גבעות: "להגדיר את הפקת הנפט מ'מגד' כ'תשתית לאומית'"

(עדכון) רשות הטבע והגנים: "מגד 5 מהווה כיום פגיעה אקולוגית מאוד קשה" ■ איילנד: "אם המיקום של באר מסוימת מפריע למישהו, זה מצב בר פתרון, אפשר להזיז אותה לכאן או לכאן" ■ עד סוף ספטמבר 2011 הופקו ב"מגד" מעל 100 אלף חביות נפט

נציגיה של שותפות חיפושי הנפט גבעות עתידים להופיע היום (ב') בוועדת הכלכלה של הכנסת, ולקראת הופעתם מפרסם השותפות את המצגת שתוצג לחברי הכנסת בדיווח לבורסה.

נתחיל בשורה התחתונה: גבעות מבקשת חסמים תכנוניים ובירוקרטיים על מנת לזרז את הפקת הנפט בשדה "מגד 5", ובקשה זו פותחת את המצגת של גבעות, תחת סעיף "יעד", במילים "פיתוח שדה נפט 'מגד' במהירות האפשרית, תוך שמירה על אינטרסים לאומיים נוספים - הגנת הסביבה, בטיחות וצרכי הצבא".

גבעות ממשיכה ומעדכנת כי עד סוף ספטמבר 2011 הופקו ב"מגד" מעל 100 אלף חביות נפט, ובסה"כ מעל 15.9 מיליון ליטר של נפט.

יל פי המצגת, אנשי גבעות מלינים על כך כי אין הובלה ממשלתית מרוכזת, כאשר נכון למצב הקיים בסמכות ועדת משנה בוועדה מחוזית להחליט שפיתוח השדה לא יתקיים לעולם - ללא זכות ערעור.

הקשיים הבירוקרטיים, על פי גבעות, גורמים לדחיית הפרויקט בפרק זמן משמעותי, מקשים על גיבוש התוכנית העסקית - ועל גיוס כספים - עקב חוסר בלוחות זמנים, ולקשיים בהזמנת ציוד קדיחה מחו"ל והתנהלות מול ספקים.

גבעות ממשיכה ומפרטת כי כעת היא מקור נפט כחול-לבן יחיד בישראל, אשר יוכל לקיים את צרכי הצבא בזמני חירום ("יום לחימה"), עם פוטנציאל הכנסות של עשרות מיליוני דולרים למדינה.

גבעות "מציעה" לחברי הכנסת כי הפקת הנפט תוגדר כ"תשתית לאומית", כולל העברת תחום האישורים לוועדה לאומית לתשתיות.

בדיון מיוחד שנערך בוועדת הכלכלה של הכנסת יו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה, אמר כי "המטרה של הוועדה היא לזהות כל חסם מיותר שעוצר את תהליכי החיפוש וההפקה ולנסות לאזן בין האינטרסים המתנגשים - מצד אחד לחפש ולמצוא, למען פיתוח כלכלי, ומצד שני לשמור על הסביבה, על האינטרס ירוק ועל בטיחות של תהליך ההפקה".

אילנד: "פיתוח שדה מגד במהירות האפשרית"

לדברי נציג גבעות עולם, גיורא איילנד, "המטרה שלנו היא פיתוח שדה מגד במהירות האפשרית. סך הכל מדובר בכמויות מרשימות במושגים בינלאומיים. הסטנדרטים לקידוח נעשים על פי הדרישות המחמירות ביותר של המשרד להגנת הסביבה, נקודה".

"אם המיקום של באר מסוימת מפריע למישהו, זה מצב בר פתרון, אפשר להזיז אותה לכאן או לכאן, בהנחה שזה מפריע למישהו מסוים, כמו הצבא או החברה להגנת הטבע. כיום בנושא הסביבתי מתגלחים עלינו ואין לי שום טענות. שיתוף הפעולה שלנו עם המשרד להגנת הסביבה הוא מושלם. המסקנות שלנו הן: להגדיר את הנפט כתשתית לאומית - דבר שלא קיים כיום ולהעביר את תחום האישורים לוות"ל, להכיר בכך שהפקת נפט ביבשה שונה ממקורות אנרגיה אחרים ולמצוא פתרון שיאפשר את תחילת קידוחי מגד 6,7,8 בלו"ז קצר", אמר איילנד.

לדברי מירה אבנרי, נציגת רשות הטבע והגנים, "מגד 5 מהווה כיום פגיעה אקולוגית מאוד קשה. מדובר בשטח מגודר, שאין אפשר להיכנס אליו. יש חלופות לאתרים, המבנים לא צריכים להיות שם".

עו"ד נועה יאיון, נציגת החברה להגנת הטבע, אמרה כי "החברה להגנת הטבע ויתר ארגוני הסביבה אפילו לא הוזמנו לדיון ושמענו עליו במקרה, אז איזון, כפי שציין יו"ר הוועדה, בטח שאין פה. עד עכשיו הדברים התנהלו בצורה חסרת אחריות. הנפט הוא משאב ציבורי, אך מה שעושים כאן הוא למעשה מעקף חד משמעי של הליכי החקיקה מאחורי גבו של הציבור".