הרבה יותר כיף להיות שגריר בסין

אך כדי שלא יווצר רושם שוילנאי מפנה עורף לעורף שלנו, הוא נתן אתמול הופעה מהסרטים

אם יפן היא ארץ השמש העולה, אז עבור ישראל סין היא ארץ השמש השוקעת. כלומר מקום מקלט לאנשי ציבור שהשמש הפוליטית שלהם הפסיקה לזרוח. אני זוכר איך שלחו לשם את אורה נמיר כאשר הגיעה לפרקה, כלומר לסוף הקריירה הפוליטית שלה. עכשיו הגיע תורו של מתן וילנאי, המכונה השר להגנת העורף.

עסקה מאוד כדאית

האמת שוודאי לא נסתרה מוילנאי, היא שבסך הכל מדובר בעסקה מאוד כדאית מבחינתו. במקום להתעסק עם מסכות אב"כ וממ"ד-שממ"ד, במקום לצאת לסיורים במקלטים מוזנחים, מה רע בלחיות בתנאים של שגריר במדינה כל כך מעניינת כמו סין? אני מדגיש, כמובן, את תנאי השגריר, כי בלעדיהם זה אולי לא כל כך כיף.

ומה בקשר לעורף שלנו? לפי התשובה שנתן וילנאי עצמו לשאלה זו, מצבנו לא כל כך טוב. אין מספיק מסכות, מצב המקלטים על הפנים. אז לא יותר טוב לבלות בסין בתנאים של לוקסוס?

אבל כדי שלא ייוצר הרושם שוילנאי מפנה את העורף שלו לעורף שלנו, הוא הרביץ אתמול הופעה מהסרטים. זה קרה בוועדת משנה של ועדת החוץ והביטחון בה נדון "מצב העורף". מהרגע הראשון וילנאי היכה על ימין ועל שמאל, כשהוא צועק, דופק על השולחן, כולו שוצף וקוצף. "אתה שקרן, אתה כזה קטן, אתה כלום, אתם לא שווים שום דבר, איזה מן התנהגות זאת", הטיח בנציג האוצר.

על מה הוא משתולל?

כשהתברר ליו"ר הוועדה, זאב ביילסקי, שאת ההשתוללות הזאת אי אפשר להפסיק, הוא נעל את הישיבה והשאיר את הנוכחים, ועכשיו גם את הציבור, עם השאלה מה קרה לוילנאי? בכל זאת, הבן אדם אחראי על העורף מיולי 2007, בתחילה כסגן שר הביטחון ולאחר מכן כשר להגנת העורף. זה בערך ארבע שנים וחצי. אז על מי הוא כועס? גם אם יש ממש בטענות וילנאי על קיפוח משרדו, למה אנחנו שומעים על זה רק עכשיו?

יש כמה תשובות אפשריות. האחת - יציאתו הקרובה של וילנאי לסין. אפשרות נוספת - בקרוב עומד מבקר המדינה לפרסם דוח על מוכנות (או אי מוכנות) העורף, כלומר על וילנאי ומשרדו. ויש גם אפשרות שלישית, שמדובר בהתפרצות מתוך אכפתיות. אם אפשרות זו ריאלית, היא מזמינה שאלה: אכפתיות למי? למדינה, או לגורלו ולתדמיתו של שגרירנו הבא לסין?

סינית הוא מדבר אלינו

תגובת משרדו של וילנאי לפרשה: "וילנאי ערך מהפכה בעורף בחמש שנות פעילות (דבר נדיר בפוליטיקה הישראלית). בעבודה אינטנסיבית ואיכותית לא השאיר אבן על אבן, ואין מה להשוות בין העורף בשנת 2012 לבין המצב ב-2007". אז אם וילנאי עשה עבודה איכותית, למה הוא צועק שהמצב רע? אין זאת אלא שסינית הוא מדבר אלינו.