ינואר 2012: שיא בתלונות ציבור על רשות השידור

75% מתוך 408 התלונות שהוגשו בינואר נגד רשות השידור עסקו באגרה ובגבייתה

"בחודש ינואר נקבע שיא חדש במספר הקבילות בחודש נגד רשות השידור, העומד על 408 קבילות" - כך כותב נציב תלונות הציבור ברשות, אלישע שפיגלמן, במכתב שהגיע לידי "גלובס" ונשלח לבכירי הרשות, ובהם המנכ"ל, הסמנכ"לים, מנהלי המדיה, חברי המליאה ואחרים. מדוח הנציב עולה כי 307 מהקבילות, כ-75%, עסקו בנושאי האגרה והגבייה.

מדובר בעלייה משמעותית מאוד ביחס לחודש הקודם (דצמבר 2011), שבו התקבלו 181 קבילות, ומתוכן כ-66% בנושאי אגרה וגבייה; וכן ביחס לתקופה המקבילה אשתקד שבה התקבלו 154 קבילות, מתוכן כ-72% בנושאי אגרה.

לטענת שפיגלמן, את הקפיצה המשמעותית בכמות הקבילות ניתן לייחס ל"פעילות אגרסיבית של קבלני הגבייה הפרטיים - משרדי עורכי הדין".

שפיגלמן מציין בפני בכירי הרשות כי מהקבילות עולה תמונה עגומה לפיה משרדי עורכי הדין שולחים "הודעות חיוב הכוללות פיגורים, קנסות ושכר-טרחה לעורכי דין, כמעט ללא הבחנה".

שפיגלמן מציין כי בעבר הוא התריע על כך שמאמצי גבייה אגרסיביים, שנועדו להגדיל בטווח המיידי את הכנסות רשות השידור, מעוררים כעס רב בקרב הציבור, שמתבטא ביחס עוין כלפי הרשות. זאת "הן בציבור הרחב והן בקרב חברי הכנסת, שבסופו של חשבון הביאו לקיצוץ באגרת רשות השידור".

בנוסף, שפיגלמן מוסיף כי גם תחום התוכן בלט עם מספר גדול של קבילות - 101. חלק מהן עסקו בגורל "קול המוסיקה" בעקבות הפרסומים בתקשורת לפיהם יש "כוונה לפגוע" בתחנה ואף לסגור אותה. ממכתבו של שפיגלמן עולה לראשונה כי על-פי פנייתו פרסמו יו"ר הרשות והמנכ"ל הודעה מפורשת לציבור - לפיה הם ל"עולם לא יתנו יד לסגירתה". "הודעה זו", הוא כותב, "הביאה לרגיעה".

עוד כותב שפיגלמן כי בסוף החודש נשלחו 15 קבילות נגד איליה חסון וחנן קריסטל, שהואשמו בחוסר רגישות לנושא הדרת נשים.

עוד עולה כי מנכ"ל רשות השידור, יוני בן-מנחם, הורה על הסרת פרסומת לחזיות טריומף, וזאת בעקבות תלונות מאזינים שמדובר בפרסומת שיש בה רמזים ארוטיים לא נאותים.

לבסוף, גם התוכנית "רגעי קסם", שבוטלה מספר פעמים במהלך החודש לטובת משדרי היסטוריה ואקטואליה, הובילה לפניות טלפוניות ומכתבים נזעמים.

מרשות השידור נמסר בתגובה כי "איננו מתייחסים להדלפות מגמתיות, בוודאי בטרם נדונו במוסדות רשות השידור".

התפלגות התלונות
 התפלגות התלונות