האטימות בכנסת לשיא: שכר הח"כים יעלה ב-1,191 שקל

בנוסף יזכו חברי הכנסת לתוספת שכר חד-פעמית בסכום של כ-14 אלף שקל, בגין שכרם שהוקפא ב-2011 ■ ההעלאה תעלה לקופת המדינה למעלה מ-3 מיליון שקל בשנה

חברי הכנסת יזכו לתוספת שכר של 1,191 שקל בחודש - כך קבעה ועדת הכנסת, שהחליטה פה אחד לאמץ את המלצות ועדת גרונאו, ולהפשיר את הקפאת שכר חברי הכנסת שהוקפא ב-2009.

התוספת תינתן רטרואקטיבית מתחילת שנת 2011. שכרם של חברי הכנסת שעמד עד כה על כ-36 אלף שקל, יעמוד מעתה על למעלה מ-37 אלף שקל. בנוסף, יזכו חברי הכנסת לתוספת שכר חד פעמית בסכום של כ-14 אלף שקל, בגין שכרם שהוקפא ב-2011, על פי החישוב של 1,147 שקל לחודש. שכר של יו"ר הכנסת וסגניו, יו"ר האופוזיציה ויו"ר ועדות, גבוהים אף יותר מסכומים אלה. ההעלאה תעלה לקופת המדינה למעלה מ-3 מיליון שקל בשנה.

בדיון נכחו שמונה חברי כנסת מהקואליציה, אולם אף לא אחד מחברי האופוזיציה טרח להגיע לדיון. חברי הכנסת שתמכו בהעלאת שכרם הם זאב אלקין (ליכוד), יריב לוין (ליכוד), נסים זאב (ש"ס), אורי אורבך (הבית היהודי), ציון פיניאן (ליכוד), חאמד עמאר (ישראל ביתנו), אברהם מיכאלי (ש"ס) ודוד רותם (ישראל ביתנו). ליו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, שהשתתף בדיון אין זכות הצבעה אולם לדבריו לו היתה לו הוא היה תומך במהלך. חברי הכנסת של קדימה (רוחמה אברהם, שלמה מולה), העבודה (איתן כבל) ומרצ (אילן גילאון), החברים בוועדת הכנסת נעדרו מהדיון. כמו כן לא הגיעו גם עינת וילף,, אחמד טיבי, אופיר אקוניס וישראל אייכלר.

חברי הכנסת הצדיקו את ההחלטה בכך שמאז ההחלטה להקפיא את שכרם ב-2009, עודכן שכרם של נושאי משרה אחרים ובהם נשיא המדינה, שרים, סגני שרים, ונושאי משרות שיפוטיות ואילו שכר חברי הכנסת, לא הועלה מאז והם הרגישו מקופחים. שכרם של השרים, סגני שרים ושופטים, שכר שמוצמד למדד המחירים לצרכן, חזר ועודכן בהתאם לעליית המדד, כבר בשנה שעברה.

ח"כ אורבך שתמך בהחלטה אמר כי "זה היה מעשה אלטרואיסטי. כעת אנו עושים מעשה צודק וישר. אף אחד פה לא גונב. אנו משרתי ציבור. אם צריך לעבור את הרגע הלא נעים הזה - אז לא צריך לחמוק מהאחריות גם מהדבר הלא פופולארי הזה".

ואילו יו"ר הכנסת ח"כ ראובן (רובי) ריבלין הסביר שמרגע שוועדת גרונאו המליצה להשוות את תנאי חברי הכנסת לנושאי משרות בכירים אחרים, יש לאמץ את ההחלטה. "חברי הכנסת צריכים להתפרנס ולקבל את שכרם ביושר ועל פי נוהל, כדי שיוכלו לעמוד בפני כל פיתוי או טובת הנאה שמוצעת להם מגורם בעל עניין. על חברי הכנסת להיות משוחררים מכל השפעה זרה", אמר ריבלין.

יו"ר עמותת חברי הכנסת לשעבר, שהגיע לדיון, סיפר כי חברי הכנסת מקבלים "פנסיה זעומה" של 20-30%. "אני מקבל תלונות רבות של חברי כנסת לשעבר במצב קשה מאוד. כל העלאה כזו היא מוצדקת. משכורת הח"כים נשחקה בצורה גדולה", התלונן בפני חברי הוועדה.