"כאשר קבלן לא מקבל הוא לא נותן; אין צדיקים בינינו"

קבלני התחזוקה של כבישי ישראל עלו לכנסת עם רכביהם המפוארים, והצליחו לרתום לא מעט ח"כים למאבק על עתידם ■ בעוד מע"צ דורשת מהם סנכרון ועבודה עם קבלן-על, הם חוששים לפגיעה בנתח מתקציב בסך מיליארד שקל לשנה

בתחילת החודש התכנסה ועדת הכלכלה של הכנסת לדיון בהול בנושא תחזוקת הכבישים במדינה. אל תטעו. לא מצבם של הכבישים עניין את הח"כים, אלא מצב הקבלנים שמתחזקים אותם. מע"צ (החברה הלאומית לדרכים), ספקית העבודה הראשית של תחזוקת כבישים במדינה, מבקשת להנהיג מנגנון חדש לתחזוקה. הקבלנים, שחוששים כי הכנסותיהם ייפגעו, החליטו להפעיל את חברי הכנסת נגד מע"צ.

הישיבה הייתה מפגן כוח מרשים. לדיוני ועדת הכלכלה מגיעים בדרך כלל לא יותר משלושה-ארבע חברי כנסת. אפילו בדיונים על נושאים עקרוניים המשפיעים על כלל הציבור - כמו תעריף החשמל - מגיעים לא יותר מעשרה חברים. לדיון על מצוקת 40 ומשהו קבלני תחזוקה התייצבו לא פחות מ-13 חברי כנסת. רבים מהקבלנים טרחו והגיעו לדיון, כדי לחמם את האווירה ולוודא שהח"כים עושים עבודתם. שלל רכבי השטח המפוארים ומכוניות היוקרה שלהם המתינו בחניונים. ח"כ יעקב אדרי מקדימה בחר לקרוא לדיון "מכרז מע"צ וצדק חברתי". אירוניה במיטבה.

עשרה מקצועות שונים

מדובר כאמור בכסף. הרבה כסף. מע"צ היא אחד מספקי עבודות התשתית הגדולים במשק. תקציב תחזוקת הכבישים של החברה עומד על מיליארד שקל בשנה, לפני תוספות חד-פעמיות.

ב-2011 למשל קיבלה מע"צ 1.4 מיליארד שקל לתחזוקת כבישים, ומתוכם הוציאה כ-700 מיליון שקל ל-16 קבלני תחזוקה שעמם היא עובדת. מדובר על כ-45 מיליון שקל בממוצע לקבלן. התקציבים צפויים לגדול בשנים הקרובות, במקביל לגידול באורך הכולל של הכבישים שבאחריות מע"צ. נכון להיום, מע"צ מתחזקת כ-4,500 ק"מ כבישים, אבל משרדי האוצר והתחבורה מעוניינים להעביר לאחריותה עוד כ-1,500 ק"מ שבאחריות הרשויות המקומיות. לאחר ההגדלה המתוכננת, תתחזק מע"צ כשליש מכבישי המדינה.

עבודות תחזוקת הכבישים הן למעשה עשרה מקצועות שונים: צביעה, אספלטים, ניקיון, גיזום, הדברה, בטונים ועוד. נכון להיום מערכת ההתקשרויות היא עם כל ספק שירותי תחזוקה בנפרד. מדובר ב-30 חוזים נפרדים בקירוב, בשלושת המחוזות הארציים.

במע"צ רוצים לשנות את צורת ההתקשרות הזו, בשם הייעול. "כשכל קבלן עושה רק דבר מסוים - אין ביניהם סנכרון", הסביר בכנסת אשר סגל, סמנכ"ל תפעול ואחזקה במע"צ. "אחד מסתובב בין הרגליים של השני. אחד מנקה את הכביש אחרי שהראשון צבע אותו, וממלא אותו באבק".

הרעיון של מע"צ פשוט: לקבוע קבלן ראשי לכל מחוז, ולהטיל עליו אחריות כוללת על התחזוקה ויתקשר עם קבלני התחזוקה במעמד של קבלני משנה. שיטת קבלן-על מונהגת כבר במכרזי הפיתוח וההקמה של כבישים חדשים ונחשבת להצלחה ובמע"צ משוכנעים שהתוצאה תהיה הפחתה ניכרת בהפרעה לתנועה. כך למשל, אם היום ישנם מספר מפגעים בכביש אחד (פגר של חיה, תמרור שנפל וכיוצא בזה), נסגר הנתיב בכביש בכל פעם שמגיע קבלן אחר לבצע את העבודה בדיסציפלינה שלו. קבלן העל ידאג לתאם בין כל הקבלנים, כך שכולם יעבדו בו-זמנית והנתיב ייסגר לתנועה רק פעם אחת.

במע"צ מתכננים להוציא כבר השנה את המכרזים לקבלני העל. המכרז למחוז הצפון הוא הגדול ביותר, והיקפו 90 מיליון שקל. אחריו המכרז למחוז המרכז (80 מיליון שקל) ולדרום (60 מיליון שקל). משרד התחבורה כבר הודיע כי הוא תומך ברעיון, אך באוצר אמרו ל"גלובס" כי טרם גיבשו עמדה.

קבלני התחזוקה, לעומת זאת, לא נזקקו להרבה זמן: הם טוענים כי מדובר באיום קיומי על המשך עבודתם. הקבלנים הפעילו את הח"כים ואלה הזדרזו להסתער על מע"צ. ח"כ אדרי, שהודה ש"לא התעמקתי בנושא", הסביר למה התכוון כשבחר לקשור בין מכרזי מע"צ לצדק חברתי ולפגיעה במעמד הביניים. "פיזור הכוח ומניעת ריכוזו בידי מספר אנשים מצומצם, נכון לכל הפונקציות וכל התחומים", הסביר, "זה נכון גם לגבי עבודות שמע"צ עושה".

"אנחנו מצפים מכם" אמר אדרי למנכ"ל מע"צ, שי ברס, "שהקבלנים האלה, 20, 30 אני לא יודע כמה, לא ימצאו את עצמם פתאום קבלני משנה". את ח"כ יוליה שמאלוב ברקוביץ' הטרידה בעיקר השאלה האם המכרזים החדשים יביאו להשתלטות טייקונים על תחזוקת הכבישים. "זה לא יקרה", הבהיר ברס, "כל מי שיזכה במכרז יהיה מתוך קבלני האחזקה".

קבלני מזוודה

במע"צ אומרים שלמכרזים הוכנסו תנאי סף, שיבטיחו שהקבלן שייבחר לא יהיה חברת ניהול, או "קבלן מזוודה", אלא קבלן בעל רקע וניסיון מוכחים בביצוע עבודות תחזוקת כבישים בהיקף 30 מיליון שקלים בארבע שנים אחרונות. המתמודדים במכרז יידרשו להוכיח ניסיון לפחות בחמישה מתוך עשרת מקצועות תחזוקת הכביש.

בנוסף, החליטה מע"צ להוציא מהשיטה החדשה את תחום אביזרי הבטיחות בכבישים, כגון מעקות הבטיחות - עבודות אלו ימשיכו להיות מנוהלות במישרין על ידה. בנוסף, הוגבל לשנתיים תוקף ההסכמים שייחתמו עם הקבלנים הראשיים, כדי לאפשר למע"צ לערוך בחינה מחדש של המודל.

במע"צ סבורים, שקבלני האחזקה התרגלו לינוק מעטיני החברה הממשלתית ופשוט מפחדים לעמוד על רגליהם ולהתנהל בכוחות עצמם מול הקבלן הראשי. הקבלנים אינם מכחישים זאת. "אני לא אעבוד כקבלן משנה של קבלן-על", הכריז חביב צהלון, מנכ"ל קווים מערכות תחבורה, "אני עובד היום כקבלן משנה של סולל בונה והוא ממרר לי את החיים. אנחנו ניזונים מאשראי - אני בא היום לבנק עם חוזה מע"צ ומקבל 70%-80% אשראי. מי יודע מה אקבל עבור חוזה עם חברה פלונית?".

לדברי בנימין אלקיים, מנכ"ל אלקיים סימון כבישים, "אחת הסיבות שהכבישים של היום, ואני עוקב אחריהם מטר-מטר בתחום ההתמחות שלי, נראים הרבה יותר טוב, היא שמע"צ הפנימה שכדי לקבל מוצר טוב היא צריכה לשלם. וכשהיא משלמת, הקבלנים יודעים לתת. אל תשכחו שאנחנו קבלנים וכשקבלן לא מקבל הוא לא נותן. אין צדיקים בינינו". יעקב ברדין, מענבר בטיחות בדרכים, טוען כי מע"צ הייתה צריכה לבדוק את השיטה החדשה באמצעות פיילוט, או ליישמו בהדרגה. "בגרמניה מתחזקים קנטונים 300-350 ק"מ. תן לי 300 ק"מ כביש אני מסוגל לתחזק אותו. 2,000 ק"מ? שלושה קבלנים? תסתכל על הכסף שאתה מדבר עליו. זה מחסל את כולם".

במע"צ מסבירים כי עם כל ההבנה לקשיים שבהם עשויים להיתקל קבלני האחזקה - תפקיד החברה אינו לדאוג להם, אלא לתחזוקת כבישי המדינה. מי שכנראה הבין זאת הוא יו"ר ועדת הכלכלה, כרמל שאמה-הכהן. "העמדה שלך מאד ברורה", אמר לברס, "אתה בעל הניסיון וגם נושא האחריות ואתה תצטרך לשאת בתוצאות, לטוב ולרע. אסור שהכנסת תבוא ותחליף את שיקול הדעת של שום חברה ממשלתית".

עם זאת, ביקש שאמה-הכהן מברס לבצע את המהלך בהדרגה ובמידתיות ולנסות למנוע מהזוכה לגבות אחוזי תיווך מופרזים מקבלני המשנה.

20 מיליארד שקל מפוזרים

בעוד קבלני האחזקה מאשימים את ברס במדיניות שמובילה לריכוזיות, משבחים אותו קבלני התשתיות על מדיניות שמצמצמת את סיכוני הריכוזיות בענף. מדובר על מנגנון חדש שיוזמת הנהלת מע"צ, במטרה להגביל את נתח השוק של קבלני העל בפרויקטי התשתית הגדולים.

תקציבי הפיתוח של מע"צ בחמש השנים הקרובות יגיעו לסכומי עתק - כ-20 מיליארד שקל. חלקו הגדול של הסכום מיועד למגה-פרויקטים, כמו כביש 531, בנייתו מחדש של כביש 1 משער הגיא לירושלים, הרחבת כביש 90 בערבה ועבודות ההקמה של רכבת העמק וקו הרכבת כרמיאל עכו.

כללי המכרזים החדשים של מע"צ בתחום עבודות הפיתוח הוכנו בתום תהליך ארוך, שכלל התייעצות גם עם קבלני תשתיות. התוצאה היא מנגנון שנועד למנוע העמסה של פרויקטים על קבלן אחד. הכלל המרכזי מגביל את מספר הזכיות של קבלן לשבעה מכרזים, במטרה להבטיח שקבלן אחד לא יחזיק ביותר משבעה פרויקטים.

כדי לתמרץ קבלן לסיים עבודה במהירות, נקבע כי מרגע השלמת פרויקט הוא יצא ממניין שבעת הפרויקטים. במקביל, יוגבלו קבלנים לזכייה במכרז אחד במגה פרויקט, כמו כביש 531, שמחולק למספר מקטעים. בנוסף, נקבעו כללים שנועדו למנוע מקבלנים להעמיס על עצמם התחייבויות מוגזמות, באמצעות הבטחת יחס מינימלי של הון עצמי להתחייבויות. נשיא התאחדות קבלני התשתית אילן מרדכי אומר, כי הכללים החדשים הם "מנגנון נגד ריכוזיות, המבטיח שמע"צ לא יהיו בידי קבלן אחד שייקח יותר ממה שהוא יכול, ואז הוא יקרוס או ינסה לסחוט הקלות. זה מנגנון שטוב לכולם ועושה סדר בענף".

הזמנת תכנון מחו"ל

שינוי חשוב נוסף שמקדם מנכ"ל מע"צ הוא שילוב משרדי תכנון זרים במכרזי התכנון-בנייה (design-build). עד לפני מספר שנים, נעשה התכנון על ידי מזמין העבודה, מע"צ או משרדי הממשלה. בשנים האחרונות עוברת המדינה לשיטת התכנון-בנייה, בה הקבלן מביא מתכנן בשלב המכרז, אלא שבתקופה האחרונה מורגש מחסור במתכננים ישראלים בעלי הניסיון הנדרש. הפתרון שהגו במע"צ פשוט יחסית: לפתוח את השוק למשרדי תכנון זרים, המגלים עניין רב בישראל, על רקע המיתון החריף באירופה. לא פחות מ-31 משרדים מחו"ל הגיעו לכנס ראשון בנושא שערכה מע"צ לאחרונה. "אני לא חושב שכל הידע המקצועי נמצא בידיים שלנו", מודה מרדכי, "אני מניח שהם יוכלו ללמד אותנו משהו שאנחנו לא יודעים".

תחזוקת כבישים בארץ
 תחזוקת כבישים בארץ