירה"

בדיקת החשדות בעניינו של נתן אשל, ראש הסגל בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו, בנוגע לחשד בדבר הטרדתה של עובדת הלשכה ר', תוסיף ותיבדק על-ידי נציבות שירות המדינה - כך החליט הערב (א') היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בשיתוף עם פרקליט המדינה, בכירי הפרקליטות ואנשי נציבות שירות המדינה.

למעשה, הפרשה עולה שלב ועוברת מבדיקה לחקירה רשמית, אולם הפרשה תוסיף להיות מטופלת במסגרת נציבות שירות המדינה ולא תועבר למשטרה.

עוד הוחלט כי אשל ייצא לחופשה מוסכמת מתפקידו כראש לשכת ראש הממשלה למשך 10 ימים. וינשטיין הורה לנציבות שירות המדינה לסיים את חקירת הפרשה בהקדם האפשרי ולדווח לו על הממצאים.

היועץ והצוות שכינס דנו בשאלה האם הממצאים שהתגלו בבדיקה שקיימה מחלקת החקירות של נציבות שירות המדינה מצדיקים את העמקת הבדיקה, ואם כן, מהו המסלול המתאים: האם בחקירה רשמית של הנציבות - או בהעברת הנושא לידי המשטרה, בין באמצעות בדיקה מקדימה ובין באמצעות חקירה פלילית לכל דבר.

משמעותה של בדיקה משטרתית היא שלא ניתן לחקור באזהרה איש מהמעורבים, אלא לגבות עדויות בלבד. אלא שלבסוף הוחלט, כאמור, כי בדיקת הפרשה תיערך על-ידי נציבות שירות המדינה ולא במשטרה.

שאלה נוספת שבה דנו המשתתפים היא האם יש להשעות את אשל מעבודתו או להורות לו לצאת לחופשה. זאת, בין היתר בהתבסס על העובדה ש-ר' עצמה לא התלוננה ואף מסרבת להתייצב למסור עדות, והיא מבקשת שלא יינקט כל הליך חקירתי בפרשה זו; וכן על העובדה שמתוקף תפקידם בלשכת נתניהו ממשיכים אשל ו-ר׳ לקיים ממשק צמוד, שמטבע הדברים עשוי להפריע לקיומו של הליך בערור עובדות תקין ומשוחרר מלחצים. לבסוף, כאמור, הוחלט כי אשל ייצא לחופשה מתפקידו למשך 10 ימים.

גורמים בכירים במשרד המשפטים מסבירים כי לפני כחודש ימים פנו לוינשטיין 3 בכירים בלשכת ראש הממשלה. המזכיר הצבאי, יוחנן לוקר; מזכיר הממשלה, צבי האוזר; וראש מערך ההסברה, יועז הנדל. השלושה הביאו בפני היועץ מידע ראשוני, שלא הצדיק פתיחתה של חקירה פלילית או אפילו חקירה רשמית מטעם נציבות שירות המדינה. מדובר היה יותר בקצות חוט, שהיוו בסיס לבדיקה ראשונית שנעשתה על בסיסם.

"ר' אינה מעוניינת בטיפול משפטי"

במשרד המשפטים דוחים את הסברה כי הדיון שערך היועץ היום בא בעקבות הסערה הציבורית המתחוללת בשבוע האחרון, ומסבירים כי המידע שהתברר במסגרת הבדיקה שקיימה הנציבות חייב הערכת מצב מחודשת בשאלה האם ראוי להעביר את הבדיקה לפסים פליליים.

ר' עצמה עדיין מסרבת להתלונן נגד אשל. על-פי עדויות בכירי הלשכה, אשל הטריד אותה ועקב אחריה. על-פי פרסומים מסוף השבוע, המידע שהצטבר בבדיקת הנציבות העלה חשד גם להטרדות מיניות של ממש ואף חשש למעשה מגונה, ולא הטרדות סתם.

אמש (מוצ"ש) שיגרו עורכי דינה של ר', ד"ר הראל ארנון ויצחק בם, מכתב ליועץ וינשטיין, ובו נימקו את סירובה של ר׳ להגיש תלונה. יצוין כי על אף סירובה רשאית מערכת אכיפת החוק לפתוח בחקירה פלילית, ואף לחייב את העובדת למסור עדות מטעמה.

"עמדת מרשתנו היא כי אין היא מעוניינת להתלונן; אין היא מעוניינת למסור הודעה או עדות, ואין היא מעוניינת בטיפול משפטי כלשהו בפרשה על-ידי אכיפה משמעתית או פלילית", כתבו עורכי הדין בשם ר'. "לפיכך, מרשתנו איננה מעוניינת להתייצב לחקירה בנציבות שירות המדינה ומבקשת שהדבר לא ייכפה עליה על ידיכם או על-ידי כל גורם רשמי אחר".

"ראשית, מרשתנו מעולם לא התלוננה. היא רואה בדרישה למסור הודעה או פירוט על שאירע או לא אירע במקום עבודתה פגיעה חמורה בפרטיותה ושלילת רצונה החופשי", כתבו עורכי הדין. "יתר על כן, היא אף רואה עצמה פטורה מן הצורך לנמק או לפרט את עמדתה זו. רצונה הוא כבודה, וכל ניסיון 'להורות' לה להתייצב ולחלוק עם מאן דהוא פרטים אישיים על אשר אירע או לא אירע לה הינו בלתי ראוי מבחינה ציבורית, פסול מבחינה מוסרית ועומד בניגוד לחובת ההגינות של הרשות המינהלית".

ביום רביעי האחרון הודיע דובר משרד המשפטים כי "הבדיקה הראשונית בנציבות שירות המדינה שעליה הורה היועץ בענינו של אשל טרם הושלמה, והיא נעשית בליווי ועדכון של משרדנו. אין בכוונתנו למסור פרטים על אודות הדרך שבה הגיע המידע העוסק בחשדות הנבדקים כעת בלשכת ראש הממשלה לידיעת היועץ המשפטי לממשלה. עם זאת, נבקש להבהיר כי בנסיבות העניין מצופה היה ממי שהמידע הגיע לידיו במסגרת תפקידו להעבירו לידיעת ולבדיקת הגורמים המוסמכים, לצורך בחינת המידע ובדיקה אם יש בו ממש".