ייבוא נפט ממערב אפריקה לאסיה יגיע לשיא ברבעון הראשון

על פי סקר של רויטרס, כבר החודש יגיע ייבוא הנפט האפריקאי על ידי מדינות אסיה לממוצע של 1.84 מיליון חביות ביום, לעומת השיא הקודם שעמד על 1.79 מיליון ברבעון הראשון של 2011

האם נמצא התחליף לנפט מאיראן? על פי סקר של רויטרס, ייבוא הנפט ממערב אפריקה לאסיה נמצא ברמת שיא, שעה שהסנקציות על איראן חתכו את ההסתמכות של סין עליה.

על פי מקורות, ייבוא הנפט לאסיה ממערב אפריקה, בעיקר ניגריה ואנגולה, יגיע לשיא כל הזמנים ברבעון הראשון של 2012, כאשר סין, הודו ויפן בונות מלאי נפט ממקורות חלופיים לאיראן, שהסנקציות עליה מעמידות בסימן שאלה גדול מאוד את היכולת של מדינות להשען עליה למילוא צורכי הנפט שלהן.

הנפט המערב אפריקאי מהווה משיכה גדולה למדינות צפון אמריקה, אסיה ואירופה, ועל פי הסקר שערכה רויטרס, כבר החודש יגיע הייבוא שלו על ידי מדינות אסיה לממוצע של 1.84 מיליון חביות ביום. בכל הרבעון הראשון יעמוד הממוצע על כ-1.82 מיליון חביות ליום, לעומת השיא הקודם שעמד על 1.79 מיליון ברבעון הראשון של 2011 (בכל 2011 עמד הממוצע על 1.57 מיליון חביות). על פי סוחרים, המספרים אף עשויים לגדול בשבועות הקרובים, שכן לא כל המשלוחים מניגריה, אנגולה ושאר יצואניות הנפט, מוכנים. על פי מקורות המקורבים לחברות סחר הנפט הסיניות, במארס יגדל הייבוא מאנגולה ב-20% לעומת דצמבר.

אולם, יש הטוענים כי ההתנתקות הסינית מהנפט האיראני היא זמנית בלבד, שכן יש סברה כי החברות במדינה מנהלות משא ומתן עם חברת הנפט האיראנית על מנת להוריד את מחירי הנפט שהיא מציעה - ולכן הירידה בייבוא מאיראן.

מקורות בתעשייה מעריכים כי בחודש מארס ירד ייבוא הנפט מאיראן על ידי סין בחצי, לעומת הממוצע החודשי בשנה שעברה. חברת סיונפק, לדוגמה, חתמה על משלוחים נוספים מסעודיה, עיראק, רוסיה ואוסטרליה, נוסף על הייבוא הגובר ממערב אפריקה.

ניגריה ואנגולה, יצואניות הנפט הגדולות באפריקה, מספקות כ-3.5 מיליון חביות ביום לשווקים בעולם.