הצעת התקציב של אובמה ל-2013: כמעט 4 טריליון דולר

הבית הלבן מניח היום את הצעת התקציב על שולחן הקונגרס ■ הגירעון החזוי: 1.33 טריליון דולר ב-2012, 901 מיליארד דולר ב-2013 ■ העלאת מס למי שמשתכרים יותר מ-250 אלף דולר

ממשל אובמה מניח היום (ב') על שולחן הקונגרס את הצעת התקציב של ממשלו לשנת הכספים 2013, שמתחילה ב-1 באוקטובר השנה. גובה התקציב המוצע הוא 3.8 טריליון דולר ושניים מעקרונות היסוד שלו הם העלאת שיעורי המס לאזרחים שמשתכרים יותר מ-250 אלף דולר בשנה והזרמת כמעט 500 מיליארד דולר לפרויקטים של תשתית תחבורתית במאמץ לכווץ את היקף האבטלה.

כצפוי, הרפובליקנים תוקפים בחריפות את הצעת התקציב עוד לפני פרסומה. הם טוענים שהיא משקפת את האידיאולוגיה ה"רדיקלית" של ברק אובמה מפני שהיא אינה עושה מספיק לצמצום הגירעון התקציבי המאמיר. הרפובליקנים מצביעים על העובדה שאובמה הבטיח ב-2009, עם כניסתו לבית הלבן, למחוק מחצית מהגירעון עם תום תקופת כהונתו הראשונה. הגירעון ב-2009 היה 1.4 טריליון. ממשל אובמה חוזה שהגירעון ל-2012 יסתכם ב-1.33 טריליון דולר וב-2013 - 901 מיליארד דולר. ומזווית אחרת: החוב הלאומי נמצא עתה על רף 15 טריליון דולר.

מנהיג סיעת המיעוט הרפובליקני בסנט, מיץ' מקונל, אמר אתמול, בראיון בתכנית "מול פני האומה" ברשת CBS, כי הוא משוכנע שלא רק הרפובליקנים בסנאט יתנגדו להצעת התקציב של אובמה אלא גם רוב הדמוקרטים. הוא כל כך משוכנע שכך יקרה, עד שהוא מוכן להציג בעצמו את הצעת התקציב של הבית הלבן לדיון בסנאט, בדיוק כפי שעשה ב-2011, כדי להביך את הדמוקרטים. גם אז נמנעו רוב הסנטורים הדמוקרטיים מתמיכה במסמך התקציב הנשיאותי.

"העליתי (אשתקד) את התקציב של אובמה לדיון בסנאט מפני שהדמוקרטים לא רצו לגבש הצעת התקציב משלהם וגם לא רצו להצביע על הצעת התקציב של הנשיא", אמר מקונל. "הצעת התקציב של אובמה הובסה אז בסנט ברוב של 97 סנטורים (מתוך 100)".

הוא תקף את הדמוקרטים, שנהנים מרוב בסנאט, בגין העובדה שלא עלה בידיהם להעביר תקציב מסודר ב-1000 הימים שחלפו. החוק מחייב את הקונגרס להגיש לחתימת הנשיא תקציב כל שנה, לפני 1 באוקטובר. אך על רקע השסע המעמיק בין דמוקרטים לרפובליקנים , בין הסנאט לבית-הנבחרים ובין הקונגרס לבית הלבן, לא מצליחים המחוקקים לגבש תקציב מוסכם והם נאלצים להסתפק, כל פעם ברגע האחרון, בחוקי תקצוב זמניים שמבוססים על תקציב השנה הקודמת.

ההצעת התקציב של אובמה מנסה לגשר בין שתי מגמות סותרות לכאורה: הצורך לקצץ את הגירעון התקציבי בטוווח הארוך, והצורך להמריץ את הכלכלה בטווח הקצר ע"י הזרמה גוברת של כספים למשק.

חלק גדול מסעיפי ההוצאה מיועדים לממן כבישים וגשרים, תשתיות חיוניות אחרות, מו"פ, חינוך וכן הארכה בשנה של קרן לתשלום דמי אבטלה וקיצוץ זמני במס ביטוח לאומי. לפי דוברי הממשל, ההשקעות בתחומים אלה "יבנו כלכלה שתחזיק מעמד לאורך זמן".

הדוברים מודים, כי הגירעון התקציבי יוסיף לרחף סביב רף טריליון הדולר גם ב-2013, זו השנה החמישית ברציפות. אך, לטענתם, בשנים שלאחר מכן הגירעון ילך ויישחק במידה משמעותית - ארבעה טריליון דולר בעשר השנים הבאות.

מה יתרום לקיצוץ הגירעון? לפי הדלפות מאנשים שמודעים להצעת התקציב, 1.5 טריליון דולר יוזרמו לקופת האוצר מהעלאות מיסים על חברות ועל אזרחים עשירים. חלק מסכום זה יופק מביטול הקיצוץ במיסים שהעניק ג'ורג' בוש, הנשיא הקודם, כמתנה לאנשים שמשתכרים יותר מ-250 אלף דולר בשנה. הצעת התקציב חוזה גם חיסכון של 850 מיליארד דולר בעקבות סיום המלחמה בעיראק וההתקפלות האמריקנית הצפויה באפגניסטאן.

הנושא של הכבדת עול המיסוי על עשירים - עקרון באפט, על שמו של וורן באפט שטוען שאין זה הוגן ששיעור המס שמוטל על מזכירתו יהיה גבוה משיעור המס שמוטל עליו עצמו - יהיה אחד מנושאי המחלוקת הגדולים ביותר במערכת הבחירות לנשיאות.