המתנגדים לשביתה: "ההסתדרות מובילה את המשק לאסון"

איגוד לשכות המסחר: "אם המעסיקים יידרשו לעבור להעסקה ישירה - כ-100 אלף איש לא ימצאו עבודה" ■ בג"ץ דחה בצהריים את העתירה למנוע את השביתה

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, מזהיר מהתרחבות האבטלה במשק, במקרה שהמגזר העסקי יחויב להעסיק ישירות עובדים שמועסקים כיום במסגרת חברות כוח אדם. לדברי לין, ניתוח שנעשה בשבועות האחרונים באיגוד העלה כי בין 80 ל-100 אלף איש לא ימצאו מקום עבודה וכי לפחות שליש מהמעסיקים יעדיפו לצמצם את מתכונת הפעילות שלהם ולו רק כדי להימנע מהעסקה ישירה של עובדים שאינם קשורים לליבת הפעילות של הארגון: "ארגון שמעסיק עשרה עובדי ניקיון באמצעות חברה חיצונית יעדיף לצמצם באופן משמעותי את מספר עובדי הניקיון שיעבדו אצלו באופן ישיר, לשלושה. עובדים רבים שאינם קשורים לליבת העסקים שבשורותיהם הם פועלים לא ייקלטו אליהם, כי מבחינת העסקים זה יהיה אבן ריחיים: החברה לא תוכל לפטר עובדים אלה בלי שימוע ותחול עליה החובה לשלם להם פיצויים וחובות נוספות", אמר היום (ג') בשיחה עם "גלובס". ללין עצמו בעלות של 25% בחברת כוח האדם לין-ביכלר בע"מ.

"שינוי כליל של השוק"

בג"ץ דחה היום בצהריים את העתירה שהגיש איגוד לשכות המסחר בבקשה שימנע את השביתה המתוכננת למחר.

לטענת האיגוד, ההסתדרות עושה שימוש לא נאות בזכות השביתה ופוגעת בחופש החוזים, בחופש הניהול העסקי ובזכות הקניין. באיגוד הוסיפו וטענו כי יו"ר ההסתדרות עופר עיני מוביל לשביתה משיקולים פוליטיים פסולים.

"ההסתדרות לא מוכנה להתחשב בזכויות של המגזר העסקי, לקיים מבנה תעסוקה שיתאים את עצמו לשווקים משתנים. עסק שלא יוכל לפעול בתנאי שוק משתנים - פשוט לא ישרוד. כשבתי עסק יתחילו לפשוט את הרגל, בית הדין לעבודה וההסתדרות לא יעמוד לצדם ולא יתייצב כדי להצילם. ההסתדרות פשוט מובילה את המשק לאסון. המהלך הזה לא יוביל לשיפור תנאי העבודה אלא לשינוי כליל של השוק. יקרה כאן מה שקרה בשנות ה-80, כשחברות העובדים, ובהן סולתם וסולל בונה, קרסו. בל נשכח שחברות אלה קרסו כי נדרשו להעסיק עובדים, גם אם לא היו נחוצים", אמר לין.

על רקע היערכות ההסתדרות להשבתה כללית של המשק ממחר בבוקר, קרא היום יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה הימית, גד שפר, לאפשר לנמלי הים בחיפה, אשדוד ואילת לפעול במתכונת רגילה כדי למנוע נזקים בלתי הפיכים ליצואנים הישראלים. "דווקא בשנה כזאת יהיה מי שישמח על עיכובי מטענים מישראל ולא יישאר חלל ריק: את המטענים מישראל יחליפו מוצרים שרק מחפשים שווקים. כשהשביתה תסתיים, לא בטוח שנוכל להחזיק שווקים שעמלנו על חדירה אליהם ולא בטוח שספקים יסכימו לשלוח סחורה ללקוחות שיכולת הקליטה שלהם מפוקפקת", אמר שפר. לדבריו, מצב זה יוביל לפגיעה במשק הישראלי כולו בשנה רגישה בשוקי העולם, ובסופו של דבר יתבטא גם בהתייקרות המוצרים לצרכן: "הנזק לסחר החוץ של ישראל כשהנמלים שובתים - כל אחד ואחד מאתנו יחוש אותו, בתשלום גבוה יותר על המוצרים ובהיחלשות של המשק הישראלי בשנה שצפויה להיות מהקשות שראה המשק העולמי".

מרכז השלטון המקומי הצטרף מוקדם יותר היום לעתירה של איגוד לשכות המסחר, בניסיון למנוע את השביתה במשק. יו"ר המרכז, שלמה בוחבוט, תקף היום את ההסתדרות ואמר כי "העסקת עובדי הקבלן היא מצב שנוצר בעשרים השנים האחרונות, בהתנהלות הממשלה ובהסכמת ההסתדרות. משרד התמ"ת וההסתדרות נרדמו בשמירה והפקירו את העובדים האלה במשך שני עשורים".

"לשתף את ראשי הרשות"

עובדי קבלן רבים מועסקים ברשויות המקומיות, ולטענת בוחבוט, מדובר במצב שנכפה עליהן בשל הדרישות להתייעל ולקצץ במצבת העובדים מצד הממשלה. על פי אומדנים של מרכז השלטון המקומי, עלות הקליטה של עובדים לרשויות במקום עובדים שמועסקים באמצעות חברות כוח אדם, תהיה כמיליארד שקל: "ההסתדרות לא עשתה מיפוי לגבי היקף עובדי הקבלן שמועסקים ברשויות ובאילו משרות. הפתרונות הם לשתף את ראשי הרשויות ולחוקק חוקים שמעוגנים בתקציב - כדי שהגופים הציבוריים והרשויות המקומיות יוכלו להמשיך ולשפר את תנאי העסקת עובדי מיקור החוץ", אמר היום בוחבוט.