המנוע האמיתי של פייסבוק

ההשקעות הטכנולוגיות של החברה די דומות למה שנדרש מחברות אינטרנט אחרות, ותיקות בהרבה

2.7 מיליארד Likes ביום. זהו אחד הפרמטרים בתשקיף של פייסבוק, שמעיד על השימושיות הגבוהה של האתר. מבחינה פילוסופית, אפשר להתווכח מה זה מעיד על המשתמשים. מבחינה תפעולית, מתמודדת מערכת המחשוב של פייסבוק עם 3.8 מיליון לחיצות Like בדקה, ובערך 63 אלף בשנייה, בממוצע כמובן. סטטיסטיקה זו מספיקה בכדי להבין את גודל האתגר התפעולי שנדרש מפייסבוק.

מקש ה-Like התמים מעביר פקודה בודדת לשרתי החברה, אך 63 אלף כאלו, בו זמנית, מכל העולם, דורשים במקביל הצגה מדויקת ומתואמת באתר של כמות ה-Likes, ניתוח פרסונלי של המשמעות עבור המשתמש, העמסה על רשת התקשורת ועוד. כל זה כבר הופך להיות מסובך, שלא לדבר על שאר הנתונים שעוברים במקביל בשרתי החברה ובציוד התקשורת שלה.

אז כמה עולה להרים את מערכות המחשוב של הרשת החברתית שאמורה לתמוך במאמץ הזה? תזרים המזומנים מפעילות שוטפת שמייצרת החברה עומד על 1.6 מיליארד דולר, וקרוב ל-1.1 מיליארד דולר ממנו מופנה בעיקר להצטיידות בתשתיות מחשוב - שרתים, מערכות אחסון, ציוד תקשורת ותוכנה חכמה, על ידי רכש או ליסינג. לצד הקפיצה בהיקף המשתמשים גדלו הוצאות אלו פי 12 בשנתיים האחרונות - מה שמעיד כי בפייסבוק ביצעו קפיצה תפעולית בתשתיות המחשוב.

ואכן, במהלך 2011 החלה פייסבוק לבנות מרכזי מחשוב באופן עצמאי, בדומה למה שגוגל עושה כבר שנים רבות. פייסבוק מתכננת בעצמה את ארכיטקטורת המחשוב והתקשורת שלה, מאחר שהתמיכה במספר כה גדול של משתמשים ושירותים דורש ידע נדיר שכמעט אינו זמין מחוץ לענקיות האינטרנט. מסוף 2009 עמדה החברה במאמץ המחשוב הגדול ביותר בתולדותיה, שמטרתו לתמוך בצמיחה המהירה של מספר המשתמשים - גידול של פי 2.5 ל-845 מיליון בסוף 2011.

כך, ההשקעות הטכנולוגיות של החברה די דומות למה שנדרש מחברות אינטרנט אחרות, ותיקות בהרבה. גוגל השקיעה אשתקד 3.5 מיליארד דולר בתפעול מרכזי המחשוב של החברה - פי 3 מפייסבוק, ואילו eBay השקיעה כמיליארד דולר. עם זאת, בעוד מספר המשתמשים של פייסבוק דורש השקעה אדירה, הכספים לבצע אותה היו הרבה פחות זמינים עבורה - 3.7 מיליארד דולר שרשמה החברה אשתקד כהכנסות, הן עשירית מההכנסות של גוגל, 8% מאלו של אמזון ושליש מאלו של eBay.

המספרים שחושפת פייסבוק בתשקיף מגלים כי החברה הצליחה לבנות תשתית מחשוב יעילה במיוחד שמאפשרת את השימושיות הגבוהה באתר. מנוע זה הוא גם היתרון הגדול של החברה. פייסבוק צפויה להיכנס לוול סטריט עם שווי של 75-100 מיליארד דולר, שמשקף מכפיל של כמעט 100 על הרווח הנקי, וכן את אמונת המשקיעים שרווחיה יצמחו מהר. בשנים הקרובות יידרשו המשקיעים להחליט האם תשתית המחשוב שבנתה פייסבוק, אכן שווה מכפיל כזה.