הערכות בשוק: גאון אחזקות עשויה למכור את חלקה במיטב

בגאון אחזקות דחו היום הערכות בשוק שלפיהן מתנהלים מגעים למכירת חלקה בבית ההשקעות הרביעי בגודלו בשוק, ששוויו מוערך ביותר מחצי מיליארד שקל

מצוקתה הפיננסית של חברת גאון אחזקות, עקב קריסת רשת ה"עשה זאת בעצמך" שבשליטתה, אייס אוטו דיפו, אילצה אותה לבצע בשנה האחרונה מימוש נכסים מזורז, כדי לגייס כספים לצורך עמידה בהתחייבויותיה. אחד הנכסים המרכזיים בפורטפוליו של גאון אחזקות, שבשליטת משה גאון, הוא חלק מהבעלות בבית ההשקעות מיטב.

על רקע שמועות שנפוצו בשוק לאחרונה, הכחישו היום גאון אחזקות, כמו גם צבי סטפק (המחזיק יחד עם שלמה סימנובסקי ב-50% ממניות בית ההשקעות), כי מתקיימים מגעים לרכישת חלקה של גאון אחזקות (21.4%) במיטב. בעלת מניות נוספת במיטב היא חברת ישיר איי.די.איי מקבוצת צור שמיר של משפחת שנידמן, המחזיקה ב-28.6% מהמניות.

מגאון נמסר היום, כי "גאון אחזקות מכחישה בתוקף את האמור בכתבה. החברה אינה מנהלת מו"מ עם שום גורם בנוגע למכירת חלקה בבית ההשקעות מיטב".

צבי סטפק מסר בתגובה: "לא פניתי לגאון ואף אחד בגאון לא פנה אליי בהצעה לרכוש את החלק של גאון במיטב. נושא רכישת חלקה של גאון על-ידי כלל אינו עומד על הפרק".

בדוח השנתי האחרון של גאון אחזקות, שוערכה מיטב לפי שווי של כ-505 מיליון שקל (כולל חוב בנקאי של 180 מיליון שקל) ואילו בהערכת שווי שצירפה ישיר איי.די.איי לדוחותיה השנתיים, הוענק לבית ההשקעות שווי של 815-900 מיליון שקל.

עסקה במניות מיטב, אם תצא לפועל, תתבצע כנראה לפי שווי נמוך משמעותית מהערכה זו, שכן ככל הידוע אין רשימה ארוכה של רוכשים פוטנציאליים שעשויים להתעניין במניות, שאינן מקנות שליטה בבית ההשקעות. מובן שגם מצבו של ענף בתי ההשקעות, הסובל משחיקת מחירים, תחרות קשה ורגולציה הדוקה, אינו "מזמין" משקיעים חדשים.

האג"ח נסחרות בתשואה של 32%

בית ההשקעות הוותיק מיטב, שבניהול אילן רביב, מנהל כיום 43 מיליארד שקל, הרביעי בגודלו מבין בתי ההשקעות הפרטיים בשוק ההון. לפני שנתיים התמזג מיטב עם גאון שוקי הון וישיר בית השקעות, וכן רכש כמה חברות לניהול תיקים, קרנות נאמנות, תעודות סל וקופות גמל.

בדוחותיה האחרונים של גאון אחזקות, הציגה החברה הפסד רבעוני כבד של 36.8 מיליון שקל, המצטבר ל-66.6 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2011. זאת בעיקר בשל מחיקת השקעה והפסדי אקוויטי ברשת אייס, שנמצאת כיום בהקפאת הליכים.

גם בחברה אחרת שבשליטת גאון, רשת הצעצועים אימג'ינריום, המצב אינו מזהיר בלשון המעטה. לאחרונה דיווחה גאון אחזקות כי הרשת נמצאת בקשיים וכי בכוונתה לסגור שלושה סניפים (מתוך תשעה) בשל הפסדים, לאחר שבדוחות הרבעון השלישי ביצעה הפחתה של 1.8 מיליון שקל. בשל הפסדיה, הוחלט על תוכנית הבראה שתכלול צמצום סניפי הרשת והחלפת המנכ"ל - יואב גאון, אחיו של משה גאון.

על רקע מצבה העסקי, נסחרות האג"ח של גאון, בהיקף של 167 מיליון שקל, בתשואה של 32%. תשלום האג"ח הבא למחזיקים, בהיקף של כ-44 מיליון שקל, צפוי בסוף מאי. על רקע חששות מחזיקי האג"ח, כינסה גאון אסיפה לפני כשבוע, ובה עדכנה את מחזיקי האג"ח על מצב החברה. מניית גאון אחזקות צנחה בשנה האחרונה בכ-35% והיא משקפת כעת שווי של 87 מיליון שקל לחברה - כרבע מהשווי שלפיו הונפקה בשנת 2007.

גאון אחזקות פועלת גם בתחום האגרו, הכולל בעיקר פעילות ייצור ושיווק מוצרים לתשתיות מים, גז וביוב. פעילות זו כוללת בין היתר את חברת צינורות המזרח התיכון (51%) העוסקת בצינורות פלדה. צינורות המזה"ת דווקא נמצאת בתנופת השקעה וצמיחה. לפני כחצי שנה היא הודיעה על השקעה של 150 מיליון שקל בקווי הולכת גז.

סדרה של מימושים

כאמור, על רקע חולשתה הפיננסית נקטה גאון סדרת מימושי השקעות בשנה האחרונה. לפני כחודש השלימה את מכירת חברת המשביר לחקלאי לקרן סקיי תמורת 50 מיליון שקל, וכתוצאה מכך רשמה גאון בספריה רווח של 10 מיליון שקל.

לאחרונה מכרה גאון אגרו גם אחזקותיה בחברת רימון (33.3%), העוסקת בתחום המים, תמורת 27.5 מיליון שקל. המניות נרכשו על-ידי שאר השותפות ברימון - יוסי אלמלם ואגודה שיתופית גרנות.

כמו כן מכרה גאון בסוף 2011 את אחזקותיה ב"בית גאון" שבטיילת תל אביב, תמורת 35 מיליון שקל. ממכירה זו היא רשמה רווח של 5 מיליון שקל. החברה הבת, גאון אגרו, מכרה את מניותיה בחברת ווטרמטיק, הפועלת בתחום פיתוח מתקני התפלת מים, לאחד מבעלי המניות האחרים בחברה, תמורת 1.5 מיליון שקל.

את גאון אחזקות הקים בני גאון המנוח בשנת 1998, לאחר פרישתו מניהול קונצרן כור, לצד שותפים ובהם סמי שמעון, אורי דוד, אי.די.בי, אריסון השקעות, גד זאבי, מרכוס כץ ואחרים. החברה, שהתמקדה מיום הקמתה בתחומי הקמעונות, השירותים הפיננסיים ותשתיות המים, הונפקה בבורסה בשנת 2007 לפי שווי של 370 מיליון שקל - כך שמאז ההנפקה איבדה כ-75% משוויה.

מסע המימושים של גאון
 מסע המימושים של גאון