שביתת ענק מחרתיים: הבנקים, הבורסה, משרדי ממשלה, רכבת, נתב"ג, הנמלים והרשויות המקומיות

השביתה מחרתיים תהיה גורפת - אפילו בתי החולים יעבדו במתכונת שבת ■ עיני מגלה: "כמעט חתמנו על הסכם ואז באוצר רצו סעיף לפיו לעובדים לא תהיה הזכות לשבות. אין סיכוי שנוותר על הזכות הזו" ■ שטייניץ ועיני ייפגשו מחר בירושלים

יו"ר ההסתדרות עופר עיני כנס היום (ב') מסיבת עיתונאים בה הכריז אילו גופים ישבתו מחרתיים במסגרת המאבק שמנהלת ההסתדרות למען שיפור תנאי העסקתם של עובדי הקבלן בישראל. אתר "גלובס" העביר את המסע"ת בשידור חי.

השביתה מחרתיים תהיה גורפת ותכלול את השלטון המקומי, הרשויות המקומיות, כנסת ישראל, משרדי הממשלה, משרד רה"מ - לרבות הרבנות הראשית, רשות האגרה, הבנקים, הבורסה, רכבת ישראל, הפרקליטות, קלדניות בתי המשפט, רשות האכיפה והגבייה, רשות שמורות הטבע, מכון התקנים, בנק ישראל, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בתי החולים ומד"א יעבדו במתכונת שבת. גם נמלי הים יושבתו ואילו בנתב"ג תתקיים שביתה משעה 6:00 עד 12:00.

שביתה כללית במשק רשימת מקומות עבודה
 שביתה כללית במשק רשימת מקומות עבודה

אמש הסתיימה ללא תוצאות פגישה של נציגי האוצר וההסתדרות, כך שהדרך לשביתה סלולה אלא אם יימצא פתרון של הרגע האחרון. באוצר מאיימים לעתור לבג"ץ נגד השביתה, אך בינתיים שטייניץ ועיני ייפגשו מחר בצהריים בניסיון נוסף להגיע להבנות.

עיני החל את נאומו לאחר שזכה למחיאות כפיים רמות מהקהל, והחל לדבר בזכות המאבק על עובדי הקבלן: "זו תופעה שהשתרשה בכל פינה. באוצר משמיצים את מה שקרה פה לפני 20-30 שנה. כולנו נקלטנו בעבר למקומות עבודה מאורגנים, שאפשרו לנו להזדקן בכבוד אם פנסיה והכל. אבל הנה - עברו 30 שנה והיום רוב ההעסקה בישראל היא באמצעות שיטות כאלה ואחרות. אותם עובדים הם הילדים של כולנו, דור העתיד".

עיני התייחס לטענת האוצר לפיה יש צורך ב"גמישות ניהולית", ואמר כי המניע לתופעת עובדי הקבלן הינו כסף ולא גמישות ניהולית. הוא גילה שהפגישה הראשונה שלו בנושא עובדי הקבלן הייתה עם רה"מ: "הוא הצביע על 2 עובדים ואמר שהם מחזיקים את הבית ושבחצר של ניקולא סרקוזי יש איזה 50 עובדים ואצלו רק שניים. אחד העובדים אמר לי שהוא עובד מדינה והשני אמר לי שהוא עובד קבלן. שאלתי את רה"מ למה שני עובדים באותו מקום שעושים את אותה עבודה - לאחד יש זכויות וכבוד ולשני לא? למה? אני שמח שרה"מ הסכים איתי. קיימנו מספר פגישות וחשבתי שאנחנו מתקדמים - עד שנכנס משרד האוצר לתמונה. הם התנגדו להעסקה ישירה. שמעתי הבוקר את עוזר שר האוצר שאומר, 'אנחנו לא מסוגלים לנהל עובדי ניקיון'... אז שיביאו מנהלים שכן יודעים לנהל!".

עיני אמר כי הוא יודע שהוא לא יביא לחיסול תופעת עובדי הקבלן במהירות, אך אמר שמטרת ההסתדרות היא לצמצם אותה בשלב הראשון. "כמעט חתמנו על הסכם ואז באוצר רצו סעיף לפיו לעובדים הללו לא תהיה הזכות לשבות. על זה הכל עומד. אין סיכוי שנוותר על הזכות הזו", אמר עיני.

יו"ר ההסתדרות הבטיח לצמצם את תופעת עובדי הקבלן ופנה לציבור: "נסו לעשות מדינה צודקת יותר, טובה יותר, זה בידיים שלנו".

הוא קרא לרה"מ נתניהו ולשר האוצר שטייניץ ואמר להם: "פתרונות אפשר לייצר סביב שולחן המו"מ. אני קורא לשניכם לחזור לאלתר למו"מ בדרג הכי גבוה. נעבוד מעכשיו עד יום ד' בבוקר כדי לייצר פתרון. שביתה היא לא המטרה".

אבי ניסן קורן, ראש האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, הבהיר כי הייתה "היענות מלאה" מצד ועדי העובדים למען השביתה.