אירופה מתייבשת

חלון ההעברות של ינואר 2012 הציג את המציאות החדשה: נגמרו ימי הבזבוזים ■ תקנות הפייננשל פייר-פליי המחמירות של אופ"א הביאו את 5 הליגות הבכירות להוציא 243 מיליון אירו בלבד על רכש, ירידה של 51% בהשוואה לעונה שעברה

הדרך הכי טובה להבין לעומק את מה שהתרחש בין ה-1 ל-31 בינואר, הזמן שבו היה פתוח חלון ההעברות החורפי באירופה, היא לבדוק מי הם השמות הכי נוצצים שהחליפו מקום עבודה במהלך החודש הזה. מה היה לנו בחורף 2012? טיאגו מוטה חתם בפ.ס.ז', קווין דה ברוינה הצטרף לצ'לסי, פאפיס דמבה סיסה (מי?!) עבר מפרייבורג לניוקאסל תמורת 12 מיליון אירו בעסקה היקרה ביותר שנרשמה בחלון הזה. אז איפה השמות הסקסיים שהבטיחו לנו? הם מתנקזים אך ורק לווטרנים פול סקולס ותיירי הנרי, שחזרו לכמה חודשים לפרמיירליג כדי להקרין קצת מהניסיון שלהם על אפרוחי מנצ'סטר יונייטד וארסנל. תמורת כסף קטן מאוד.

וכשהשחקנים הגדולים באמת לא זזים מהמועדונים שלהם, התוצאות ניכרות גם בספרי החשבונות: לפי נתונים שמספק האתר transfermarkt.de, חלון ההעברות החורפי נסגר הלילה עם סך הוצאות של כ-243.4 מיליון אירו בחמש הליגות הבכירות ביבשת (אנגליה, גרמניה, ספרד, איטליה, צרפת), סכום המשקף צניחה של 51.4% לעומת החלון החורפי של העונה הקודמת. הסכום הזה אפילו נמוך יותר ממה שהוציאה הפרמיירליג לבדה בעונה הקודמת על רכש בחורף (271.4 מיליון אירו).

מה גרם לשוק ההעברות האירופי להתייבש?

***

דן ג'ונס, שותף בחטיבת כלכלת הספורט של פירמת רואי החשבון דלויט, צפה עוד לפני פתיחת החלון הנוכחי ירידה משמעותית בבזבוזים של הקבוצות: "רגולציות הפייננשל פייר-פליי החדשות של אופ"א ייכנסו לתוקף ויתחילו לשחק תפקיד. היד על ההדק תהיה הרבה פחות קלה מבעבר", אמר. וצדק.

מה שואפת בעצם רפורמת הפייננשל פייר-פליי להשיג? מצב שבו המועדונים יצטרכו לחיות רק לפי רמת ההכנסה שלהן. ואם להאמין לנתונים שפרסמה אופ"א בשבוע שעבר בדוח ה"בנצ'מארקינג" שלה, לפיה הכדורגל האירופי סיים את עונת 2009/10 במינוס של 1.6 מיליארד אירו ועם גירעון מצטבר של 8.4 מיליארד אירו - ברור שמשהו חייב להשתנות באופן בהול. אם לא ישתנה, המשבר בגוש האירו עשוי להוריד את השאלטר לא רק על מוסדות פיננסיים, אלא גם על קבוצות כדורגל.

הכוונה של אופ"א היא להעביר את הכדורגל למודל מאוזן לחלוטין - אבל בהדרגה. אופ"א יודעת שהנחיתה של הקבוצות לתנאים הכלכליים החדשים חייבת להיות רכה יחסית. לכן, יוכלו המועדונים לסיים טווח בן שלוש עונות עם מינוס של עד 45 מיליון אירו. הכניסה לעידן החדש הזה התחילה מעשית בעונה הנוכחית, כשהתוצאות הפיננסיות של 2011/12 יילקחו בחשבון לקראת עונת 2014/15: מי שאז לא תעמוד בתנאיה של אופ"א, תוכל לקבל שורה של עונשים, שינועו בין קנסות ואזהרות (במקרה המתחשב) לבין הרחקה מליגת האלופות באותה עונה (במקרה הפחות מתחשב).

חלון ההעברות הראשון בעידן הפייננשל פייר-פליי הסתיים עם זהירות גדולה מאד מצד המועדונים. ולמען האמת, גם בחלון ההעברות הקייצי ניתן היה לחוש במגמה צמצומים שהחלה בחמשת הליגות הגדולות באירופה: עסקאות הרכש הסתכמו ב-1.7 מיליארד אירו, לא סכום נמוך, אבל עדיין קטן ב-23% משיא כל הזמנים שנרשם בקיץ 2007.

שוק ההעברות בכדורגל האירופי
 שוק ההעברות בכדורגל האירופי

***

איך אפשר להסביר נתון עלוב כמו שנרשם בספרד, של הוצאה כוללת בסך 9.2 מיליון אירו בלבד על רכש? בליגה הספרדית המצב הכלכלי הוא כנראה החריף ביותר מבין הליגות הגדולות. ברצלונה וריאל מדריד הגדולות רושמות הפסדים וסובלות מחובות כבדים, אבל גם אם יורדים למטה בהיררכיה, מגלים שהליגה הבכירה מכילה ארבע קבוצות שמתנהלות תחת פשיטת רגל.

סיבה נוספת לדעיכה של שוק ההעברות החורפי מציע ווין גרנט, מנהל הבלוג המוערך "פוטבול אקונומי" ופרופסור למדעי המדינה באוניברסיטת וורוויק. "מועדונים מתחילים להסיק מסקנות מפעילות כושלת ש'שרפה' אותם בעבר בשוק, לאחר תשלום מנופח הרבה יותר מדי על שחקנים. לדוגמא, פרננדו טורס בצ'לסי".

הסיפור של טורס הוא אכן יוצא דופן: אפילו מאדם כמו רומן אברמוביץ', ששפך כ-800 מיליון ליש"ט מכיסו האישי על צ'לסי מאז רכש אותה ב-2003, קשה לצפות שישים על השולחן 58.5 מיליון אירו עבור שחקן אחד, כפי שעשה עם החלוץ הספרדי ביום האחרון של חלון ההעברות החורפי של 2011. וטורס? הוא הפך בשנה שעברה מאז נחת בסטמפורד ברידג' לפלופ מהדהד, אולי הרכש הכושל בהיסטוריה של הענף ביחס לכסף ששולם עליו: כבש 3 שערי ליגה עלובים ב-32 הופעות.

גרנט מוסיף הסבר אחד נוסף לירידה בהשקעות ברכש, שתקף לפחות לגבי אנגליה: "רוב הבנקים בבריטניה החליטו, בהגדרה, להפסיק לתת אשראי מוגזם לקבוצות כדורגל, ולא לאפשר לקבוצות אוברדראפט. זה פגע במיוחד בקבוצות כמו בלקבורן ואברטון". ואכן, שני המועדונים האלו הוציאו יחד פחות מ-1.7 מיליון אירו נטו על רכש בחורף 2012.

עוד דבר שמציע גרנט לקחת בחשבון הוא ש"אף קבוצה לא החליפה בעלים בחודשים האחרונים, ובדרך כלל בעלים חדש הוא פאקטור משמעותי שמוביל לשרשרת של רכישות שחקנים". בקיץ, לדוגמה, היו אלו הבעלים הקטארים החדשים של פ.ס.ז' שלא בזבזו זמן ומיד קנו שחקנים חדשים ב-90 מיליון אירו. החורף הם קצת נרגעו ושמו רק 18.5 מיליון אירו על רכש.