ברקליס קפיטל: "הדולר יירד ל-3.6 שקלים עד סוף השנה"

האנליסטים הבכירים בברקליס קפיטל מעריכים, כי הרוח צפויה לשנות כיוון בזירת המט"ח ■ הדולר ישוב להיחלש אבל גם השקל יעמוד תחת לחץ ■ ומה יקרה עם מחיר הנפט אם איראן תחליט לסגור את מיצרי הורמוז?

הטלטלה והתנודתיות הרבה המאפיינות בחצי שנה האחרונה את שוקי המניות והאג"ח ברחבי העולם, לא פסחו על שוקי המט"ח והסחורות. לכולם אמנם משותף הסנטימנט שבו הם נסחרים באחרונה, כאשר הסיכון הוא המכתיב העיקרי של קצב וכיוון המסחר, אך לסחורות ולמט"ח קורלציות ייחודיות וקשרים משלהם עם שוק המניות.

מהי ההשפעה של העליות האחרונות במניות על שוק המט"ח, וכיצד מושפע מחיר הנפט המצוי עתה תחת לחצים פוליטיים. "גלובס" נפגש לשיחה בנושא עם האנליסטים המובילים של בנק ההשקעות ברקליס קפיטל.

אחת הקורלציות השכיחות והמקובלות בשוק, גורסת כי כאשר המניות עולות, הדולר יורד. אך מתחילת אוקטובר עלו גם המניות וגם הדולר.

- האם מדובר בתופעה זמנית, או שהמתאם השתנה?

"מתחילת המשבר כל הנכסים הפיננסיים, כולל הדולר, נשלטים על-ידי הגישה של המשקיעים לסיכון. התוצאה הייתה נטייה למתאם שלילי בין הדולר והמניות. אבל סיכון הוא לא הדבר היחיד שקובע, ולהערכתנו השינוי האחרון במתאם משקף שיפור באמון המשקיעים, בייחוד לגבי הבראת הכלכלה האמריקנית", כך אומר פול רובינסון, מנהל מחלקת המט"ח בבנק ההשקעות.

לדבריו, "זה נוטה להיות חיובי למניות - יותר רווחים לחברות ופחות פרמיית סיכון; וחיובי לדולר - ריבית גבוהה יותר בטווח הארוך. להערכתנו, למרות שיהיו תקופות שבהן המתאם השלילי יחזור, הדפוס האחרון עשוי להחזיק מעמד במשך רוב השנה".

- כמה גבוה עוד יגיע הדולר?

"תלוי מול איזה מטבע. ההערכה שלנו היא דולר חיובי באופן כללי ב-2012, באופן בולט יחסית למטבעות האירופיים, והאירו במיוחד, מאשר למטבעות אחרים. אנחנו מעריכים שהאירו ימשיך להיחלש, ויגיע ל-1.2 דולר עד סוף השנה. זאת במידה רבה בשל ביצוע כלכלי טוב יותר של ארה"ב ביחס לאירופה, והקלה מוניטרית של הבנק המרכזי באיחוד (ECB) יחסית לפד. אנחנו לא צופים קריסה של האירו - מה שאומר שההתחזקות של הדולר תהיה מוגבלת".

לדברי רובינסון, "בעוד פעולות ה-ECB אמנם החלישו את האירו, הן היו טובות לכלכלת מרחב האירו. לכן הייתי אומר שזהו כמעט ההיפך מתחילת הסוף של האירו. מדיניות מוניטרית מקילה יותר, היא אחת הדרכים שבאמצעותן הבעיות ייפתרו, באיטיות, למרות שזה יוביל לאירו מוחלש במקצת".

דולר ב-4 שקלים?

כיוונו של הצמד אירו-דולר משמש לא פעם כמראה להתנהלות המסחר בצמד דולר-שקל. כך שהתחזקותו של הדולר בעולם, בדרך-כלל באה לידי ביטוי גם בזירה המקומית; אך בעוד שוק המטבעות העולמי מושפע מתוכניות כלכליות אמריקניות מול אלו האירופיות ואף הסיניות, מצוי השקל תחת לחצים נוספים ובראשם המצב הביטחוני.

- האם נשוב לראות פה דולר ברמה של 4 שקלים?

"לא סביר שהדולר יתחזק ל-4 שקלים, מאחר שהלחצים שגרמו לו להתחזק, כבר מתפוגגים", אומר קון צ'ו, אסטרטג המט"ח של השווקים המתעוררים בבנק.

מאז ספטמבר 2011 התחזק הדולר בכ-8% מול סל המטבעות עיקריים, וצ'ו סבור, כי זה נבע בעיקר מחששות המשקיעים לגבי כלכלת אירופה ומצבה של ארה"ב, אך משעה שחששות אלו הוקלו - בעקבות הזרמת הנזילות הגדולה של ה-ECB ופרסום נתוני הצמיחה הטובים מהצפוי בארה"ב וסין, צפויה הרוח לשנות כיוון. "הזרימה לדולר כמקלט מבטחים צפויה להתהפך, ומכך צפויים ליהנות המטבעות של המדינות הפתוחות ביותר במונחי סחר וקשרים פיננסיים. ישראל היא אחת מאותן המדינות".

מנגד, מציין צ'ו שני סיכונים עיקריים העומדים בדרך להתחזקותו של השקל. "התחזית להקלה מוניטרית נוספת בישראל, על רקע האינפלציה הנמוכה והתשואות הנמוכות ממילא, לא מביאה בחשבון את מסחר ה-Carry Trade (החלף ריביות, א' פ') שמתבסס על השקל. יש גם קצת חששות מתמשכים מפני המתיחות בנושא האיראני - זה יכול להעיק במקצת על השקל; אבל אנחנו רואים את השקל מתאושש ל-3.6 לדולר בסוף השנה".

- מהן ההמלצות והאזהרות שלכם?

"ראשית למכור בחסר מטבעות אירופיים, כדי להיות אופטימיים אך זהירים", משיב רובינסון, "ולהגדיל במידת מה את החשיפה למטבעות פרו-מחזוריים, כמו שווקים מתעוררים ומטבעות הקומודיטיס באירופה. מנגד, יש בכך סיכונים, בעיקר שהדולר ירשום כנראה ביצועי יתר. לכן, פוזיציות כמו קניית דולרים מול פרנקים או מכירה בחסר של אירו מול דולר, הן אטרקטיביות".

רובינסון מונה את הסיכונים הרלוונטיים כעת למשקיעי הפורקס. "הסלמה של הבעיות באירופה, נחיתה קשה בסין, זינוק במחירי הנפט בגלל מתחים גיאופוליטיים ועצירת ההבראה הכלכלית בארה"ב".

הנפט ל-200 דולר?

קורלציה שכיחה נוספת בשוק, גורסת כי קיים מתאם הפוך בין הדולר לנפט - עלייה ברמתו של הראשון מביאה לירידה במחירו של השני. באופן טכני, ניתן להסביר זאת בעובדה שמחיר חבית נפט נקוב בדולרים. רובינסון חושש כאמור מהמתיחות המתעצמת בין האיחוד האירופי לאירן - יצואנית הנפט השנייה בגודלה בעולם, שעלולה שוב להעלות את רף הסיכונים בזירת המט"ח.

"מיצרי הורמוז הם צוואר הבקבוק החשוב ביותר בעולם לנפט, בגלל תנועה יומית של 17-18 מיליון חביות דרכם - 40% מהנפט שמובל במכליות, וכ-18% מסך הנפט הנסחר בעולם", מציינת אמריטה סאן, אנליסטית סחורות בכירה בבנק ההשקעות.

- סגירת מיצרים היא תרחיש סביר?

"סגירת מיצרים היא תרחיש מאוד לא סביר לפי שעה, בגלל נוכחות הצי החמישי האמריקני בבחריין. כמובן שמשגה במדיניות של אחד הצדדים יסלים לאירוע מסוכן יותר, ועלול להביא את מחיר הנפט לכיוון 200 דולר לחבית. אך חסימת מיצרים לא תפגע באספקה עצמה, מלבד הארכת משך הפלגת המכליות וריכוז גבוה יותר של נפט גולמי במעבר. לא יהיה הפסד של אספקה".

- מהם גורמי המאקרו הנוספים המשפיעים עתה על הנפט?

"הסיכונים העומדים כיום מול כלכלת המאקרו העולמית, צפויים להישאר הגורמים העיקריים שישפיעו על מחירי הסחורות; אבל אם אמון העסקים ישתפר, יכולה להיווצר התאוששות חזקה במחירים בתחילת 2012, בייחוד בגלל ששוקי הסחורות מגלמים ציפייה להאטה עולמית חדה. אך השווקים נראים היום במצב טוב בהרבה יחסית ל-2008".

- מהן ההמלצות שלך לתקופה הקרובה?

"זה לא הזמן המתאים למכור בחסר (שורט, א' פ') סחורות כנכס בתיק, בייחוד מפני ששוקי מפתח כמו חיטה ונפט פגיעים מאוד לבעיות מזג אוויר וסיכונים גיאופוליטיים. אנחנו ממליצים על זהירות בבניית פוזיציות לונג בשווקים, שבהם נתוני הבסיס תומכים בכך; אלו כוללים את הנחושת, מתכות הפלטינה, נפט גולמי ותירס. אנחנו צופים שהזהב ייהנה מהתאוששות בביקוש הפיזי שלו ב-2012. היצע יתר של כותנה ותחזית חלשה לקפה הופכים את שתי הסחורות האלה למועמדות האטרקטיביות ביותר למכירות בחסר".

המלצות של ברקליס קפיטל / צלם: .Shutterstock.com/Photographer א.ס.א.פ קראייטיב, רויטרס
 המלצות של ברקליס קפיטל / צלם: .Shutterstock.com/Photographer א.ס.א.פ קראייטיב, רויטרס

* הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם