המועצה לצרכנות: די לשיטת החיוב-זיכוי בחברות הסלולר

קוראת לחייב את החברות להציג מראש את מחיר המכשיר, מבלי להתנותו בשימושים

אחת מנקודות התורפה של הצרכנים בהתקשרות מול חברות הסלולר היא הזיקה בין המכשיר למסלול - כל החברות מציעות מסלולי חיוב-זיכוי שכורכים את הצרכן בהתקשרות ארוכה עימן, מבלי שהצרכן מבחין שמדובר במלכודת קסמים, במסגרתה הוא עלול לשלם יותר על מכשיר הטלפון ולא תמיד לקבל את הזיכוי המיוחל.

למעשה, חברות הסלולר סומכות על כך שהלקוח לא תמיד עומד במכסה, אך תודעתית קושר את עצמו לחברה הסלולרית עד תום התשלומים. לקוחות עסקיים, לדוגמה, מקבלים תעריפים מוזלים במיוחד או שיחות חינם בתוך הארגון, ויתקשו לעמוד במכסה הנדרשת, שהופכת לפיקטיבית במבחן המציאות.

את השיטה הכובלת הזאת מנסה המועצה לצרכנות להפסיק באמצעות הצעה לסעיף בחוק, שיקבע כי מחיר מכשיר הסלולר (וכל ציוד קצה) יהיה מחיר סופי שאינו מותנה בשום תנאי, לרבות צריכת שירותים מהחברה.

התיקון המוצע ימנע פגיעה בצרכנים כתוצאה משיטת החיוב-זיכוי, לפיה החברה מעניקה הנחה על המכשיר בתנאי שהלקוח צורך כמות מסוימת של שירותים, ואם יעזוב את החברה במהלך תקופת ההתקשרות - הוא ייאלץ לשלם את מחיר המחירון של המכשיר.

במועצה מדגישים כי מחירוני חברות הסלולר לרוב גבוהים בעשרות אחוזים לעומת משווקים עצמאיים, כך ששיטת חיוב-זיכוי גם מרוקנת מכל תוכן את ההוראה בחוק המבטלת את קנסות היציאה.

"התוספת המוצעת על-ידי המועצה תשלים את יכולתם של הצרכנים להתנתק מחברת הסלולר ללא חסמי מעבר, ותאפשר להם ודאות בעניין מחירו הסופי של המכשיר לצורך ביצוע השוואה עם מחירי אותם מכשרים אצל ספקים אחרים", אומר עו"ד אהוד פלג, מנכ"ל המועצה לצרכנות.

בדיון שנערך היום (ג') בוועדת הכלכלה נידונה הצעת יו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, לבטל כליל את קנסות היציאה בענף הסלולר. הדיון יימשך בשבוע הבא.