הבלוגרים יכולים לחייך? יוזם חוק לשון הרע ישקול לא להכלילם

מנהלי אתר הבלוגים סלונה: "התיקון לחוק לשון הרע יוצר אווירה של איום וסכנה אישית, בעיקר עבור הבלוגר העצמאי שלא נהנה מגב משפטי מערכתי"

האם מאבק הבלוגרים שנוהל בחודשים האחרונים בהובלת אתר סלונה נושא פירות? ראשי אתר התוכן לנשים, שירה מרגלית ואימי עירון, יחד עם המשפטן עו"ד יהונתן קלינגר, נפגשו אתמול עם ח"כיריב לוין כדי לדון בהחרגת הבלוגרים מתיקון הצעת חוק לשון הרע, אותו יזם הח"כ.

אתר סלונה, מאתרי הבלוגים הגדולים בישראל, פנה באמצע דצמבר לח"כ לוין במכתב, שעליו חתמו מספר בלוגרים מובילים וכתב כי "התיקון לחוק יוצר אווירה של איום וסכנה אישית, בעיקר עבור הבלוגר העצמאי שלא נהנה מגב משפטי מערכתי. הדרישות שהחוק מעמיד בפני הבלוגר, אשר כותב ללא כל משאבים מערכתיים מלבד זמנו הפרטי, הן בלתי אפשריות".

התיקון לחוק לשון הרע, אם יעבור בקריאה שנייה ושלישית, יגדיל פי שישה את סכום הפיצוי שישולם לאדם שנפגע מדיבה שפורסמה נגדו, מ-67 אלף שקל (לאחר שיערוך והצמדה) ל-300 אלף שקל, ללא שיידרש להוכיח את הנזק שנגרם לו. פיצוי על פרסום שנעשה בכוונה לפגוע יכול להגיע עד 600 אלף שקל. בנוסף, תהא חובה לפרסם את התגובה במלואה וכלשונה בכל מקרה בו כותבים על גורם כלשהו - בין אם מדובר בדיווח של עובדות ידועות או בהבעת דעה פרטית.

במסגרת הפגישה ציין ח"כ לוין כי הוא מבין את מקומם של הבלוגרים בשיח הציבורי ואת תרומתם לשיח הדמוקרטי. לפיכך, הבטיח לוין לעשות אבחנה ברורה בין תוכן מערכתי של עיתונים גדולים, לבין תוכן גולשים עצמאיים, במסגרת תיקון חוק לשון הרע.

מנכ"לית סלונה, אימי עירון, אמרה בתגובה כי "במסגרת המאבק שלנו לחופש הביטוי בכלל, ובקרב בלוגרים וכותבים עצמאיים בפרט, נפגשנו עם ח"כ לוין, שלשמחתנו הביע הבנה ונכונות לערוך אבחנה ברורה בין תוכן מערכתי לתוכן גולשים. אנו סבורים כי התיקון לחוק פוגע בחופש הביטוי התקשורתי ועלול להרתיע את הכותבים העצמאיים והבלוגרים, שכן מדובר בכותבים הפועלים ללא גב מערכתי - משפטי וכלכלי".

מלבד אותו מכתב, בסוף נובמבר אשתקד הוביל אתר סלונה מהלך מחאה נגד התיקון לחוק, במסגרתו בלוגרים מובילים העלו לבלוגים שלהם פוסט העוסק בנושא חופש המידע והשיח ברשת. זאת בכדי לעורר דיון ביקורתי בנושא. בין הבלוגרים שנרתמו אז לצעד המחאה היו בועז גאון, עידו קינן, שוקי גלילי, כרמל וויסמן, טל שניידר, בועז כהן ואחרים.

על רקע כוונותיו של ח"כ לוין לבחון את ההפרדה בין תוכן מערכתי לתוכן עצמאי, יש לציין כי בדצמבר אשתקד המליצה הוועדה המייצגת לבחינת קריטריונים למתן תעודות עיתונאי לראות בבלוגרים כעיתונאים ולהעניק להם תעודות עיתונאי. השאלה היא האם הסטטוס החדש שלהם ישפיע בצורה כזו או אחרת על ההפרדה שלוין בוחן בנוגע לתיקון לחוק לשון הרע.