סקירה: כל מה שרציתם לדעת על קרנות הפנסיה החדשות

עבור רובנו דיון על החיסכון הפנסיוני מהווה סוגיה סבוכה ומעורפלת, למרות שהאחריות היא עלינו ■ ב"גלובס" מסקרים את 14 הקרנות הקיימות כיום, המנהלות כ-100 מיליארד שקל

עבור רובנו דיון על החיסכון הפנסיוני מהווה סוגיה סבוכה ומעורפלת, למרות שהאחריות לחיסכון זה מוטלת כמעט באופן מוחלט על החוסך. משרד האוצר, שמכיר את הקושי הזה, הודיע על כוונתו לפתח את החינוך הפנסיוני. בסדרת הטורים שאנו פותחים היום, נשתדל לפשט עולם זה.

החיסכון הפנסיוני נועד לשמר את איכות החיים הכלכלית של החוסך ומשפחתו גם לאחר צאתו ממעגל העבודה - בין אם הגיע לגיל פרישה, בעקבות נכות שגרמה לאובדן כושר עבודה, או מוות חלילה.

החיסכון הפנסיוני במדינת ישראל מורכב משלושה רבדים: קצבאות המשולמות על-ידי המוסד לביטוח לאומי, כספים שנצברו בתוכניות הפנסיוניות השונות, וחיסכון אישי-וולונטרי באפיקים פרטיים.

נפתח בסקירת המוצרים ב"סופרמרקט הפנסיוני": קרנות פנסיה, פוליסות ביטוח וקופות גמל, תוך מתן דגשים מעשיים והשוואה בין המוצרים.

קרנות הפנסיה החדשות נפתחו ב-1995, והחליפו את הקרנות ההסתדרותיות הוותיקות, שהולאמו ב-2003 על רקע גירעונות צבורים.

קרנות הפנסיה החדשות נמכרו במכרז מידי ההסתדרות לחברות הביטוח. כיום כל 14 הקרנות נמצאות בידי גופים מוסדיים - חברות ביטוח ובתי השקעות, ומנהלות כ-100 מיליארד שקל.

אופן ההתקשרות

זכויות העמיתים בקרן הפנסיה מעוגנות בתקנון המשתנה מקרן לקרן, ומבטא את המסלולים שמציעה הקרן, ההגדרות לאירועים השונים שעלולים להתרחש, חישוב הקצבה הצפוי ועוד. התקנון ניתן לשינוי באופן חד-צדדי, בכפוף לאישור משרד האוצר, בעיקר בעקבות התארכות תוחלת החיים.

קצבת הזיקנה בגיל פרישה מבוססת על חלוקת הסכום שצבר העמית במקדם המרה לקצבה. המקדם מבטא את תוחלת החיים שהקרן צופה לעמית. תוחלת חיים מתארכת מגדילה את המקדם, ומקטינה את קצבת הזיקנה. בקרנות הפנסיה מקדם ההמרה אינו מבוטח, ושינויו חל גם על צבירות קיימות בעת השינוי. לדוגמה: המקדם של עמית שהצטרף בשנת 2000 בגיל 30, הוא כ-150 (1,000 שקל קצבה על צבירה של 150,000 שקל בגיל פרישה). כיום מקדם הקצבה של אותו עמית הינו כ-185 (1,000 שקל קצבה על צבירה של 185,000 שקל בגיל פרישה).

אם הנך עמית בקרן פנסיה, חשוב שתדע, כי החיסכון שלך חשוף לשינויים בתקנון הקרן לאורך שנות החיסכון, ועליך לבדוק את השפעות השינויים הללו לאורך כל אותן שנים.

המסלול הביטוחי

קרן הפנסיה מספקת שלושה כיסויים ביטוחיים המשולמים כקצבה חודשית: קצבת זיקנה לגיל הפרישה, קצבת נכות (לאובדן כושר עבודה) וקצבת שארים (למקרה מוות).

הכיסוי הביטוחי בקרן פנסיה הנו הדדי ומשולם על-ידי העמיתים. מנהל הקופה צופה את מספר הנכים והמתים בשנה. במידה שמספרם של אלו בפועל גבוה יותר - המימון לקצבאות יבוא על חשבון חיסכון העמיתים; במידה שיהיה נמוך יותר - יקבלו את עודף העלות שנגבתה לחיסכון שלהם. נתון זה נקרא "תשואה דמוגרפית".

העמית יכול לבחור את גובה הכיסוי הביטוחי שאותו ירכוש. כיסוי ביטוחי גבוה יותר מקטין מעט את החיסכון, ולהיפך (ראו דוגמה בטבלה). רווק, גרוש או אלמן יכול לבטל את פנסיית השארים, ולהגדיל את החיסכון. צעד זה דורש עדכון של קרן הפנסיה אחת לשנתיים, או עם השינוי במצב המשפחתי.

למי ישולם הכיסוי?

במקרה מוות תשולם קצבה לשארי העמית (בן הזוג וילדים עד גיל 21). בחלק מהקרנות קיימת אפשרות תשלום להורה נתמך או לבן מוגבל. במידה שאין שארים, יועבר החיסכון למוטבים שהגדיר העמית מראש.

ניהול הכסף

הקרנות נהנות מרשת ביטחון ממשלתית של אג"ח מיועדות. האיגרות מעניקות תשואה שנתית צמודת מדד של 4.8% על 30% מנכסי העמיתים. על רקע התנודתיות בשוקי ההון בשנים האחרונות (2007, 2009 ו-2010 חיוביות, לעומת 2008 ו-2011 השליליות), נראה שיש יתרונות לרשת ביטחון זו.

באחרונה נשמעים קולות מכיוון משרד האוצר על חלוקה שונה של רשת ביטחון זו בין החוסכים. נוספה גם האפשרות לבחור מסלולי השקעה על הכספים שאינם תחת רשת הביטחון - מה שמאפשר התאמת רמת הסיכון לרצון העמית.

דמי ניהול

דמי הניהול המקסימליים בקרנות פנסיה חדשות עומדים על 6% מהפרמיה (התשלום החודשי השוטף) וכ-0.5% לשנה מהצבירה הכוללת.

בטור הבא נסקור את מוצרי הביטוח הידועים בשם "ביטוח מנהלים".

דוגמה למסלולי פנסיה שונים עבור מבוטח בגיל 30 בשכר חודשי של 10000 שקל
 דוגמה למסלולי פנסיה שונים עבור מבוטח בגיל 30 בשכר חודשי של 10000 שקל

הכותבים הם מנהל החטיבה העסקית במבטח סימון מקבוצת הביטוח מגדל, ומנהל המטה המקצועי בסוכנות. אין לראות בסקירה זו ובאמור בה ייעוץ פיננסי ו/או פנסיוני כהגדרתם בחוק. בכל מקרה, בטרם קבלת החלטה יש להיוועץ בבעל הרישיון המתאים