הם חייבים להישאר עובדי קבלן

עופר עיני עושה שימוש ציני בעובדים הכי חלשים, כדי להיחלץ משפל התודעה שאליו נפל

אפשר לומר זאת חד וחלק, בהתחשב באי נוחות ובסיכון שאבנים ייזרקו על דלתות הבית ונאצות יישמעו בטלפון: את עובדי הקבלן אין לצרף כעובדים קבועים בשירות הציבורי. נהפוך הוא: חלק גדול מתקני העובדים הקבועים בשירותים הממשלתיים והציבוריים חייבים להיות עובדי קבלן.

זה בתנאי שלפני כל זה, בהסכם קיבוצי ענפי או בחקיקה, תבצע הממשלה יחד עם ההסתדרות והמגזר הפרטי מהפכת אמת בתנאי ההעסקה של כל העובדים המועסקים בחברות קבלניות. חוק ברור, חד ובהיר, שאליו יתלווה תקציב מלא לבקרה משוכללת ולאכיפה פלילית וכספית בזמן אמת - שתוחל בצו הרחבה גם על המשק הפרטי.

נכון להגיע למצב שבו מצד אחד ייגמרו ימי הקביעות העליזים והבטלניים של חלק ניכר מהפקידות הציבורית הכבדה, המשתקת והמטילה עול כבד על הציבור, ומצד אחר יהיה כדאי ומשתלם להיות עובד לא קבוע. תוצאת לוואי: יותר יעילות, פחות מסים, הרבה פחות ביורוקרטיה, אין צורך במאכערים, יותר שירות לאזרח, עלייה ביכולת עשיית עסקים, אין עוד "תלך - תבוא" וגם אין צורך ב-50 חתימות של פקידים אלה או אחרים.

450 אלף אישה ואיש מועסקים במה שמכונה "השירות הציבורי" - ממשלה, חברות ותאגידים ממשלתיים, מוניציפאלי, משטרה, שב"ס, הוראה, בריאות. 900 אלף - על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה המשתמשת במונח "שירותים ציבוריים" וכוללת גם מועסקי עמותות רווחה, חינוך וגריאטרייה.

מעבר לזה שמדובר במנגנונים מנופחים ביותר ויקרים במיוחד, הרי כולם זכאים לתנאי העסקה הוגנים ומכובדים. מנגד, כולם מחויבים לעבודה הוגנת המכבדת את הציבור שהיא משרתת ושמממן אותה. נכון להיום זה לא כך - ואפשר להניח שזה לא כך משום שלעובדים הללו אין דין ואין דיין. מרגע שיש קביעות - אצל חלק ניכר מהפקידות נגמרת העבודה.

האיגוד המקצועי מגן, ההסתדרות שומרת. גם ובמיוחד על אלה שלא עובדים, שמפריעים, שמזיקים, שלא משרתים את הציבור.

המקום הנמוך ביותר בתודעה החברתית

עופר עיני, יו"ר ההסתדרות, תקוע על עץ גבוה. הוא עושה שימוש בעובדים הכי חלשים במשק כדי להיחלץ מהמקום הנמוך שהגיע אליו בתודעה החברתית.

יובל שטייניץ, שר האוצר, עם מבקר מדינה ראוותני וכוחני מאחוריו ולחצי בחירות ופופוליזם מפלגתי מצדיו - נלחם מלחמה נכונה ומתסכלת. ועם זאת, הוא חייב לבנות לעיני סולם לרדת בו. שטייניץ חייב להשביח את הצעת האוצר, להתאים אותה יותר למודל הצפון-אירופי, לתת לעיני את הכבוד לחתום על הסכם קיבוצי הוגן ומרחיב לעובדי הניקיון וגם לממש ולממן אותו.