טרכטנברג ימנע השביתה? מציע פתרון למשבר עובדי הקבלן

העיקרון: זכויות בסיסיות לעובדם ללא קשר לצורת העסקה בתמורה לגמישות ניהולית כולל אפשרות מוגבלת של פיטורים

פרופ' מנואל טרכטנברג, מי שעמד בראש הוועדה לשינוי כלכלי-חברתי, החליט להתערב היום (ג') במשבר עובדי הקבלן במשק על מנת לנסות ולמנוע את השביתה הענקית שמתוכננת למחר.

טרכטנברג, מי שנחשב לכלכלן בכיר ובעל רגישות חברתית מיוחדת, הציע היום מתווה לפתרון טווח ארוך בסוגיית יחסי העובדה במגזר הציבורי. לדבריו, הפתרון צריך להיות מבוסס על עקרון של מתן זכויות בסיסיות לעובדים, ללא קשר לאופן העסקה, ומצד שני, מתן גמישות ניהולית כולל אפשרות של פיטורים למעסיק.

טרכטנברג הציג את הדברים לראשונה בפגישה שקיים בלשכתו בירושלים עם נציגי קרן המטבע הבינלאומית אשר מגבשים בימים אלו את הדוח השנתי על ישראל. יצוין כי מסקנות הוועדה שעמד בראשו יקבלו התייחסות בולטת בדוח הזה.

לפי המתווה שגיבש, כל עובד, ללא קשר לעיסוקו ולאופן העסקתו זכאי לשכר הוגן המאפשר קיום בכבוד; זכויות סוציאליות מלאות ובכלל זה פנסיה, ימי חופשה ומחלה, הגנה מפני פיטורים שרירותיים; וזכות התארגנות וחברות בארגון מקצועי. כמו כן הוא ציין כי האחריות המלאה לקיום זכויות אלה של העובדים צריכה להיות מוטלת על המעסיק, בפרט כאשר מדובר על עובדים המועסקים בהעסקה לא ישירה.

לגבי הצעד השני, טרכטנברג מציע כי למעסיק תהיה גמישות ניהולית רחבה, ובכלל זה בניהול כוח האדם. "כיום הגמישות בסקטור הציבורי אינה מספקת, דבר הפוגע ביכולת לספק שירותים חיוניים לציבור ברמה נאותה. אסור להצר עוד את מרחב הפעולה של המעסיק הציבורי", אמר טרכטנברג, אשר רומז על מתן אפשרות, אם כי מוגבלת, לפיטורים גם במגזר הציבורי.

במידה ואופן ההעסקה אינו ישיר, השיקול צריך להיות ענייני גרידא - יעילות והתמקדות ביתרונותיו היחסיים של המעסיק, ולא "חסכון" כספי על חשבונו של העובד המוחלש, סבור טרכטנברג.