מתגבשת תכנית: ישראל תחובר לרשת החשמל האירופית

על פי התכנית שמגבש משרד האנרגיה והמים: החיבור ייעשה דרך קפריסין ומשם לכרתים וליבשת עצמה ■ לפי הערכות ראשוניות של מומחי חברת החשמל עלות הנחת כבל תת-ימי מישראל לקפריסין תעמוד על כחצי מיליארד אירו

ישראל תחובר לרשת החשמל האירופית במחצית השנייה של העשור, כך עולה מתכנית שגיבש משרד האנרגיה והמים. ישראל נחשבת כיום לאי אנרגטי כיון שרשת החשמל שלה אינה יכולה להיעזר ברשתות שכנות, אך החיבור לאירופה יאפשר לה לקבל גיבוי לשעת חירום ויקטין את התלות במקורות גיבוי עצמאיים. על-פי התכנית הנמצאת בשלבי בדיקה ראשוניים החיבור ייעשה דרך קפריסין ומשם לכרתים וליבשת עצמה.

כצעד ראשון למימוש התכנית השאפתנית הורה שר האנרגיה והמים ד"ר עוזי לנדאו לחברת החשמל להכין נוסח של מזכר הבנות (MOU) עם ממשלת קפריסין. הכנת המסמך אינה צפויה לקחת יותר ממספר שבועות כיון שהוא יתבסס במידה רבה על מסמך דומה שנחתם לאחרונה בין קפריסין ליון. לאחר חתימת מזכר ההבנות בין ישראל לקפריסין תיערך בדיקת היתכנות (Feasibility study) על-מנת לבדוק את כדאיות הפרויקט. משך הביצוע של הפרויקט עצמו מוערך ב-36 חודשים.

לפי הערכות ראשוניות של מומחי חברת החשמל עלות הנחת כבל תת-ימי מישראל לקפריסין תעמוד על כחצי מיליארד אירו. עלות הנחת הכבל מקפריסין לכרתים נאמדת בכמיליארד אירו. מדובר בכבל שיוכל להוליך עד 2,000 מגוואט לשעה חשמל בזרם ישר (DC). בחברת החשמל מעריכים כי הפרויקט יוכל להחזיר את ההשקעה על ההון בתוך ארבע שנים. מצד שני, סביר להניח כי החשמל שישראל תוכל לרכוש יהיה יקר מזה שהיא מייצרת כיום בעצמה.