אושרו הוראות המעבר למיזמים סולאריים ביישובים חקלאיים

על פי ההצעה יוגבל השטח למיזמים אלו, לא תותר חכירת משנה ולא תינתן הנחת אזור בגין הקמתם בתחומי המשבצת החקלאית

למרות עתירת האגודה לצדק חלוקתי אישרה היום מועצת מקרקעי ישראל הצעה שמטרתה לעדכן הסדרים בדבר מיזמים סולאריים בתחום המשבצות של יישובים חקלאיים. על פי ההצעה יוגבל השטח למיזמים אלו, לא תותר חכירת משנה ולא תינתן הנחת אזור בגין הקמתם בתחומי המשבצת.

בהודעת המינהל היום נאמר כי מאחר וקיימים מספר מיזמים המצויים זמן רב בשלבים שונים של הליכי תכנון המתקנים הסולאריים ומאחר שהקמתם תתקל בקשיים על פי ההצעה החדשה, אישרה המועצה הוראות מעבר על מנת לאפשר לאותם המיזמים לצאת אל הפועל. הוראות אלו קובעות כללים שונים בדבר מגבלת שטח, מאפשרים החכרת מנה ומעניקים הנחת אזור לחלק מהמיזמים לצד הסדרים נוספים.

האגודה לצדק חלוקתי טענה בעתירתה כי הוראות המעבר שנכללו בהסדר החדש מיטיבות עם בעלי הון ועתרה לבג"צ בניסיון למנוע את ההחלטה - אך בג"ץ דחה את הבקשה לצו ביניים. יצויין כי מיזמי הקרקע עתידים לספק הכנסה מדמי שכירות לתושבי כמה מהיישובים העניים והנידחים ביותר בארץ - עובדה שכנראה נעלמה מעיני האגודה.

בכל מקרה לא תותר הקמת מתקן סולארי על קרקע עליה נחתם חוזה למטרת מטעים או חוזה למטרת עיבוד חקלאי שלא בתנאי נחלה. מנכ"ל המינהל בנצי ליברמן אמר בתום הישיבה: "אנו מקווים כי ההסדרים החדשים יסייעו בקידום מיזמים שיאפשרו ניצול טוב יותר של אנרגיית השמש למטרת הפקת חשמל , לטובת איכות הסביבה ואזרחי המדינה"