אדם טבע ודין לבג"ץ: הממשלה לא מיישמת את חוק אוויר נקי

‎‎מנכ"ל אדם טבע ודין: "אוזלת-ידה של הממשלה חושפת מיליונים למחלות ואף למוות"‏‎‎‏ ■ עלותו של חוק אוויר נקי: כ-690 מיליון שקל

‏‎‎הארגון הסביבתי אדם טבע ודין עתר היום (א') לבג"ץ כדי שיורה לממשלה לקיים את חוק אוויר נקי ולאשר את התוכנית הלאומית לפתרון מערכתי לבעיית זיהום האוויר בארץ. בעתירה נאמר כי למרות שהמשרד להגנת הסביבה גיבש כבר לפני כשנה את התוכנית, היא טרם הובאה לאישור הממשלה, מה שמקשה על יישום החוק כולו.

‏חוק אוויר נקי אושר בשנת 2008, וחלקים ממנו החלו היכנס לתוקף כבר בינואר 2012. במסגרת החוק הממשלה הייתה אמורה לאשר תוכנית לאומית למניעת זיהום אוויר, ובמרכזה יעדים ברורים להפחתת הזיהום, שמקורו בין השאר בתחבורה ובתעשייה, ולקבוע לוחות זמנים להשגת היעדים.

‎‏‎‏"החוק מרוקן מתוכן"

‏בעתירת הארגון נטען כי לפי התוכנית, כל משרדי הממשלה אמורים לתאם את מידת אחריותם לעניין המאבק בזיהום האוויר, ולהוביל מהלכים משותפים ומשמעותיים שיאפשרו להשיג את מטרת החוק. "ללא התוכנית הלאומית, המשרד להגנת הסביבה לא יוכל לממש את מטרות החוק שבאחריותו, ובלי התוכנית - החוק מרוקן מתוכן".

‏עוד נטען בעתירה כי "מחדל הממשלה באי-אישור התוכנית הוא בלתי סביר ומהווה פגיעה בשלטון החוק, שכן מדובר בהפרת החוק. חיי אדם, כמו גם בריאותם, עלולים להיפגע עקב זיהום האוויר".

בעתירה נטען כי תוכנית סדורה אמורה לחסוך למשק כ-1.5 מיליארד שקל בהשקעה של פחות ממחצית הסכום, כ-690 מיליון שקל בשנים 2020-2011.

לפי העתירה, המומחים שגיבשו את התוכנית עבור המשרד להגנת הסביבה קבעו כי יישומה יוביל להפחתה של 15% במקרי התחלואה והתמותה הצפויים ממזהמים, מאוזון ומחלקיקים בשנת 2015, וכל עיכוב בהפחתה בהם יתבטא בתחלואה עודפת ובתמותה מוקדמת בקרב חלקים בציבור שייחשפו לזיהומים אלה.

‏עם הגשת העתירה, האשים מנכ"ל אדם טבע ודין, עו"ד עמית ברכה, את הממשלה באוזלת-יד ואמר כי בהתנהלותה "היא חושפת מיליוני תושבים בישראל למחלות ואף למוות כתוצאה מזיהום אוויר".

‏במקביל, מנסים התעשיינים, שאמורים להיפגע מהחוק, להיאבק כדי לעכב את יישומו, בשל הסכומים הגדולים שיהיה עליהם להשקיע כדי להתאים את פעילותם למגבלות החדשות. לטענת התעשיינים, מדובר בהשקעה של מיליארדי שקלים - הוצאות שמכבידות עליהם בייחוד בתקופה של משבר כלכלי. ‏‎‎‏