ליברמן נפגש עם הילרי קלינטון ודן עמה על איראן וסוריה

למרות הצינה ההדדית: ליברמן הודה לקלינטון על עמדתה הנחושה של ארה"ב במאמצים לבלום פיתוח נשק גרעיני ■ דיפלומט אמריקני: "אין שום סיבה לא להיפגש עם ליברמן, אם כי הפגישה הזו לא תניב הרבה"

שר-החוץ, אביגדור ליברמן, נפגש הערב (ג') עם שרת החוץ של ארה"ב, הילארי קלינטון. השניים לא ענו על שאלות של עיתונאים בפרק הזמן הקצר שבו הם התייצבו לפני צלמים בסטייט דיפרטמנט, בתחילת פגישתם, והסתפקו בשיחה מאולצת על מזג האוויר.

בניגוד לשרי-חוץ קודמים, ליברמן אינו מרבה לבקר בוושינגטון. זה ביקורו השני בבירה (הראשון נערך ביוני 2010). זו גם פגישתו השניה עם קלינטון (הראשונה נערכה בירושלים בספטמבר 2010). נדירות המגעים מעידה על הצינה בין ממשל אובמה לבין השר. היו אפילו תהיות אם קלינטון תיאות להיפגש עמו. לא ברור אם ליברמן, מצידו, נמנה עם חסידיה של קלינטון. מקור ישראלי ביקש להדגיש, כי היחס הקריר של הממשל לליברמן אינו משקף את היחס לישראל או לנציגיה בארה"ב.

ליברמן הודה לקלינטון על עמדתה הנחושה של ארה"ב במאמצים לבלום פיתוח נשק גרעיני באיראן ואמר כי הצעדים שננקטו בשבועות שחלפו מעבירים מסר חשוב לאזור כולו, לפי הודעה של לשכת השר. הם דנו באירועים בסוריה והביעו דאגה ממה שמתרחש שם, ודיברו גם על ההתפתחויות במצרים ובלבנון ועל היחסים עם הפלסטינים. בכל אופן, תוכן השיחה היה פחות חשוב מהשיחה עצמה, כפי שציין הערב הבלוג של האנליסטית לורה רוזן ביאהו.

"הפגישה היא המסר", אמר דיפלומט אמריקני לשעבר שמצוטט בבלוג. "אין שום סיבה לא להיפגש עם ליברמן, אם כי הפגישה הזו לא תניב הרבה. פגישות דיפלומטיות רבות אינן מניבות הרבה".

וארון מילר, שהיה מראשי הצוות האמריקני שהשתתף במו"מ בין ישראל לפלסטינים אמר לרוזן: "יש רק ישראלי אחד שמתסכל את קלינטון יותר מליברמן וזה ראש הממשלה". על גבעת הקפיטול, נפגש ליברמן עם מחוקקים בכירים. לפני הפגישה עם שר-החוץ אמר סנטור ג'ון קרי, יו"ר ועדת החוץ של הסנט, כי המשבר בסוריה "שונה לגמרי" מהאירועים שהובילו להתערבות מזוינת של כוחות מערביים בלוב.

"אני חושב שהגישה שלנו צריכה להיות שונה", אמר קרי. "אני חושב שאנו צריכים לגנות מה שמתרחש שם, ואכן גינינו, ואנו צריכים לפעול בהתמדה רבה יותר מול רוסיה וסין במאמץ לשכנע אותם לשנות את עמדותיהן".

ליברמן נפגש גם עם מחוקקים רפובליקניים. בעקבות הפגישה קרא סנטור ג'ון מקיין לממשל לחמש את מתנגדי משטר אסד בסוריה. "שפיכות הדמים שם חייבת להיפסק", הכריז מקיין.