בוקר טוב, מחזיקי אג"ח סקיילקס

כדאי שתבהירו לבן דב, כי את התמורה שיקבל ממכירת פרטנר, עליו להפנות להחזר חובותיו

בוקר טוב למחזיקי אג"ח סקיילקס . אמנם האג"ח שלכם מגובות בביטחונות בצורת מניות חברת סלולר חזקה כמו פרטנר, אבל בטח כבר שמתם לב לכך שערך הביטחונות צנח. אג"ח בהיקף 1.5 מיליארד שקל מגובות ב-15.6% ממניות פרטנר בשווי שוק של 780 מיליון שקל בלבד.

למרות שכל המניות נשארות משועבדות עד לפירעון מלא של האג"ח, לפחות כרגע ה-LTV (שווי הבטוחה מול החוב) הוא מחצית מגובה ההלוואה שקיבלה סקיילקס. התשואות שבהן נסחרת האג"ח - 9%-11%, כבר מעידות על כך שאתם מוטרדים. הנה עוד כמה סיבות לדאגה.

בן דב לא מסתיר, שהוא מתכנן מהלך רדיקלי במניות פרטנר שבהן הוא מחזיק (באמצעות סקיילקס). בשבוע שעבר דווח, כי הוא שכר שני בנקי השקעות, לאזאר ודויטשה בנק, כדי שיסייעו לו במימוש מניות חברת הסלולר, ואף סיכם עם דויטשה בנק על העמדת קו אשראי של מיליארד דולר לקונה. אבל בן דב שומר על ערפל קרב, ולא ברור מה בדיוק הוא מתכנן לעשות. "כל האפשרויות פתוחות, ואין לנו מושג איך זה ייגמר", אומרים בסביבתו.

בתחילה דובר על מכירת 15% ממניות פרטנר למשקיע שיהפוך לשותף זוטר של בן דב, אבל כעת מנעד האפשרויות רחב הרבה יותר: בן דב ימכור את כל מניות פרטנר שבידיו, והשליטה תעבור לגוף אחר; בן דב יישאר בהחזקת מיעוט; גוף שלישי יקנה את מניות הציבור, ויהפוך את פרטנר לחברה פרטית (ששיעור החזקתו של בן דב בה אינו ברור). הכול יכול לקרות, ואין לדעת לאן תתפתח עסקת המכירה.

וזו הבעיה. פרטנר היא נכס הבסיס, שנועד לאפשר לבן דב לשרת את החוב שנטלה סקיילקס לצורך רכישת המניות. ראשית, פרטנר היא מקור ההכנסות העיקרי של סקיילקס באמצעות הדיבידנדים שהיא מחלקת - ללא הדיבידנדים לא תוכל סקיילקס לעמוד בפירעון האג"ח; שנית, מניות פרטנר הן הבטוחה - אם יהיה כשל תמיד יוכלו מחזיקי האג"ח לתפוס את מניותיה.

הכוונות האמיתיות והצרות האחרות

והנה כמה תהיות שמחזיקי האג"ח צריכים להעלות: מה יקרה אם בן דב לא יהיה יותר בעל הבית של פרטנר, מי יבטיח שבעל בית חדש ינקוט אותה מדיניות דיבידנדים; ואם בן דב ימכור חלק ממניותיו, הרי התזרים מהדיבידנדים יקטן בהכרח, ומה אז; ואם פרטנר תהיה חברה פרטית, הרי המצב משתנה מיסודו.

רצוי שמחזיקי האג"ח של סקיילקס ישאלו עצמם בקרוב את השאלות האלו, באמצעות נאמן האג"ח או בפנייה ישירה לבן דב, אבל נקודה אחת ברורה - כדאי להם לברר עד תום את כוונותיו של בן דב, ולהבהיר לו כי מן הראוי שיפנה את התמורה שיקבל, בכל דיספוזיציה שיעשה במניות פרטנר, להחזר חובותיו.

אם בן דב יעשה כך, וישתמש בתמורת המניות לחיזוק מצבה הפיננסי של סקיילקס - מצוין. אבל לבן דב יש צרות אחרות. למשל הצורך הבוער לשלם למחזיקי אג"ח סאני, החברה האם של סקיילקס, שנסמכת עליה לתשלום חובותיה. לא נופתע אם הוא ירצה שסקיילקס תחלק דיבידנד גדול שיעלה לסאני (במקום להחזר חובות האג"ח).

ואם עדיין מי ממחזיקי האג"ח של סקיילקס מרגיש נינוח, כדאי שייזכר במחזיקי אג"ח טאו. אותם בן דב הרגיע בסוף 2008, הציע להם חיבוק ולהתאזר בסבלנות, וסיפר להם כמה הוא אוהב אותם. אך מיד לאחר מכן יצאה טאו למסע מימוש נכסים, כדי להקטין את חובותיה לבנק לאומי. שנתיים וחצי לאחר מכן התברר שאין לטאו כסף לשלם למחזיקי האג"ח שלה, ובן דב שלח את נושיו לתספורת קצוצה.