מה שקל רה"מ נתניהו כדי לעודד תוכניות תמ"א 38?

(עדכון) - דיון מיוחד בכנסת על מוכנות ישראל לרעידת אדמה חזקה ■ אטיאס על הסכמת דיירים לתמ"א 38: "ראש הממשלה כעס על זה לא מעט – הוא בכלל רצה 0%, כלומר אם זה מסוכן, לא לאפשר התנגדות"

הדוח החריף של מבקר המדינה בדבר חוסר המוכנות של המדינה לרעידת אדמה חזקה מגיע היום (ב') לוועדה לביקורת המדינה. בדוח המבקר הובע חשש כבד מתרחיש של 16 אלף הרוגים ישראלים וקריסת מאות אלפי מבנים. אתר "גלובס" מעביר את הדיון בשידור חי.

בדיון משתתפים שר השיכון אריאל אטיאס והשר בני בגין, וכן נציגי משרד מבקר המדינה, משרדי השיכון, הפנים, האוצר, החינוך, הביטחון, הבריאות, ביטחון הפנים, הרווחה, האנרגיה והמים והגנת הסביבה, צה"ל, התאחדות הקבלנים, נציגי עיריות ועוד.

אטיאס אמר בדיון כי רק השנה משרד השיכון החל לקבל תקציבים לחזק מבנים בדיור הציבורי מפני רעידת אדמה. "ככל שהתקציב יהיה גדול יותר, כך נוכל לחזק יותר. בגלל שהתקציב מוגבל צריך עכשיו להחליט איפה לחזק. במהלך 2012 יתחיל החיזוק בפועל", אמר אטיאס.

בהתייחסו לתוכנית תמ"א 38 שנועדה לשפץ מבני מגורים לצורך חיזוקם בפני רעידות אדמה, תוכנית שלא מתרוממת עד כה חרף התמריצים השונים - בייחוד בפריפריה שם ישנו צורך עז יותר בתמ"א 38 - אמר אטיאס כי "עד 2010 התוכנית נכשלה", אולם לדבריו "קיבלנו את התיקונים שמעניקים תוספת קומות שמכניסה כ-400 אלף בניינים נוספים לתוכנית. יש היום התעניינות גוברת בפרויקטים".

יו"ר הוועדה, ח"כ רוני בר-און, שאל את אטיאס לסוגיית מימון התמ"א 38, שכן לדבריו "שמעתי שיש מקומות שלא הקבלן מביא את הכסף אלא דווקא הדיירים ואז הם נתקלים בבעיית מימון". אטיאס השיב לו: "הדיירים הם לא אלו שבונים. אם יש תופעה שכזו, אני לא נתקלתי בזה, ויש לתת על זה את הדעת. עד היו לא יצאו פרויקטים בגלל חוסר היתכנות כלכלית או בגלל התנגדות ראשי רשויות".

אטיאס התייחס גם לסוגיית הסכמת דיירים שמכשילה לעתים את הפרויקטים, ואמר כי "ביקשנו שיהיה צורך בהסכמה של 51% בלבד אבל משרד המשפטים לא אישר. אפשר רק 65%; זה יותר טוב מ-80%. גם ראש הממשלה כעס על זה לא מעט - הוא בכלל רצה 0%, כלומר אם זה מסוכן, לא לאפשר התנגדות".

סמנכ"ל משרד החינוך ומנהל מינהל הפיתוח אמר בדיון כי "ישנם 1,600 מבנים הזקוקים לחיזוק. עד היום הוקצו לחיזוק 160 מיליון שקל ואנחנו הקצנו לכך 100 מיליון שקל. בפועל, 12 ראשויות שהיו בראש הרשימה קיבלו 58 מיליון שקל בעבור 58 מבנים לחיזוק. המבנים נמצאים בשלבי תכנון כאלה ואחרים".

נציג משרד החינוך הוסיף ואמר שרק 11 מבנים נמצאים בשלבים מתקדמים לקראת ביצוע החיזוק: "בעיר צפת למשל הגענו למסקנה שמבני הציבור שהיו ברשימה אינם ראויים לשיפוץ ויש להרוס אותם וזה מצריך מהעירייה למצוא קרקע חלופית ולתכנן וזה לוקח זמן".

נציגת משרד הפנים ציינה כי "אנחנו מקדמים עכשיו את תיקון 3 לתמ"א. זה תהליך שנמצא כבר בסופו. זה יגדיל את ההיתכנות של ביצוע התוכנית. למרות התיקון שכבר יודעים עליו הרבה זמן, כבר אפילו בשנת 2011 הייתה עלייה ביישום התמ"א. קיבלנו נתונים על יותר מ-320 בקשות להיתרים לעומת פחות מ-200 ב-2010. הייתה עליהי גם באישור ההיתרים על ידי העיריות. במקביל, קידמנו גם את הפטור המלא מהיטל השבחה לעומת הפטור החלקי שהיה עד עכשיו".

בר און סיכם את הישיבה ואמר: "זהו דיון מעקב שני במספר. נשוב ונתכנס בתוך פרק זמן של חצי שנה".