גיאוקרטוגרפיה: מחירי הדירות יורדים - עד 10% בת"א

הירידות החדות ביותר מלבד ת"א: ברמת-השרון, בית-שמש, קריית-גת, אשדוד, נתניה, בני-ברק, הוד-השרון ועפולה ■ באזור חיפה והצפון דווקא נרשמו עליות

מחירי הדירות ירדו ב-4.4% במחצית השנייה של שנת 2011 - כך עולה מנתונים של חברת גיאוקרטוגרפיה. ד"ר רינה דגני, העומדת בראש גיאוקרטוגרפיה, טוענת כי לפי נתוני הקבוצה נרשמו ירידות חדות במיוחד של 5%-10% בתל-אביב, רמת-השרון, בית-שמש, קריית-גת, אשדוד, נתניה, בני-ברק, הוד-השרון ועפולה.

"תל-אביב ורמת-השרון מאופיינות ברמות מחירים גבוהות מאוד שהציבור האמיד נמנע כעת מלרכוש בהן דירות וממתין להתייצבות השוק. הציבור האמיד אינו זקוק לשיפור דיור באופן מיידי, מעדיף לחכות לרגיעה בשוק, ולכן הוא 'יושב על הגדר'", מסרה דגני.

באזור חיפה נרשמו עליות במחירי הדירות במחצית השנייה של 2011. כך, למשל, עלו המחירים בעכו, קריית-ים וקריית-מוצקין ב-5%-8% מאז יולי. בחיפה נרשמו עליות של 2.6% בממוצע, וגם בכרמיאל וטבריה עלו המחירים ב-3%-5%.

"תכניות הממשלה ובנק ישראל וכן השפעות המחאה החברתית אכן הצליחו לעצור את עליית המחירים ואפילו הצליחו להביא לירידה של כ-5% במחצית השנה האחרונה", מוסיפה דגני. "עדיין לא ברור אם המחירים ימשיכו לרדת בקצב הנוכחי והאם האווירה בשוק, שמתורגמת לציפייה של ירידת מחירים, אכן תשפיע על המשך ירידת המחירים בחודשים הקרובים".

אך דגני סבורה כי בשוק ישנם ביקושים כבושים שעשויים להתפרץ בעתיד ולהביא למניעת ירידות מחירים חדות: "יש לזכור שעדיין חסרות בישראל דירות שיענו על הביקושים שנובעים מקצב הגידול של משקי הבית והעלייה ברמת החיים שבאה לידי ביטוי בדרישה לתוספת של שטחי מגורים. משמעות הדבר היא שבטווח הארוך משקי-הבית, שדוחים את החלטת הקנייה של דירה, יחזרו לשוק ויגרמו להתייצבותו, במחירים החדשים".