האם ועדת זליכה באמת תפתח את השוק ליבוא רכב אישי?

למי שמקווה כי המלצות ועדת זליכה ירחיבו את היבוא האישי, מומלץ להביא בחשבון את רשות המסים, שמתכוונת לפעול נגד ההמלצות

בשנתיים האחרונות הפך היבוא האישי של כלי רכב לישראל מפעילות יבוא חצי-חשאית שכרוכה בהימור כלכלי, לטרנד אופנתי גלוי ומוחצן של המאיונים והאלפיונים העליונים. הרבה מאוד בעלי ממון ותפקידים בכירים במשק, שאין להם בעיה לרכוש רכב יוקרה מיבוא רגיל, מייבאים כלי רכב ביבוא אישי ולעתים גם כמה, עבור בני המשפחה.

אמנם אנחנו באופן אישי לא מעורים בחיי החברה הגבוהה ובקודים החברתיים של סביון, ארסוף ובני ציון; אבל אפשר לשער שהמוטיבציה היא משהו בסגנון, "איך לגרום לשכן להרגיש פראייר". כלומר, איך אפשר לייבא רכב בדיוק כמו שלו, או אף יוקרתי ממנו, בעשרות אלפי שקלים פחות (ולדאוג כמובן שהוא יהיה מודע לכך). מוטיבציה אחרת היא, לייבא רכב שאין שום סיכוי שיהיה אותו לשכן. כלומר, דגמים שונים ויוצאי דופן שלא ניתן לרכוש בישראל מהמדף.

הבאזז של זליכה

לפיכך, אין זה מפתיע שהמלצות ועדת זליכה בנושא הרחבת היבוא האישי, שנחשפו באחרונה, עוררו באזז רציני בחוגי הממון וההשפעה המקומיים. ההמלצות כוללות אפשרות לייבא באופן חופשי דגמים שונים ומשונים, שלא מיובאים באופן סדיר ושחלקם אף היו אסורים עד כה ליבוא.

ההמלצות מסירות דרישות טכניות טורדניות כמו הקטנת עלויות היבוא; אפשרות לייבא שני כלי רכב בו-זמנית ולמכור אותם מיידית; אפשרות לרכוש רכב מהמלאי, כלומר במסירה מיידית וללא צורך לחכות חודשים; ועוד. בקיצור, גן עדן לשוחרי החיסכון וחובבי רכבי היוקרה יוצאי הדופן. אנחנו מכירים מקרים של סוחרי רכב זריזים, שכבר מקבלים הזמנות ליבוא אישי בתנאים החדשים, מתוך הנחה שעד שהמכוניות יגיעו ארצה דרך הים, תוך חודשיים-שלושה, הרפורמה כבר תהיה בתוקף.

אלא שלפני שמתלהבים צריך לזכור פרט בסיסי אחד: לאחר שמשרד התחבורה יקבל את ההמלצות בנושא היבוא האישי - ואנחנו מוכנים להמר שהוא יקבל אותן ללא סייג ובמהירות שיא - השוק הזה עדיין לא יהיה פתוח. רחוק מכך. הסיבה היא, שוועדת זליכה הוקמה ללא שיתוף פעולה של האוצר וללא סמכויות בנושא מיסוי. ברשות המסים אף אמרו לנו באחרונה בגלוי כי "ההמלצות לא גובשו על דעתנו וללא תיאום איתנו".

שובר הגלים הרציני

המשמעות היא, שהגל הענק של כלי הרכב מהיבוא האישי שכבר מתחיל להתגלגל לכיווננו, צפוי להיתקל ב"שובר הגלים" של המכס, שמתכוון להפעיל את כל הכלים העומדים לרשותו: בדיקה מדוקדקת של חשבוניות, כדי למנוע הנמכת מס מלאכותית; בדיקות מס; דרישות הצהרות הון וחקירות של המייבאים; וכדומה. רמז לכוונות הללו כבר ניתן לראות בשבועות האחרונים, כשהמכס הגביר את האכיפה וחסם לא מעט מקרים בולטים, במיוחד של ניסיונות הונאה, שנועדו להפחית את חבות המס על הרכב בארץ. מי שבונה על "יבוא אישי חופשי ללא סיכון", צריך לקחת זאת בחשבון.