IDB פועלת לקבלת 200-300 מ' ש' הלוואה ממוסדיים

האג"ח של אי.די.בי נסחרות בתשואה של עד 15% ומקשה על הקבוצה בהנפקות אג"ח חדשות; אם תילקח ההלוואה היא תתבצע קרוב לוודאי בריבית נמוכה יותר ■ הקונצרן נדרש ל-250 מיליון שקל עד יוני לפירעונות אג"ח

קונצרן אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר בוחן אפשרות של לקיחת הלוואה פרטית מגופים מוסדיים. ל"גלובס" נודע כי באחרונה נפגשו בכירים בקבוצה עם כמה חברות ביטוח ובתי השקעות, כדי לבחון אפשרות שלפיה אי.די.בי אחזקות, או החברה הבת, אי.די.בי פתוח, יקבלו הלוואה בהיקף של 200-300 מיליון שקל.

אי.די.בי מעוניינת בהלוואה לטווח קצר יחסית של שנתיים, שתילקח מגוף מוסדי אחד, או לכל היותר שניים. המו"מ נמצא בשלבים ראשונים, ובאי.די.בי ביקשו מהמוסדיים לשמור על דיסקרטיות. כיום האג"ח של אי.די.בי נסחרות בתשואה של עד 15%. אם תילקח ההלוואה היא תתבצע קרוב לוודאי בריבית נמוכה יותר. כפיצוי, צפויים המוסדיים לדרוש ביטחונות או ערבויות אישיות.

אי.די.בי אחזקות נדרשת לגיוס של 250 מיליון שקל עד יוני הקרוב כדי לעמוד בפירעונות האג"ח, ואילו החברה הבת אי.די.בי פתוח זקוקה ל-1.4 מיליארד שקל כדי לפרוע את חובותיה עד סוף השנה.

אי.די.בי נשענה בעבר על דיבידנדים מהחברות הבנות כמקור להחזרי האג"ח, אך מבחינה חשבונאית יש כיום לדיסקונט השקעות (ולכור שתחתיה) בעיה של גירעון ביתרות עודפי הרווח הניתנים לחלוקה.

גירעון זה נוצר בעיקר בשל ההשקעה בקרדיט סוויס, שהסבה לקבוצה הפסדים כבדים בשנת 2011.

מגבלות באג"ח ובהלוואות מבנקים

אי.די.בי איננה יכולה כיום להנפיק אג"ח כדי למחזר את החוב, מאחר שהאג"ח הקיימות נסחרות כאמור בתשואה גבוהה. נוסף לכך, אין ביכולתה לקחת אשראי בנקאי על מנת לפרוע את האג"ח, מאחר שהקונצרן נמצא על סף מגבלות האשראי לקבוצת לווים כמעט בכל הבנקים - מגבלות שהוחמרו לאחרונה.

בבנק הפועלים, למשל, נמצא הקונצרן בחריגה של מיליארד שקל נכון לסוף ספטמבר 2011. יחד עם זאת, הקונצרן פרע לפחות 750 מיליון שקל לבנק מאז.

כדי לפרוע את חובותיה, מבצעת החברה כמה צעדים. אי.די.בי נמצאת במו"מ מתקדם עם משפחת לבנת למכירת מניות השליטה בחברת משאב, חברה בת של כלל תעשיות, לפי שווי של 2.5 מיליארד שקל. אופציה נוספת הנבחנת היא כאמור הלוואה פרטית מגופים מוסדיים, וכן בוחנים בקבוצה נטילת אשראי מבנקים זרים.

גיוס חוב באמצעות הלוואות פרטיות מהגופים המוסדיים תפס תאוצה בשנת 2011 . היקף ההלוואות הפרטיות, כלומר עסקאות ישירות בין פירמה לגוף מוסדי המעניק לה אשראי ישירות, זינק בשנת 2011 פי 2.5, והגיע ל-7.4 מיליארד שקל, בהשוואה ל-3 מיליארד שקל בכל אחת מהשנים 2010 ו-2009.

הלוואות פרטיות תפסו תאוצה בשנה האחרונה מאחר שהמוסדיים לא נדרשים ליישם בהן את דרישות ועדת חודק החלות על הנפקות אג"ח. כמו כן, מבחינת החברה הלווה, נוח להסכים לדרישות מסוימות, כאשר החברה יודעת שאם תחרוג מהן, היא תצטרך להתמודד עם נושה אחד, ולא עם נושים רבים כמו בהנפקת אג"ח.