מארק צוקרברג: "'דרך ההאקר' חיה ובועטת בפייסבוק"

מארק צוקרברג כלל בתשקיף של פייסבוק איגרת מיוחדת ■ צוקרברג הציג את ערכי החברה: התמקדות בהשפעה, תנועה מהירה, אומץ, פתיחות ובניית ערך חברתי

התשקיף שהגישה פייסבוק לרשות ניירות הערך האמריקנית כולל איגרת שכתב מארק צוקרברג. מנכ"ל החברה כותב כי הקים את פייסבוק בין השאר בתור "שליחות חברתית" ולא רק לשם רווח. צוקרברג מציין את המונח "דרך ההאקר" כמצע הרעיוני שמנחה אותו.

באיגרת, שאורכה יותר מ-2,000 מילים, משרטט צוקרברג בן ה-27 את הפילוסופיה של החברה וחושף את שאיפתו להפוך את הרשת החברתית לאמצעי תקשורת נפוץ לפחות כמו העיתונות המודפסת או הטלוויזיה. "אני חושב שמספר גדל והולך של אנשים בימינו רוצה להשתמש בשירותים שמציעות חברות שרואות מול עיניהן יותר מאשר כסף", כתב.

הוא כתב כי מטרתה העליונה של פייסבוק היא להקל על אנשים להחליף רעיונות ודעות, בתהליך שיביא לשיפור של מוצרים, עסקים ושל הכלכלה כולה.

צוקרברג סבור כי התפוצה הרחבה של החיבור לאינטרנט באמצעות מחשבים אישיים וטלפונים ניידים הביאה את העולם ל"נקודת אל חזור" שמסמלת את תחילתה של תקופה בה ישתפו אנשים מידע ביניהם ביתר קלות. "פייסבוק שואפת לבנות את השירותים שיעניקו לאנשים את הכוח לשתף ולסייע להם לשנות רבים מהתעשיות והמוסדות בעולם", הוא הסביר.

מטרות טובות, מטרות רעות

צוקרברג טוען ש"כמו מרבית הדברים, ניתן להשתמש בהאקינג למטרות טובות ולמטרות רעות, אבל הרוב המכריע של ההאקרים שפגשתי נוטים להיות אידיאליסטים שרוצים להשפיע לטובה על העולם". צוקרברג מסביר שהפילוסופיה הזו באה לידי ביטוי בפייסבוק בהשקת מוצרים חדשים בקצב גבוה, אפילו על חשבון ירידה לפרטים.

הוא מגלה שהמוטו שכתוב על הקירות במשרדי החברה הוא Done is better than perfect (מוטב גמור מאשר מושלם).

"דרך ההאקר" חיה ובועטת בפייסבוק", כתב צוקרברג. כך, במקום להתדיין במשך ימים ארוכים על סיכויי הגשמתו של רעיון חדש, האקרים פשוט יבנו מספר אבות טיפוס ויראו כיצד הם פועלים. "ישנה סיסמא שהאקרים משתמשים בה ואפשר לשמוע במשרדים של פייסבוק, 'הקוד מנצח את הוויכוחים'", סיפר צוקרברג.

המנכ"ל ציין את ערכי הליבה של החברה: התמקדות בהשפעה, תנועה מהירה, אומץ, פתיחות ובניית ערך חברתי. "תנועה מהירה מאפשרת לנו לבנות יותר דברים וללמוד מהר יותר", כתב צוקרברג, "ככל שחברות הולכות וגדלות הן הופכות לאיטיות מדי, מפני שהן פוחדות לבצע טעויות יותר מאשר שהן פוחדות לאבד הזדמנויות בשל האיטיות שלהן", הסביר, "אנחנו תמיד אומרים, זוז מהר ותשבור דברים, אם אתה לא שובר שום דבר, אתה כנראה לא זז מהר מספיק".

צוקרברג מתאר את התרבות התאגידית של פייסבוק כפתוחה ומעודדת מצויינות. בעלי הרעיונות הטובים ביותר הם אלו שמתקדמים ו"לא אלו עם הלובי הגדול ביותר או אלו שמנהלים הכי הרבה אנשים".

המספרים מאחורי ההנפקה
 המספרים מאחורי ההנפקה

מהמעונות ועד להנפקה
 מהמעונות ועד להנפקה