אקסלנס: מכירת משאב - עדות לרצינות דנקנר לשרת החוב

בבית ההשקעות מרוצים ממכירת 55% ממשאב למשפחת לבנת, מתכוננים לחלוקת דיבידנד ענק ב-IDB וממליצים למשקיעים להשקיע באגרות החוב של הקבוצה

האנליסטים יניב חברון ואלכס סורז'קו מבית ההשקעות אקסלנס מברכים על מכירת 55% ממניות משאב למשפחת לבנת, וטוענים כי העסקה מעידה על הרצינות של קבוצת IDB לשרת את החוב שלה. "מדובר בחדשות טובות למחזיקי האג"ח", כותבים האנליסטים בסקירה שפרסמו למשקיעים, בעקבות עסקת כלל תעשיות-משאב.

קבוצת IDB עובדת קשה כדי לזכות מחדש באמון המשקיעים ועבודה זו עשויה לקבל ביטוי ע"י המשך ירידת התשואות על האג"ח שלה", כותבים האנליסטים. "אנו עדיין מעריכים כי השקעה באג"ח עשויה להניב רווחי הון, אך הקבוצה תיאלץ לבצע צעדים משמעותיים נוספים להורדת מינוף. בנוסף, המשקיעים ירצו לראות תוצאות טובות יותר בחברות הבנות והשבחת הערך שלהן. תשואות האג"ח של החברה יחזרו לרמות חד-ספרתיות שיאפשרו מחזור וגיוס חוב כאשר יהיה ניתן לראות אופק של כמה שנים קדימה ביכולת ההחזר שלה, שקיפות גבוהה יותר והתנהלות שמרנית יותר".

תשואות האג"ח של IDB הרקיעו בחודשים האחרונים לרמות של 15% ויותר בעקבות ההפסדים "על הנייר" בהשקעה בבנק השווייצרי קרדיט סוויס וההרעה הפעילות העסקית של חלק מהחברות הבנות בקבוצה. עם זאת, מכירת משאב, שמצטרפת למכירת מכתשים אגן לכמצ'יינה הסינית, מציידת את הקבוצה במזומנים לקראת פירעונות תשלומי האג"ח. חברון וסורז'סקו מעריכים כי הקבוצה עשויה להמשיך לממש נכסים, כמו למשל את כלל ביטוח שנמצאת על המדף זה זמן רב.

"המועמד המתבקש למימוש היא כלל עסקי ביטוח", נכתב בסקירה. "מכירה של כלל ביטוח תהיה אפשרית רק לאחר הסרת אי הוודאות באשר לדמי הניהול בחיסכון טווח ארוך. מימושים אפשריים נוספים, אך בעלי סבירות נמוכה יחסית בתקופה הקרובה, הם מכירה של כלל ביוטכנולוגיה (ע"י קרן הון סיכון כזו או אחרת) ומכירה של שופרסל".

האנליסטים מעריכים כי עם השלמת עסקת משאב תוכל כלל תעשיות תחלק דיבידנד ענק של 800 מיליון שקל לפחות. בנוסף, IDB תוכל לחלק דיבידנד גדול נוסף בעוד כחודש בעקבות מימוש מניות בחברת פאנדטק שיניב לקבוצה רווח של 430 מיליון שקל. האנליסטים טוענים כי סכום זה יוצר "ודאות גבוהה" באשר ליכולתה של החברה לשרת את החוב השנה.