שמולי: "ללא פתרון למצוקת הדיור - נחזור שוב לרחובות"

(עדכון) ח"כ אבישי ברוורמן בדיון בכנסת על הקריטריונים של הדיור הציבורי: "בעוד כמה שנים תהיה מדינה חצויה לגטאות - גטו חילוני בתל אביב, גטו חרדי בירושלים" ■ ח"כ דב חנין: "אם הממשלה תמשיך להתעלם מהמחאה בקיץ שעבר, היא תקבל מחאה כפולה הקיץ"

לאחר שבחודש שעבר קיבלה מועצת מקרקעי ישראל את הקריטריונים שהציע שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס, חרף ביקורת ציבורית ופוליטית רחבה על כך שקריטריון מיצוי כושר ההשתכרות נשאר בחוף, היום (ב') התקיים דיון בועדת הכלכלה של הכנסת לגבי הקריטריונים.

נזכיר כי, במכרזי "מחיר למשתכן" יוקצו 20% מהדירות בכל מכרז ליחיד מעל גיל 35 או למשפחות ללא ילדים; 35% מהדירות יוקצו למשפחות בעלות ילד אחד או שניים; ו-45% מהדירות למשפחות בעלות 3 ילדים ויותר. תינתן עדיפות למשרתים בצבא ולוותק בנישואין.

יו"ר התאחדות הסטודנטים איציק שמולי אמר בדיון, כי הדיור הוא ליבת המחאה החברתית. "עשו לנו תרגיל, מנפנפים ומתקשטים בשירות הצבאי. אבל מפלים לרעה את ציבור העובדים. לבוא ולהגיד שהממשלה התמודדה בידיים נקיות עם פתרון בעיית הדיור - זה לא נכון. זו מכירת חיסול של אזרחי המדינה". שמולי איים להצית מחדש את מחאת האוהלים כשאמר: "נצא לרחובות פעם נוספת היה ולא יינתן פתרון לדיור בר השגה".

"דיור זה דבר בסיסי, לא משהו שצריך להילחם עליו. בכל יום עוד צעירים עוזבים את ישראל. המדינה כבר חצויה. יש כבר שסעים עמוקים בין חילוניים לחרדים. קריטריונים מסוג זה מנציחים מי אזרח סוג א' ומי אזרח סוג ב'", אמרה מנהיגת המחאה החברתית, דפני ליף.

"יהיו פה שכונות גדולות לחרדים, תהיה הגירה של המעמד הבינוני למרכז. אם לא משתמשים בקריטריון מיצוי כושר ההשתכרות, אם לא מעניקים הטבות לציבור שעובד, האי שיוויון רק יגדל למימדי ענק. נתעורר בעוד כמה שנים למדינה חצויה לגטאות - גטו חילוני בתל אביב, גטו חרדי בירושלים. אסור לתת תמריצים לאבטלה", אמר ח"כ אבישי ברוורמן.

בדיון עלתה השאלה מדוע לא נכלל קריטריון מיצוי כושר ההשתכרות, חרף המלצות ועדת טרכטנברג. ח"כ דב חנין אמר שהסוגיה "מעלה זעם ציבורי מוצדק". לדבריו, "אם הממשלה תמשיך להתעלם מהמחאה בקיץ שעבר, היא תקבל מחאה כפולה הקיץ".

בתוך כך, הודיעה היום התאחדות הסטודנטים הארצית כי פנתה אמש למבקר המדינה בבקשה לפתוח בחקירת ההתנהלות שהובילה לקביעת הקריטריונים של משרד הבינוי והשיכון לזכאות להטבות בדיור במסגרת 'תכנית מחיר למשתכן'.

"התמריץ שנותנת המדינה לאזרחים להיסמך על שירותיה, מבלי שאלו יצטרכו לעבוד ולהרוויח את לחמם בכבוד, הוא חוסר אחריות", מסר יו"ר ההתאחדות, איציק שמולי.

יו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, ששמע את קולות המתנגדים, אמר בדיון כי: "אין לי ספק שיהיו עוד שינויים ושיפורים בקריטריונים לדיור בר-השגה. אני מכיר את עמדת רוה"מ ואני יודע שהשינויים עוד לפנינו".