הכנסת טובעת בהצעות חוק פרטיות: צפי ל-14,000 בעשור

השבוע הונחה הצעת החוק הפרטית ה-4,000 במספר בכנסת הנוכחית ■ בהולנד הוגשו בעשור האחרון 118 הצעות פרטיות - קצב של 3 שבועות במונחים ישראליים

השבוע הונחה על שולחן הכנסת הצעת החוק הפרטית ה-4,000 במספר בכנסת הנוכחית. לפי האתר "ישראלים למען הצלת הדמוקרטיה", סיכוייה של הצעה זו - ושל כל הצעה חוק פרטית אחרת בישראל - לעבור את כל שלבי החקיקה עומדים על 5%-6% בלבד, ורבים סיכוייה לא לעלות כלל לדיון בקריאה טרומית ולהיקבר בארכיוני הכנסת.

לפי נתונים המתפרסמים באתר "ישראלים למען הצלת הדמוקרטיה", הוגשו בישראל בעשור האחרון 12,725 הצעות חוק פרטיות, לעומת 1,670 בפינלנד המדורגת שנייה ו-915 בבריטניה שבמקום השלישי. בהולנד הוגשו בעשור האחרון 118 הצעות חוק פרטיות - קצב של 3 שבועות במונחים ישראליים.

לפי האתר, כרגע עומד קצב ההגשה הישראלי יותר מ-14 אלף הצעות חוק בעשור. הצעות חוק פרטיות רבות מטילות עומס קיצוני על הכנסת והממשלה - ומשמשות בעיקר ליחסי ציבור עצמיים של חברי הכנסת שמגישים אותן.

הפורום לתיקון שיטת הממשל, שאותה מקדמת תנועת ישראלים להצלת הדמוקרטיה, מציעה לייעל את מנגנון הגשת הצעות החוק הפרטיות באמצעות קביעת מכסה של הצעות שיוכל להגיש כל חבר כנסת.

בנוסף, מבקשת התוכנית לקבוע שורה של פרמטרים שאליהם יידרשו חברי הכנסת לכלול בהצעות החוק - עלות יישום, מקורות מימון, השלכות על סוגיות כוח-אדם, חברה, סביבה ועוד. פירוט מסוג זה ידרוש ממנסחי ההצעות לבצע מחקר מקדים ולעמוד מאחורי השפעותיהן הצפויות.

האם שינוי כזה יקרה? לא אם זה תלוי בחברי הכנסת.