בכיר ב'פד': "הקלה כמותית - הדרך לספק דחיפה לכלכלה"

ג'ון וויליאמס, ראש שולחת ה'פד' בסן פרנסיסקו, אמר כי הוא "צופה שקצב הצמיחה של הכלכלה יהיה איטי בצורה מתסכלת וששיעור האבטלה יישאר גבוה בשנים הקרובות"

הפדרל ריזרב עשוי להזדקק לעוד סבב של רכישות אג"ח אם הכלכלה תאבד מומנטום או אם האינפלציה תשאר מתחת ל-2%, אמר היום (ד') ראש שלוחת ה'פד' בסן פרנסיסקו, ג'ון וויליאמס.

וויליאמס, חבר הגוף המפקח על הריבית ב'פד', אמר כי רכישה של ערבויות מגובות משכנתאות - "הקלה כמותית", תהיה "הדרך הטובה ביותר לספק דחיפה לכלכלה".

דבריו מקבלים חיזוק כאשר בוחנים את העליות בשווקים, בעיקר הטיפוס של מדד ה-S&P500 שהגיע במאי האחרון ל-1,370 נקודות. זה היה בדיוק לפני שתוכנית ההקלה הכמותית השנייה (QE2) של ה'פד' הגיע לסיומה, אז רכש הבנק 600 מיליארד דולר על מנת להוריד את שיעורי הריבית. לאחר מכן, עד חודש אוקטובר, צנחו המדדים, בעיקר על רקע משבר החובות באירופה, וה-S&P500 הגיע לרמה הנמוכה של 1,074 נקודות. אז השיק ה'פד' את "אופריישן טוויסט", שבעקבותיו עלה עד כה המדד ביותר מ-20%.

עוד העריך וויליאמס כי על אף השיפור בתקופה האחרונה בשוק העבודה, שהתבטא בעיקר בנתוני התעסוקה האחרונים, שיעור האבטלה יישאר מעל 8% בשנת 2013 ומעל 7% ב-2014.

"אני צופה שקצב הצמיחה של הכלכלה יהיה איטי בצורה מתסכלת וששיעור האבטלה יישאר גבוה בשנים הקרובות", אמר וויליאמס. אולם ביחס למשקי הבית ותנאי האשראי הוא חיובי, וציין כי אלה "משתפרים לאט לאט". הוא העריך כי השנה הכלכלה תצמח ב-2.25% וב-2013 ב-2.75%.

בשבוע שעבר פורסמו נתוני התעסוקה לחודש ינואר, לפיהם נוצרו כ-243 אלף משרות חדשות, משמעותית מעל הציפיות בשוק - עת אנליסטים ציפו ליצירה של כ-150 אלף משרות בלבד. גם שיעור האבטלה ירד ל-8.3%, לאחר שהיה צפוי להיוותר ברמה של 8.5%.