הישג לעובדי הקבלן: יזכו לתוספות שכר ולהעסקה ישירה באופן חלקי

(עדכון) - חלק מעובדי הניקיון במגזר הפרטי יעברו להעסקה ישירה, ואילו במגזר הציבורי עובדי הניקיון והשמירה יזכו לשכר של 4,500 שקל לפחות והצמדה לתוספות השכר במגזר הציבורי ■ בשעות הקרובות: מסע"ת משותפת לאוצר ולהסתדרות

ראשי ההסתדרות, המעסיקים הפרטיים ומשרד האוצר, יחתמו היום (ה') על הסכם העקרונות שיביא לסיום השביתה הכללית במשק, שנכנסה הבוקר ליומה השני ברציפות.

למעשה, מדובר בשני הסכמים נפרדים: האחד למגזר הפרטי הנחשב לדרמטי יותר, והאחר למגזר הציבורי שנחשב מהפכני פחות אך פורץ דרך בעניינם של עובדי הקבלן. לפי כל קנה מידה מדובר בהישג היסטורי המשפר את מעמדם של עובדי הקבלן במשק אחרי יום אחד של שביתה, אולם גם בהסתדרות מבהירים כי הדרך עוד ארוכה למהפכה אמיתית בתנאי העסקתם של עובדים אלה.

באשר למגזר הפרטי, מדובר בהסכם שנחשף השבוע לראשונה ב"גלובס", כאשר הושגה כעת הסכמה שלפיה המדינה תוציא צו הרחבה שתחיל את ההסכם על כלל המעסיקים במגזר הפרטי ולא רק אלה החתומים עליו. על פי עיקרי ההסכם, לא ניתן יהיה להעסיק עובדי ניקיון באמצעות קבלנים אחרי 9 חודשי העסקה, כאשר עובדים שכבר צברו את הוותק הזה ייקלטו כעובדים מן המניין במקומות העבודה.

התנאי לכך הוא שהעובד מועסק ב-90% משרה. אחת הבעיות העיקריות בסעיף הזה נובעת מן העובדה כי תקופת הזמניות בת ה-9 חודשים תיספר רק החל מרגע החתימה על צו ההרחבה, והמשמעות היא שמעסיקים רבים עשויים לדרוש מהקבלנים "לנייד" את עובדי הניקיון למעסיקים אחרים או להוריד אותם באחוזי המשרה.

ל"גלובס" נודע כי ההסתדרות דאגה בעניין זה להכניס סעיף בהסכם המחייב את המעסיקים ב"תום לב" שיאפשר לתבוע אותם במקרה של התחכמות, אולם התחכמויות כאלה צפויות על פי ניסיון העבר עם חוק חברות כוח אדם שכלל סעיף דומה.

עוד על פי ההסכם במגזר הפרטי, עובדי קבלן המועסקים בתחומים שמוגדרים כ"ליבת העסק" כתף אל כתף עם עובדים המועסקים בתפקידים זהים להם, כמו עובדי ייצור בתעשייה למשל, ייקלטו כעובדים מן המניין. למעשה, הדבר מחויב כבר היום לפי חוק חברות כוח אדם, אולם הפעם ההסכם כולל ועדת מעקב שתבחן את היישום שלו ותנסה למנוע התחכמויות שונות מצד המעסיקים. בנוסף, ההסכם קובע כי יתר עובדי הקבלן שלא יעברו להעסקה ישירה, יזכו להשוואת תנאים אל מול תנאיהם של העובדים המקבילים להם ביותר במקום העבודה.

במגזר הציבורי: תוספות שכר לעובדי הקבלן

ההסכם במגזר הציבורי שונה כאמור, בעיקר בשל התעקשות המדינה שלא לקלוט מסה של עובדי קבלן ובפרט עובדי ניקיון. במרכז ההסכם ישופרו תנאיהם של עובדי הניקיון והאבטחה כך ששכרם יעמוד על 4,500 שקל בחודש לפחות, ולראשונה בהיסטוריה הם יוצמדו להסכמי השכר במגזר הציבורי. המשמעות היא שבכל פעם שעובדי המגזר הציבורי יקבלו תוספות שכר מתוקף ההסכמים שנחתמים מזה 3-4 שנים, גם עובדי הניקיון והשמירה במגזר הציבורי יקבלו תוספות דומות.

למעשה, עובדים אלה יהנו כבר מהפעימות הנותרות שהמדינה צפויה לשלם לעובדי המגזר הציבורי מתוקף ההסכם הקודם: 2.25% בינואר 2013 ועוד 1% נוסף ביולי 2013. זאת הפעם הראשונה שעובדי קבלן זוכים לאופק כלשהו מבחינת תנאי שכרם. עובדי הניקיון והאבטחה יקבלו גם חלק מהתנאים הסוציאליים של יתר עובדי המגזר הציבורי, כמו קרן השתלמות ופנסיה מקיפה ומיטיבה מהיום הראשון לעבודה. כך גם בנוגע למתנות לחג, תשלום מוגדל בגין ימי הבראה וסבסוד ארוחות.

המדינה הסכימה לקלוט חלק קטן מאוד מעובדי הקבלן בשירות המדינה: לפי ההסכם, ייקלטו עובדים המועסקים "כתף אל כתף" בדומה לעיקרון שנקבע במגזר הפרטי, וכן את עובדי הניקיון בביה"ח תל השומר וב-15 הוסטלים לבעלי מוגבלויות, כחלק ממה שהוגדר כ"פיילוט".

עוד הישג חשוב נוגע לתוספת של 100 פקחי עבודה, שיכפילו בעצם את מספר הפקחים שמועסקים כיום במשרד התמ"ת האחראים לאכיפת חוקי העבודה במשק. תוספת הפקחים נידונה כבר למעלה משנה עוד לפני המאבק הנוכחי, אולם המאבק הוא שהאיץ את הסיכומים בעניין.

בצהריים תתקיים בירושלים מסיבת עיתונאים במעמד שר האוצר יובל שטייניץ, יו"ר ההסתדרות עופר עיני, ויו"ר לשכת התאום של הארגונים הכלכליים שרגא ברוש. באיגוד לשכות המסחר, בראשות אוריאל לין, הגיבו הבוקר להסכם המסתמן והבהירו כי הם בעד שיפור תנאים, אך נגד "העסקה ישירה בכפייה מכוח התחייבות משפטית".