"שיעור הנכות שנקבע לחולי סוכרת עם סיבוכים מנוגד לתקנות"

כך קבע ביה"ד הארצי, שדחה ערעור שהגיש ביטוח לאומי על פסיקת ביה"ד האזורי

בשורה לאלפי חולי הסוכרת בישראל: בית הדין הארצי לעבודה דחה בשבוע שעבר את הערעור שהגישו המוסד לביטוח לאומי (המל"ל) והמדינה, וקבע כי שיעור הנכות שקבע המל"ל לחולי סוכרת עם סיבוכים בשנים האחרונות היה מנוגד לתקנות, ובכך נפגעו במשך שנים זכויותיהם של מבוטחים רבים.

בערעור טענו המוסד והביטוח הלאומי כי יש להעמיד את דרגת נכותו של אדם הסובל מסוכרת, שהופיע אצלו סיבוך (כגון מחלת כלי דם או נוירופתיה סימפטומטית), על 65% - רק אם חומרתו של הסיבוך הנלווה עולה על 30%.

מנגד, חולי הסוכרת ומטה מאבק הנכים טענו כי כפי שפסקו בתי הדין האזוריים לעבודה, יש להעמיד את דרגת נכותו של אדם הסובל מסוכרת שהופיע אצלו אחד הסיבוכים על 65%, וזאת ללא קשר לחומרת הסיבוך כשלעצמה.

בית הדין הארצי לעבודה קבע כי הפרשנות של חולי הסוכרת היא הנכונה.

"הפרשנות המילולית, אותה מציע הביטוח הלאומי, אינה מתיישבת עם לשון הפריט, ולמעשה מהווה ניסיון להתאים בכוח ובאילוץ את לשון הפריט לתכלית אשר לדידם עומדת ביסודו", כתבה השופטת עופרה ורבנר.

השופטת ציינה כי הוראות הסעיף הרלוונטי הן ברורות, תוך שמתחה ביקורת על המל"ל שבחר להתעלם מפסקי דין של בתי הדין האזוריים שהגיעו למסקנה דומה. על-פי ההערכות, מדובר ביותר מ-1,000 חולי סוכרת, שבגין פרשנות המל"ל ואופן פעולתו לא קיבלו קצבאות בסכום של עשרות מיליוני שקלים.

"קץ לאבסורד"

המשיבים בערעור היו חולי הסוכרת מוחמד אלעזאזמה, מנשה אברהם וחאלד עאמר. מטה מאבק הנכים יוצג באמצעות עורכי הדין איילת גולומב פלנר ויונתן קהת ממשרד אגמון ושות', שהצטרפו לעתירה כ"ידיד בית משפט".

בעקבות ההחלטה מסרה עו"ד גולומב-פלנר: "אנחנו שמחים שבית הדין הארצי שם קץ לאבסורד שבו המוסד לביטוח לאומי פועל בניגוד לתקנות ובניגוד לפסיקת בתי הדין האזוריים, ולא מעניק לחולי סוכרת את אחוזי הנכות שמדינת ישראל מצאה לנכון לקבוע להם. אנחנו מחכים לראות כיצד יפעל הביטוח הלאומי כדי לקבוע אחוזי נכות לכל אותם נכים שלא קיבלו את המגיע להם על-פי דין".

לבנת פורן, מנכ"לית המרכז למימוש זכויות רפואיות, שעמדה בראש המאבק, מסרה: "אני שמחה שהעוול תוקן. משמעות הפסיקה היא שאלפי חולי סוכרת יזכו לקבל את זכויותיהם מביטוח לאומי וממס הכנסה. כולי תקווה כי ביטוח לאומי יפעל במהרה לתיקון העוול שנעשה לנכים".