דרכו של יצחק תשובה

זו הדרך שלו: להתחמק, לחכות, להשהות, לגרור רגליים, לעשות הכל כדי לא להגיע להסדר

יצחק תשובה לא רצה להגיע להסדר חוב, באמת שלא. לפני כשלוש שנים, כשהציע למחזיקי האג"ח של דלק נדלן להחליף את איגרות החוב בחדשות עם ביטחונות, הוא ספג ביקורת חריפה בטענה שמדובר בהסדר חוב ותספורת - ונסוג מיד. תשובה לא רצה להיות מזוהה כמי שלא משלם את חובותיו לציבור.

שלוש שנים עברו, והשבוע חתמה דלק נדל"ן על עקרונות להסדר חוב. בתגובה אמר תשובה, "זו דרכי שלי ואני לא מכיר דרך אחרת".

אז מה הייתה דרכו של תשובה לטפל בבעיות העמוקות של דלק נדל"ן, חברה שנסחרה בשיאה בשווי של מיליארד דולר? להתחמק, לחכות. להשהות, לגרור רגליים. לעשות הכול כדי לא להגיע להסדר.

ובינתיים? בינתיים הוציא תשובה את דלק נדל"ן למסע מימושים אגרסיבי, כדי לעמוד בתשלומי החוב. לכאורה צעד מבורך, אבל מאחר שהיה ברור כי גם מימוש כל הנכסים לא יביא לפירעון מלוא החוב, החמירו מכירות הנכסים את מצבה של החברה. לאחר המימושים נותרה דלק נדל"ן עם תיק נכסים מצומק ורזה לעומת היקף החוב הכבד. ובסופו של דבר הגיעה דלק נדל"ן לקו האדום, והיה ברור שהחברה לא תוכל לעמוד בחוב.

גם אז לא ביקש תשובה הסדר. הוא נזכר בחלחלה מה עשתה התקשורת באוגוסט 2009 ללב לבייב, שעמד מול המצלמות ואמר באופן ברור כי הוא לוקח את אפריקה ישראל להסדר חוב. תשובה לא היה מוכן לעבור אותה השפלה.

או אז נקט טקטיקה חדשה - החדרת הרעיון של הסדר החוב לשוק. האמצעי: טפטוף איטי ועקבי של המסר - תחילה הודיע שהוא "רק" מבקש דחייה של כמה חודשים בפירעון החוב כדי לפתור את הבעיות, אח"כ שלף ממקום עלום כלשהו קרן נדל"ן אמריקנית שבראשה שני ישראלים לשעבר, וטען שהם מוכנים לקנות את דלק נדל"ן ושבשום אופן לא תהיה תספורת.

סימני שאלה רבים העלינו כאשר התפרסמה העסקה הזאת - איפה בדיוק ההזדמנות של הקונים ברכישת החברה אם אין תספורת? למה שמישהו יקנה את דלק נדל"ן עם החוב הכבד ללא מחיקתו? באופן לא מפתיע, העסקה התפוצצה, אבל תשובה הרוויח עוד כמה שבועות של שקט. בסוף, כשמחזיקי האג"ח כבר היו מותשים, הוא אמר שבעצם אין ברירה והולכים להסדר חוב.

הסיפור עוד לא נגמר

שוק ההון הישראלי ידע לא מעט הסדרי חוב בשלוש השנים האחרונות, שהמו"מ לגיבושם התנהל באופן פומבי ובאמצעות התקשורת, אך אין ספק שבמקרה של דלק נדל"ן נשבר שיא במספר הספינים והיקף הדיסאינפורמציה שפיזרו הצדדים.

והיכן היה תשובה באותם ימים קריטיים שבהם גובש ההסדר? הרחק בארה"ב, שומר על שתיקה ומשאיר את העבודה השחורה לנציגיו: יד ימינו עידן וולס, שתמיד מוכן לשכב על הגדר בשביל הבוס; מנכ"ל החברה ערן מיטל; רו"ח משה ליאון וסוללת עורכי דין. מקורבי תשובה הובילו את מחזיקי האג"ח להסדר מורכב ומפותל, שקשה מאוד לאמוד בו את שיעור התספורת. עם זאת, אין ספק שמדובר בתספורת משמעותית, המוערכת ביותר מ-50% מהחוב ועשויה להגיע להרבה יותר.

הסיפור בדלק נדל"ן עוד לא נגמר. חלק ממחזיקי האג"ח כבר הודיעו על התנגדות חריפה להסדר שהושג. ובכל מקרה, לפני תשובה עומד עוד אתגר גדול - ההתמודדות עם החובות הכבדים בפעילות הפרטית של אלעד גרופ.

החברה הזאת פעילה בשוק הנדל"ן האמריקני ובקנדה, וסובלת מחובות כבדים של מיליארדי שקלים. חלק גדול מהם למחזיקי האג"ח. בינתיים עסוק תשובה במציאת פתרונות יצירתיים לטיפול בחוב של אלעד - הכול כדי לא לבקש הסדר חוב. נשמע מוכר, לא?

irit-av@globes.co.il