הבינלאומי: "תשובה ודלק נדל"ן רוצים להרוויח זמן"

ביחידת הייעוץ והמחקר של הבנק מבקרים את מתווה הסדר החוב המוצע: "השעבודים אינם בכירים, שוויים נמוך והם אינם מספקים הגנה מהותית למחזיקי האג"ח" ■ מחזיקי אג"ח כ"ה מערערים על תוקף הסדר החוב

יומיים חלפו מאז נחתם מסמך העקרונות להסדר חוב בחברת דלק נדל"ן, שבשליטת יצחק תשובה, ולפחות לפי התנהגות ניירות הערך של החברה, הצרות בה עדיין רחוקות מלהסתיים. סדרות האג"ח של דלק נדל"ן, שממילא נסחרו ב"תשואות זבל" ערב החתימה, צנחו מאז בעד 15%, כשברקע נמשכת מחאתם של חלק ממחזיקי האג"ח נגד תנאי ההסדר, שעדיין זקוק לרוב של 75% באסיפת מחזיקי האג"ח כדי לזכות באישור סופי.

בינתיים גוברים הקולות המבקרים את הסדר החוב בחברה. מניתוח של ההסדר שבוצע על ידי יחידת הייעוץ והמחקר של הבנק הבינלאומי והגיע לידי "גלובס", עולה כי "דלק נדל"ן ובעל השליטה שואפים להרוויח זמן רב, בו לא ישולמו ריביות למחזיקי האג"ח החדשות, ובו חלק ניכר מהתחייבויות החברה יומרו להון שאינו נושא תשואה מובטחת כלל".

אנליסטית הבנק, יעל ביגר, טוענת כי "אומנם ישנה התחייבות של תשובה לרכוש הון (46% ממניות החברה שיהיו בידי מחזיקי האג"ח, א' ש'), אך גם כאן מדובר על מהלך שיחל רק בעוד חמש שנים". "התספורת" הנומינלית בהסדר המוצע על ידי דלק נדל"ן היא כ-30% מהחוב הכולל (חבילה בשווי של 1.52 מיליארד שקל, לעומת חוב של 2.15 מיליארד שקל).

"גרייס מהותי לחברה"

במסגרת ההסדר המוצע, יונפקו למחזיקי האג"ח הקיימים שתי סדרות אג"ח חדשות, בהיקף של 1.3מיליארד שקל, עם "גרייס" של 5 שנים. כלומר, הקרן תשולם רק משנת 2017 ואילך, בעוד שהריבית תשולם החל משנת 2015. הסדרות החדשות יהיו מגובות בשעבוד שני בדרגה (אחרי הבנקים) על מניות החברות הבנות של דלק נדל"ן: DGRE ואלעד מגורים, ועל 8% ממניות קבוצת דלק (שמחזיק יצחק תשובה).

אנליסטית הבינלאומי מבהירה כי "השעבודים אינם בכירים, שוויים נמוך והם אינם מספקים הגנה מהותית למחזיקי האג"ח החדשות. כמו כן, החברה שומרת לעצמה גרייס מהותי שכן אפילו תשלום הריביות נדחה במספר שנים".

מלבד האג"ח החדשות יקבלו כאמור מחזיקי האג"ח 46% ממניות דלק נדל"ן, כשתשובה יחזיק ב-50% מהמניות. מניותיו של בעל השליטה ישעובדו לטובת מחזיקי האג"ח להבטחת התחייבות אישית שלו להזרים לחברה 250 מיליון שקל במשך 5 שנים, ולאחר ההזרמה יבוטל השעבוד.

מחזיקי סדרת האג"ח כ"ה, שלא הצטרפו לחתימה על מתווה ההסדר (עליו חתמו נציגי סדרות ד' ו-ה'), פועלים כדי לעצור את המהלך ומערערים על תקפותו. עו"ד גיא גיסין, המייצג את הסדרה, טוען כי "נציגויות אג"ח ד' ו-ה' לא הוסמכו מעולם לאשר הסדר כלשהו בשם כלל מחזיקי האג"ח, אלא לכל היותר להביא הצעת הסדר לאישור בהחלטה מיוחדת, הנדרשת לרוב של 75% ממחזיקי האג"ח".

מחזיקי אג"ח כ"ה יתכנסו ביום רביעי הבא לצורך דיון, עדכון ודיווח בדבר המתווה המוצע והאפשרויות העומדות בפניהם לנקיטת הליכים להגנת זכויותיהם.