רשות המסים חוקרת הברחות טלפונים סלולריים

החקירה, שהחלה בעקבות תלונות של יבואנים, הובילה לעצירת משלוחים של טלפונים סלולריים - מה שגרם למחסור של דגמים מסוימים אצל חלק מהיבואנים

רשויות המכס פתחו בחקירה נגד הברחות של טלפונים סלולריים. החקירה הובילה לעצירה של משלוחים של טלפונים סלולריים, מה שגרם למחסור של דגמים מסוימים אצל חלק מהיבואנים.

ממידע שהגיע ל"גלובס" עולה כי החקירה החלה בעקבות תלונות של יבואנים מסוימים, שהראו למכס כי המחירים המוצהרים של חלק מהטלפונים הסלולריים נמוכים מדי כדי שלא ישולם בגינם מס קנייה מלא.

בשנים האחרונות החריפה מאד התחרות בין היבואנים הרשמיים לבין היבואנים הלא רשמיים של טלפונים סלולריים. בגלל מבנה השוק בישראל התפתח הענף בצורה לא תקינה, והתחרות העזה בין שני סוגי היבואנים הובילה לחשדות והאשמות הדדיות - מה שכנראה גרם למכס להתערב ולהתחיל לחקור את הנושא.

מסתבר כי המכס קיבל מידע לפיו חלק מהטלפונים הסלולריים שמיובאים לישראל, הוצהר לגביהם שעלותם מסתכמת במחיר של 200 דולר למכשיר - בעוד שהמחירים הרשמיים של היצרנים מראים כי המחירים גבוהים לעתים פי שניים ופי שלושה.

המכס חושד כי היבואנים דיווחו דיווח כוזב כדי להתחמק מתשלום מס קנייה, וייתכן שאפילו שילמו בצורה לא חוקית חלק מהסכום בחו"ל לדילרים.

לאחרונה פנו רשויות המכס ליבואנים הרשמיים וביקשו מהם למסור להם את המחירונים הרשמיים של יצרני המכשירים, כדי שיוכלו להשוות. הסתבר כי המחירים של חלק מהדגמים הצביעו על פער גדול שקשה להסבירו.

במלים אחרות, החוקרים בודקים כיצד קורה שיצרן מסוים מוכר מכשיר ב-500 דולר לנציגים שלו או לדילרים ברחבי העולם, ואילו כאן בישראל היבואן הלא רשמי מצהיר על מחיר הנמוך בחצי.

כאמור, כתוצאה מהחקירה עצר המכס משלוחים של יבואנים מסוימים. במקביל, נבדק כיצד דגמים מסוימים נכנסים לישראל גם כאשר הם לא מקבלים אישור סוג ממשרד התקשורת, מה שאומר שהמכשירים הוברחו בדרך לא חוקית, כנראה דרך מזוודות.

כך למשל ניתן למצוא את המכשיר סמסונג גלקסי נקסוס בחלק מהרשתות, כאשר למכשיר אין אישור סוג, וסאני היבואנית - הרשמית של סמסונג - אף לא מייבאת אותו.

מרשות המסים נמסר בתגובה: "אכן מהחשדות הנבדקים עולה כי מדובר בתופעה חמורה של הנמכת מחיר והברחת פלאפונים לישראל. הפרשות השונות מטופלות בימים אלה על-ידי המכס ונבחנות הן במישור האזרחי והן בפלילי".