מנכ"ל התמ"ת: רשתות השיווק מונעות תחרות והוזלות

שרון קדמי בכינוס הוועדה החקלאית של תנועת המושבים: "אפעל לחייב את רשתות השיווק להחזיק מוצרי בסיס זולים נוסף על המותגים היקרים"

"הוועדה בראשותי תטפל בריכוזיות ובתחרותיות במשק על-ידי חקיקה, עד לכדי התערבות גסה בשיקולי הסחר והשיווק של הרשתות" - כך אמר מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, בכינוס הוועדה החקלאית של תנועת המושבים, בנוכחות ראשי ענפי החקלאות, שנערך היום (ב') בבית תנועת המושבים.

"ניתן לקבוע לרשתות השיווק כי 20% משטחי המדף שלהן יוקצו למוצרים תוצרת עסקים קטנים ובינוניים", נתן קדמי דוגמה, והוסיף כי "אלה שאלות לא פשוטות, אליהן שותף כמובן גם הממונה על ההגבלים העסקיים".

קדמי אמר כי "בכוונתנו לפעול לפרסום שבועי של סקר מחירי מוצרים בסיסיים על בסיס גיאוגרפי, על מנת להגדיל את השקיפות בענף המזון", והוסיף כי יפעל לחייב את רשתות השיווק להחזיק מוצרי בסיס זולים נוסף על המותגים היקרים. "לא סביר בעיניי שרשת שיווק, שאזל בה המלאי או שבחרה להעלים חלק ממנו, תמנע את זכות הבחירה הבסיסית מהצרכן".

קדמי ציין כי בתחום החקלאות הטרייה כמעט ולא נגעו במכסים, ובהקשר זה ציין צבי אלון, מנכ"ל מועצת הצמחים, כי המדד האחרון עלה ביותר מ-2%, בעוד הפירות והירקות ירדו ב-13%, ואמר: "המדינה לא תומכת בחקלאות ולא מסבסדת אותה, ולכן קשה לחקלאי הישראלי להתחרות בחקלאי העולם. עלות גידול תפוח עץ עבור חקלאי בבייג'ין עומדת על 2 שקלים בלבד, בעוד בישראל היא 3.5 שקלים. אין באפשרותנו לייצא לשווקים כדוגמת הודו וסין".

בסיומו של הדיון הסוער הוחלט על הקמת "שולחן עגול" משותף לנציגי משרד התמ"ת ונציגי החקלאים, אשר יידון בסוגיות שעל הפרק.

מאיר צור, מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל טען כי התנהלות רשתות השיווק שערורייתית וכי פערי התיווך בין החקלאי לצרכן מופקעים: "מדוע תפוח שבעבורו מקבל החקלאי 3 שקל בלבד לקילו, נמכר לצרכן הסופי ב-12 שקל לקילו? לצערי יהיה קשה להגיע לכלכלה סבירה שעה שהרשתות מחזיקות את השוק" הטיח בקדמי.

"שתפו אותנו בתהליכים", ביקש צור. "כך נבטיח יחד הישגים למשק הישראלי מחד ושמירה על הייצור המקומי מנגד". בסיומו של הדיון הסוער הוחלט על הקמת "שולחן עגול" משותף לנציגי משרד התמ"ת ונציגי החקלאים, אשר יידון בסוגיות שעל הפרק.