רשות המסים על מות דוד דודאי: "העבודה שלנו לא נעימה"

דוד דודאי, בעלה לשעבר של כוכבת "מעושרות" אתי דודאי, לקה אתמול בדום לב קטלני במהלך דיון בביהמ"ש, שבו מס הכנסה דרש ממנו לשלם חוב בסך 80 מיליון שקל ■ רשות המסים: "אם נוותר למי שמבריח נכסים לחו"ל, השכירים ישלמו מחיר"

הטרגדיה שהתרחשה אתמול (א') בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, עם מותו של איש העסקים דוד דודאי (60) באולם הדיונים של השופט איתן אורנשטיין, הכתה בהלם את כל הנוכחים באולם. דודאי, בעלה לשעבר של אתי דודאי, כוכבת סדרת הריאליטי "מעושרות", שנדרש על-ידי מס הכנסה ומיסוי מקרקעין לשלם כ-80 מיליון שקל, לקה בדום לב קטלני במהלך הדיון, התמוטט ומת.

גם נציגת רשות המסים בדיון, עו"ד יעל בן-משה, הגיבה בזעזוע קשה לאירוע. בשעה שבוצעו ניסיונות ההחייאה בדודאי, היא התעלפה באולם, וכשהתעוררה ישבה דקות ארוכות בניסיון להתאושש.

לאחר האירוע חזרו עו"ד בן-משה ונציגה נוספת של רשות המסים שנכחה בדיון, נילי מזרחי - גובה ראשית של אגף מס הכנסה ירושלים, שבו התנהל תיק חובות המס של דודאי - למשרדי רשות המסים בקריית הממשלה, אך שתיהן נשלחו במהרה לביתן, כיוון שחוו זעזוע והיו בטראומה בעקבות אירועי היום.

אצבע מאשימה

ביממה האחרונה הופנתה אצבע מאשימה לעבר רשות המסים, בטענה כי היא אשר הביאה את דודאי למצבו הקשה ולתוצאה הטרגית. אתי דודאי, אשר התראיינה אמש בתוכניתו של גיא פינס בערוץ 10, אמרה: "מס הכנסה בסופו של דבר הרגו אותו, אחרי שרדפו אותו".

ברשות המסים הדפו היום (ב') את הטענות נגדם. לדברי גורם בכיר ברשות, "זו טרגדיה נוראית לכולם. המקרה התקבל בצער גם ברשות המסים. זה אירוע מאוד קשה".

הבכיר הבהיר כי אין מקום לבוא אל רשות המסים בטענות. "אי-אפשר לומר לנו 'הבאתם אותו לפינה הזו'. הוא הביא את עצמו כאשר התחמק מתשלום מס. מעבר לכך, זה לא היה דיון מכריע או דרמטי, ולא דיון שמסכם את כל ההליכים. זה היה עוד אחד מבין הרבה מאוד דיונים שהתנהלו במשך שנים מול דוד דודאי".

ברשות המסים מבקשים לשמור על כבוד המת ולא לדבר סרה על דודאי, ולכן אינם מעוניינים להגיב לדברים באופן רשמי, אך לדברי גורמים ברשות, לא ייתכן שיבואו בטענות לרשות המסים על כך שהיא עושה את עבודתה.

לדברי הבכיר ברשות, "העבודה שלנו קשה, לא נעימה, אבל אין לנו ברירה אלא לעשות אותה. אם נוותר לאנשים שמבריחים נכסים לחו"ל, וניתן לאנשים שיש להם הון מוחבא להתחמק, אז השכירים בארץ ישלמו את המחיר. זה באמת מקרה מצער, אך ברשות פעלו כמו שמצפים ממנה לפעול. זאת העבודה הלא נעימה שלנו".

דודאי, יזם נדל"ן, התחיל את עסקיו בתחום התשתיות ועסק במהלך השנים גם בפרויקטים של חניה ואכיפת חניה עירונית. הוא היה פעיל במדינות שונות בעולם, בהן סין ורוסיה.

אתמול הוא הגיע לדיון בפני השופט אורנשטיין בתיק פשיטת-רגל שהגישה נגדו רשות המסים, בטענה לחובות-עתק שצבר לחובת המדינה, בגין מסים שלא שולמו במשך שנים.

במסגרת בקשות למתן צווי עיקול לנכסים שהגישה רשות המסים נגד דודאי, נטען כי הוא "השתמט משך שנים ארוכות מדיווחים על נכסיו ועסקיו", ועל כן הוצאו לו שומות בצווים, ומתנהלים נגדו הליכים משפטיים לגביית החובות.

עוד נטען כי במסגרת הניסיונות לגבות את חובות המס של דודאי, התברר למדינה כי "כל רכושו של דודאי בישראל נרשם על שמה של אסתר דודאי, גרושתו, וזאת בניגוד למוסכם בהסכמי חלוקת הממון ביניהם".

ההליכים המשפטיים בין דודאי לרשות נמשכו שנים, ואף ניתן נגדו פסק דין חלוט המחייב אותו לשלם מיליוני שקלים למדינה.

אתי ודוד דודאי, הורים לשניים, נפרדו בשנת 2008. על-פי הסכם הממון ביניהם קיבלה אתי דודאי את הווילה בסביון (הרכוש), ודוד דודאי קיבל את הכספים שהיו לשניים. רשויות המס הטילו ספק באמינות הסכם הממון, ואף הביעו חשש כי אתי דודאי תנסה למכור או להבריח את נכסיו של דוד דודאי המצויים בידיה, בהם הווילה, רכבי יוקרה ותכשיטים.

"איני יכול לעמוד בטירוף הזה"

בעקבות השתתפותה של אתי דודאי בסדרה "מעושרות" ששודרה בערוץ 10, עלה גם שמו של דוד דודאי לכותרות, ואף פורסם תחקיר מקיף בעיתונות על חובות שונים שיש לשניים.

דודאי התייצב אתמול, כאמור, לדיון בבקשה להכריז עליו כפושט-רגל. מילותיו האחרונות, כפי שתועדו בפרוטוקול בית המשפט, היו: "למרות שאני מרגיש לא טוב, אני מבקש להגיד שאין לי לשלם שכר-טרחה לעורך דין. בעקבות החלטתו של בית משפט זה, המשיב ביטל את השומות. איני יכול לעמוד בטירוף הזה. מה זה השומות המטורפות האלה? אם הם טוענים שקיבלתי 80 מיליון שקל, אני חייב אותם למס הכנסה? מהיכן צצו הדברים האלה, אני נמצא בטירוף שלא יכול לצאת ממנו".

בפרוטוקול הדיון ציין השופט אורנשטיין כי "לאחר שהמבקש סיים את דבריו והתיישב, ובטרם בית המשפט קם מכיסאו, נפל המבקש מהספסל על רצפת אולם בית המשפט. בית המשפט הזעיק את משמר בית המשפט, שאנשיו הגיעו תוך מספר שניות, והם הזעיקו את מד"א".

במשך 50 דקות ניסו אנשי כוחות ההצלה לבצע בדודאי החייאה, אך ללא הועיל. רופא של מגן-דוד-אדום קבע את מותו במקום.

עו"ד שוש שחם ייצגה את דודאי: "דודי היה לחוץ מאוד בתקופה האחרונה"

בין עורכי הדין שייצגו את איש העסקים דוד דודאי במשך השנים, הייתה גם עו"ד שוש שחם, המתמחה בתחום המיסוי. לדבריה, "ייצגתי את דודי ואתי דודאי, כמומחית מס, מול רשויות המס בהצלחה מ-2007, עד שהם התגרשו, ולאחר מכן המשכתי לייצג רק את אתי, עד שבקיץ האחרון חדלתי לייצג אותה. לאחרונה דודי היה איתי שוב בקשר, והוא היה לחוץ מאוד".

גם עו"ד יחזקאל בייניש, בעלה של נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש, ייצג את דוד דודאי בתיקים שונים שהתנהלו נגדו, ובין היתר בסכסוכים עסקיים אזרחיים.

ל"גלובס" נודע כי שחם, וככל הנראה עורכי דין נוספים שייצגו את דודאי, הפסיקו לייצגו בקיץ האחרון בעקבות חילוקי דעות בעניין שכר-טרחה שלא שולם להם.

עו"ד שחם אמרה ל"גלובס": "אני, כמו אחרים, התרשמתי שדודי דודאי היה גאון עסקי. לפי מה שהוא סיפר על ההצלחות העסקיות שלו בחו"ל, הוא היה חושב מהר מאוד, היה לו אופי של ג'ינג'י, הוא היה מהיר החלטה, והיו לו רעיונות מבריקים. לדבריו, בשיחות איתי ועם אחרים, הוא לא היה חייב בישראל שום כספים לאף אחד ולא לרשויות המס, אך אני מבינה שכיום מצטיירת תמונה שונה. בכל מקרה, אופן מותו ממש מזעזע. תנחומיי לילדיו".